کدام رشته بیشترین تعداد مقاله سلب اعتبارشده دنیا دارد؟

آمارهای جهانی نشان می‌دهد که بیشترین تعداد مقالات سلب اعتبار شده دنیا تا سال ۲۰۲۰ در حوزه پزشکی بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چاپ مقاله در جهان در سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته است و طبیعی است که افزایش تعداد مقالات، با افزایش میزان اشتباهات، نواقص و سرقت‌های علمی همراه باشد. به همین دلیل، ممکن است تولیدات علمی پس از مدتی به هر علتی از سوی انتشارات مربوطه سلب اعتبار و از چرخه علمی خارج شود.

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش ۹۲۶ مقاله ایرانی سلب اعتبار شده‌اند/ چین رتبه نخست جهان در سلب اعتبار مقالات علمی به بررسی تعداد مقالات سلب اعتبار شده ایرانی و معرفی کشورهایی که بیشتری تعداد مقالات سلب اعتبار شده را دارند، پرداخت. در این گزارش، قصد داریم حوزه‌هایی که بیشترین تعداد مقالات سلب اعتبار شده را دارند، معرفی کنیم.  

 نمودار زیر بیانگر تقسیم‌بندی موضوعی مقالات سلب اعتبار شده در دنیا تا سال ۲۰۲۲ است؛

کدام رشته بیشترین تعداد مقاله سلب اعتبارشده دنیا دارد؟

بر اساس این نمودار، پزشکی با ۱۷ هزار و ۱۹۱ مقاله سلب اعتبارشده، در جایگاه اول نسبت به سایر رشته‌ها قرار دارد. پس از آن بیوشیمی، ژنتیک و زیست مولکولی با ۸ هزار و ۳۸۷ مقاله سلب اعتبارشده در جایگاه دوم قرار دارد.

مهندسی با ۶ هزار و ۴۴۷ مقاله سلب اعتبارشده، علوم کامپیوتر با ۶ هزار و ۳۱۱ مقاله سلب اعتبارشده، حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری هم با ۳ هزار و ۴۳۶ مقاله سلب اعتبار شده در جایگاه پنجم قرار دارد.

 تنها ۳ درصد مقالات علوم اجتماعی سلب‌اعتبارشده‌اند

این نمودار همچنین نشان می‌دهد که علوم اجتماعی با ۲ هزار و ۷۹۳ مقاله سلب اعتبار شده، تنها سهمی ۳ درصدی از مقالات سلب اعتبار شده دنیا تا سال ۲۰۲۲ دارد. پس از آن هم کشاورزی و علوم بیولوژی با هزار و ۹۵۱ و داروشناسی، سم‌شناسی و صنعت دارو با هزار و ۸۸۲ مقاله سلب اعتبارشده، در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

سلب اعتبار شدن مقالات علمی به اعتبار علمی کشورها صدمه می‌زند. به همین دلیل، لازم است سیاستگذاران علمی در راستای کاهش سلب اعتبار مقالات علمی بر سیاست‌گذاری‌های موثر و کارآمد اهتمام ورزند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1137283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =