رشد قیمت ۶۰ درصد از نمادهای بورس

بازار سرمایه در حالی امروز توانست بازدهی ۰.۷ درصدی را برای سهامداران ایجاد کند که روند۴ روزه ورود پول حقیقی به بورس ازبین رفت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روز سه شنبه بازار سهام برای پنجمین روز پی در پی به صعود ادامه داد و توانست کانال ۱.۵ میلیون واحدی را حفظ کند. خروج پول توسط سهامداران حقیقی در کنار رشد بازار سرمایه می‌تواند مهمترین اتفاق بازار سرمایه در روزهای گذشته باشد.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ 

نحوه عرضه‌ بورس کالا هفته آینده تغییر می‌کند

عبور شاخص کل از سقف مقاومت تاریخی در جریان معاملات روز گذشته و باقی ماندن در کانال جدید در پایان معاملات امروز می تواند از شکل گیری روندی جدید در بورس خبر دهد.

تحلیلگران تکنیکی سطح یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد را سقف مقاومت مهمی برای شاخص معرفی می ‌کردند. شاخص نه تنها در جریان معاملات روزهای گذشته این مقاومت را رد کرده است، بلکه به صورت آهسته در حال دور شدن از آن نیز هست.

در نیم ساعت ابتدایی معاملات امروز نیز شاخص کل با کاهشی ۲ هزار واحدی به کانال ۱.۴ میلیون واحدی بازگشت، اما با حمایت حقوقی‌ها این مساله به سرعت جای خود را به افزایش در شاخص‌ها نشان داد.

* ابراز نگرانی از خروج پول از بازار سرمایه

مهدی موسوی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: بازار در روزهای گذشته روند خوبی به خود گرفته است. این روند به دلیل اینکه با ورود پول حقیقی‌ها و حمایت حقوقی‌ها همراه شده است، می‌تواند در روزهای آینده نیز ادامه دار باشد، اما در جریان معاملات امروز شاهد خروج پول بودیم. در صورت ادامه یافتن این خروج پول باید علت این مساله را مشخص کرد.

وی با اشاره به نزدیک شدن بازدهی شاخص کل و شاخص کل هموزن ادامه داد: در صورتی که هریک از این شاخص ها در بازدهی از دیگری پیشی بگیرد، باید این اتفاق را یک سیگنال منفی دانست و از انجام معامله در هر قیمتی خودداری کرد.

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه بانک‌ها و مؤُسسات اعتباری افزایش یافت و سبزترین گروه بازار بود.

* بازدهی برابر شاخص های بورس

در پایان معاملات روز سه ‌شنبه، شاخص کل بورس با صعود ۱۱ هزار و ۲۲۳ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۵۱۳ هزار و ۶۶ واحدی رسید و بازدهی مثبت ۰.۷۵ درصدی را به ثبت رساند.

شاخص کل هم وزن بورس نیز با رشد ۲ هزار و ۷۹۸ واحدی در سطح ۴۰۰ هزار و ۵۷۴ واحدی ایستاد و بازدهی مثبت ۰.۷ درصدی را برای سهامداران به همراه داشت. همچنین شاخص کل فرابورس ۶۰ واحد بالا آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۷۶۵ واحد قرار گرفت.

* خروج سرمایه حقیقی پس از ۴ روز

امروز پس از ۴ روز متوالی، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۶.۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. دو گروه محصولات شیمیایی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند. از طرف دیگر، محصولات کاغذی و مواد و محصولات دارویی نیز توانستند بیشترین ورود پول به بازار را به نام خود ثبت کنند.

در معاملات روز سه ‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و وسبحان (شرکت سرمایه‌گذاری سبحان) اختصاص داشت و نمادهای چکارن (کارتن‌ ایران‌)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و فپنتا (سپنتا) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* افت ارزش کل معاملات و معاملات خرد

در جریان معاملات روز سه شنبه، ارزش کل معاملات بازار سهام به رقم ۸ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵۰۳ میلیارد تومان بود که ۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۲۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۵ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان رسید. ۶۰ درصد ارزش معاملات سهام به معاملات خرد تعلق داشته است.

* افزایش صف‌های فروش در بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز سه ‌شنبه، ۲۸۵ نماد رشد قیمت داشتند و ۷۲ نماد نیز در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، ۶۰ درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵۰ درصد رشد کرد و در رقم ۳۱۴ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای وپست (پست بانک ایران)، وپارس (بانک پارسیان) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات ‌روز سه ‌شنبه، ۲۸۷ نماد کاهش قیمت داشتند و ۵ نماد در صف‌های فروش باقی ماندن. به عبارت دیگر، ۳۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و ۹ میلیارد تومان شد.

در پایان معاملات امروز اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها ۵ نماد صف فروش داشتند. نماد نمرینو (شرکت ایران مرینوس) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای سنیر، ثتران، کفرا و مرقام بیشترین صف فروش را داشتند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1137375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =