دلیل انتشار ناقص لیست بدهکاران بانکی/ مسکن ملی ۴ ماهه ساخته می‌شود؟

انتشار لیست بدهکاران بانکی و انتقاد به برنامه دولت برای مبارزه با گرانی از مهم‌ترین اتفاق‌های اقتصادی هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، اقتصاد در هفته گذشته اخبار مختلفی را به خود دید که بخشی از آن مربوط به انتشار لیست بدهکاران بزرگ بانکی و بخشی هم مربوط به الزامات مبارزه با گرانی بود.

بیشتر بخوانید

چرا فهرست ابربدهکاران بانکی کامل منتشر نشد؟

مهم‌ترین خبر هفته گذشته مربوط به انتشار لیست بدهکاران بانکی بود. مساله‌ای که مدت‌ها درباره آن صحبت شده بود اما خبری از لیست نبود. بالاخره لیست بدهکاران بزرگ برخی بانک‌ها منتشر شد تا توجه‌ها به سمت جزئیات این لیست برود.

هرچند که این لیست هم منتقدان خاص خود را داشت. به باور بسیاری از کارشناسان، لیست منتشر شده فاقد جزئیات دقیق بوده و تنها جنبه تبلیغاتی داشته است. برخی هم به ناقص بودن این لیست انتقاد داشتند. در همین رابطه وزیر اقتصاد عنوان کرده بود: دلیل انتشار ناقص لیست ابربدهکاران بانکی، نبودن جزئیات این بدهی‌هاست.

خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در زمینه انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی در سیستم بانکی، بدون هیچ خط قرمزی کاملا جدی هستیم. برخی از وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های دولتی هم وجود دارند که به دلیل مسائل پیمانکاری جزو بدهکاران بزرگ محسوب می‌شوند و بانک‌ها موظفند اسامی تمام دستگاه‌های دولتی را هم قید کنند.

وی عنوان کرد: اطلاعاتی که منتشر شده ناقص است، زیرا بسیاری از جزئیات اعداد و ارقام وجود ندارد. این به دلیل اختلاف بسیاری از حسابرس‌های سیستم بانکی نسبت به میزان تعهدات ریالی و ارزی است و عنوان می‌کنند که با چه قیمت ارزی محاسبه شود. در گام‌های بعد کوتاه نمی‌آییم، دولت جدی است و این دستور رئیس جمهور است و وزارت اقتصاد نیز بدون هیچ اغماض و خط قرمزی به پیگیری‌ها ادامه خواهد داد.

ساخت ۲ میلیون مسکن ملی تا مرداد

خبر مهم دیگر هفته گذشته در حوزه اقتصادی، وعده تازه وزیر راه و شهرسازی درباره ساخت مسکن بود. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه، از آغاز ساخت ۲میلیون واحد نهضت ملی مسکن تا مرداد خبر داده و گفته بود: مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ورود به ساخت‌وساز مسکن هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی اظهار کرد: یکی از اهداف مهم دولت و قانون مجلس اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که خوشبختانه گزارش‌هایی که مدیران‌کل راه و شهرسازی در خصوص تأمین زمین و پیشرفت پروژه‌ها ارایه کردند حاکی از آن است که روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن روند مناسبی است.

وی افزود: برنامه وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دو بخش دومیلیونی است تا بتوان در پایان دولت سیزدهم وعده دولت را در خصوص مسکن به مرحله عمل رساند. امروز نیز با مدیران‌کل راه و شهرسازی توافق کردیم که حداکثر تا مردادماه عملیات اجرایی شدن ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز شود.

وی با ابراز اینکه "هم‌اکنون ساخت حدود یک‌میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است که در مراحل مختلف از فونداسیون تا مراحل نازک‌کاری هستند"، اعلام کرد: در برنامه است تا از مردادماه به بعد افتتاح پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار بگیرد. به‌زودی تا مردادماه  ۲میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن‌ شروع‌شده در کشور خواهیم داشت، با این کار در دو بخش دومیلیونی موفق خواهیم شد در دولت سیزدهم به تعهدات خود در خصوص ساخت مسکن عمل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به کُند بودن مراحل ساخت طرح نهضت ملی مسکن، تصریح کرد: اجرای طرح نهضت ملی مسکن روند مناسبی دارد و به‌رغم آنکه سوابق ساخت مسکن  مهر در کشور بوده است، ما در دولت سیزدهم و کمتر از ۸ ماه حدود یک‌میلیون واحد مسکونی را در دست اجرا داریم.

وی در خصوص نتیجه مذاکراتی که با سایر کشورها انجام شد نیز توضیح داد: مذاکرات با کشورهای دیگر در دست اجراست. این مذاکرات بیشتر برای آوردن کارخانه‌جات صنعتی‌سازی است که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.

برخورد با گرانی

اتفاق دیگری که در هفته گذشته بیشتر درباره آن صحبت شد، وعده رئیس دولت در خصوص مبارزه با گرانی بود. در این میان برخی کارشناسان عنوان کردند که شعار مبارزه با گرانی در درجه اول نیاز به مدیران متخصص دارد.

مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این رابطه گفته بود: دولت باید سلامت اقتصادی را به اقتصاد ایران برگرداند. این سلامت و انضباط اقتصادی با مدیران فعلی امکان‌پذیر نیست. الان در بیشتر وزارتخانه‌ها، مدیرانی قرار دارند که فاقد دانش و توان علمی هستند. افرادی در این بخش‌ها کار می‌کنند که ظاهر ارزشی دارند اما وقتی کاری را بلد نیستند و مسئولیتی را می‌پذیرند، نهایت بی‌تقوایی است.

بیشتر بخوانید

نمی‌توان با مدیران ضعیف گرانی را کنترل کرد

وی عنوان کرد: در سازمان برنامه، به جای استفاده از نیروهای توانمند بیشتر از افرادی شده که به ظاهر سلامت اخلاقی دارند. همین باعث شده معدل کاری دولت پایین بیاید. در وزارت صمت هم به همین شکل است. این مسائل باعث شده معدل مدیران کشور پایین بیاید و البته با این مدیران کوچک، نمی‌توان انضباط اقتصادی ایجاد و با گرانی مبارزه کرد. افرادی باعث وضع موجود شده‌اند که نگذاشته‌اند مدیران کارآمد فعالیت کنند.

پازوکی گفت: برخی از مدیرانی که در هیات رئیسه بانک‌ها هستند، اصلا تحصیلات و دانش کافی برای درک نظام بانکی ندارند. یکی از دلایل موفقیت ترکیه در کنترل نرخ تورم، دکتر کمال درویش بود که معاون بانک جهانی بود. اما الان اگر فردی در ایران کارشناس بانک جهانی باشد، این تصور ایجاد می‌شود که عامل کشورهای خارجی است.

کد خبر: 1137424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =