تحول علوم انسانی به معنای نفی دانش غربی نیست

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما وقتی به دنبال تحول و تعالی هستیم، نباید دانش غرب را نفی کنیم یا حصاری برای اجتناب از مطالعه نظریات غربی دور خود بکشیم؛ بلکه باید از علوم غربی در کنار داشته‌های دانشی خود بهره ببریم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با آغاز یک رویکرد تحولی نسبت به گذشته، اقدام به تعریف ساختارهای جدید در این دانشگاه کرده‌ است که دانشکده‌های موضوعی، هیات‌های اندیشه‌ورز و کرسی‌های ترویجی از نمونه‌های آن هستند. هرچند برخی از افراد بر این باور هستند که چنین ساختارهایی در عمل کارایی لازم را نداشته و صرفا تغییراتی را به اسم ایجاد کرده‌است.   

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیرامون تاسیس دانشکده‌های موضوعی گفت: اگرچه تصویب اولیه دانشکده‌های موضوعی در معاونت علوم انسانی و هنر صورت می‌گیرد؛ اما تصویب نهایی و اجرای آن بر عهده شورای گسترش است که آن دیگر در اختیار معاونت ما نیست. همچنین این شورا باید واحد محل تاسیس دانشکده‌های موضوعی را نیز مشخص کند. ما بر اساس وظیفه‌ای که در رابطه با طراحی علمی و محتوایی این دانشکده‌ها داشتیم، حدود ۲۰ دانشکده موضوعی ارائه داده‌ایم که تاکنون کار ۱۳ عدد آن نهایی شده است.

وی افزود: در حین طراحی متوجه شدیم که نیازمند یک آمایش سرزمینی بر اساس نیازهای اصلی هر استانی هستیم تا ناظر به آنها، الویت دانشکده‌های موضوعی مشخص شود؛ برای مثال ممکن است در استانی دانشکده پدافند غیرعامل و در استان دیگری دانشکده اقتصاد مقاومتی مورد نیاز باشد؛ بنابراین از استان‌ها خواسته شد که چنین آمایشی را برای ما ارسال کنند تا برنامه هر استان بر پایه آن و همچنین سند تحول و تعالی دانشگاه تدوین شود.

اصلاح ۴۰ درصد سرفصل‌های درسی

خسروپناه اظهار کرد: اینکه مطرح می‌کنند دانشکده‌های موضوعی صرفا به اسم تغییر کرده‌ است و ماهیت ساختارهای قبلی را دارد، درست و دقیق نیست، طبیعتا وقتی می‌خواهیم اقدام به راه‌ اندازی یک دانشکده موضوعی کنیم، باید از گروه‌های درسی موجود استفاده کنیم؛ اما متناسب با ساختار جدید دانشکده موضوعی، اختیار داریم تا ۴۰ درصد اصلاح در سرفصل‌ها ایجاد کنیم؛ زیرا بیشتر از این مقدار منوط به اجازه از شورای عالی گسترش وزارت علوم است.

وی ادامه داد: برای مثال گروه اقتصاد موجود با تغییرات ۴۰درصدی در زیرمجموعه دانشکده اقتصاد مقاومتی قرار گرفت، پایان نامه‌ها و رسالات باید به سمت اقتصاد مقاومتی هدایت شود. به تعبیر دیگری همه عناصر یک دانشکده موضوعی باید مبتنی بر هدف خاصی که برای آن تعریف شده است، عمل کنند.

نباید دانش غرب را نفی کنیم

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با اشاره به ماهیت غربی برخی رشته‌ها بیان کرد: ما وقتی به دنبال تحول و تعالی هستیم، نباید دانش غرب را نفی کنیم یا حصاری برای اجتناب از مطالعه نظریات غربی دور خود بکشیم؛ بلکه باید از علوم غربی در کنار داشته‌های دانشی خود بهره ببریم. علاوه‌برآن، در سال‌های اخیر، متخصصان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه تالیفات متعدد در حوزه علوم بومی مانند اقتصاد مقاومتی داشته‌اند که امروز در کلاس‌های ما استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: هیات‌های اندیشه‌ورز با توجه به عنوانی که دارد، باید جمع‌بندی خود را از کاستی‌ها و نواقصی که در زمینه‌های مختلف همچون تحول و تعالی علوم انسانی، برنامه‌های درسی و مجلات علمی وجود دارد، در اختیار معاونت علوم انسانی و هنر قرار دهند. معاونت با تصویب و ابلاغ آن به استان‌ها، ضمانت اجرایی پیشنهادات آنها را تامین می‌کند.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای پیام/

کد خبر: 1137426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =