آشنایی‌های پیش از ازدواج چه تاثیری بر زندگی متاهلی جوانان دارد؟

یک مدرس دانشگاه معتقد است که آشنایی‌های پیش از ازدواج دارای تاثیراتی مثبت مانند آشنایی بیشتر با روحیات همسر و تاثیراتی منفی مانند افزایش احتمال خیانت است.

فردین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که رابطه پیش‌از ازدواج با جنس مخالف در شهرهای بزرگ مانند تهران و اصفهان از دهه ۸۰ شکل گرفت، اظهار کرد: از نگاه جامعه‌شناسی انتظار می‌رفت که در شهرهای کوچک به دلیل تقیدات بیشتر افراد و نظارت بیشتر خانواده‌ها، رابطه‌ با جنس مخالف فراگیری کمتری داشته باشد؛ اما بررسی‌های ما نشان داد که این روابط در شهرهای کوچک هم گسترش یافته‌اند.

این دانش‌آموخته دکترای جامعه‌شناسی بیان کرد: به همین دلیل بررسی کردیم که چه شرایطی جوانان را به رابطه پیش از ازدواج با جنس مخالف سوق داده است. مصاحبه ما با جوانانی که رابطه پیش از ازدواج داشتند، نشان داد که تبعات این رابطه تنها به دوران جوانی مربوط نمی‌شود و پیامدهای آن به دوره‌های بعدی زندگی هم می‌رسد. در نهایت تصمیم گرفتیم با افرادی که متاهل هستند و رابطه پیش از ازدواج داشته‌اند، صحبت کنیم.

این مدرس دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: موضوعات مورد نظر ما این بود که چه شرایطی سبب شد که این افراد به سمت روابط پیش از ازدواج بروند و چه راهکارهایی برای مدیریت شرایط اتخاذ کرده‌اند. در نهایت هم این رابطه در زندگی متاهلی این افراد چه پیامدی داشته است.

وی با تصریح بر این که این پژوهش در جامعه سنندج انجام شده است، یادآور شد: این پژوهش نوعی تحقیق کیفی بود که نمی‌توان به همه جوامع تعمیم داد، برخلاف تحقیقات کمی که قابل تعمیم هستند. به همین دلیل، اطلاعاتی که من ارائه می‌کنم مربوط به جامعه سنندج است و در شهرهای دیگر ممکن است صادق نباشد.

محمدی با تاکید بر این که ریشه شکلگیری روابط پیش از ازدواج، به تغییر نگرش و سبک زندگی مردم برمی‌گردد، گفت: ما در این پژوهش بررسی کردیم که چه شرایطی بر شکل گیری روابط پیش از ازدواج موثر است و به این نتیجه رسیدیم که مواردی مانند انگیزه‌های جنسی جوانان، مشکلات عاطفی و پذیرش در گروه دوستان سبب شده است که تعدادی از جوانان به این شکل از روابط رو بیاورند.

این دانش‌آموخته دکترای جامعه‌شناسی افزود: رسیدن جوانان به بلوغ جنسی و درگیر شدن با مشکلات عاطفی سبب می‌شود که بیشتر به گروه دوستان رو بیاورند و چون ملاک پذیرش در گروه دوستان تغییر کرده، جوانان ترغیب به داشتن روابط پیش از ازدواج می‌شوند.

این مدرس دانشگاه با بیان این که نمی‌توان شکل گیری روابط پیش از ازدواج را تنها به محدود به یک علت کرد، گفت: مجموعه‌ای از علت‌ها در این موضوع موثر است. تحت تاثیر این شرایط، جوانان وارد نوعی از ارتباط تحت عنوان رابطه پیش از ازدواج شدند.

وی با اشاره به این که در این پژوهش ما از افراد متاهلی که رابطه پیش از ازدواج داشتند، پرسیدیم که روابط عاشقانه یا روابط مبتنی بر فریبی که تجربه کرده‌اند، چه تاثیری بر زندگی آن‌ها داشته است، یادآور شد: این افراد اذعان کردند که روابط قبل از ازدواج تاثیراتی مانند رسیدن لذت، آرامش روانی و تجربه‌اندوزی داشته است.

روابط پیش از ازدواج به شناخت بیشتر روحیات همسر کمک می‌کند

محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: این افراد در مورد تاثیر روابط پیش از ازدواج بر زندگی متاهلی خود هم گفتند که که رابطه پیش از ازدواج سبب شده تا روحیات همسر خود را به خوبی بشناسند. همچنین این روابط سبب شده که بفهمند در چه شرایطی، چگونه رفتار کنند.

این دانش‌آموخته دکترای جامعه‌شناسی با تصریح بر این که روابط پیش از ازدواج پیامدهای منفی زیادی هم دارد، افزود: یکی از پیامدهای روابط پیش از ازدواج این است که جوانان چون قبل از ازدواج چند رابطه داشته اند، مدام همسرشان از نظر ظاهری، انتظارات و اخلاقی را با افراد قبلی مقایسه می‌کردند.

وی با تاکید بر این که مقایسه روابط پیش از ازدواج با ازدواج، جوانان را به این نتیجه می‌رساند که زنانی که به عنوان دوست با آن ها در ارتباط بودند، زیباتر و با اخلاق‌تر هستند، گفت: این افراد مدام آرزوی بازگشت به گذشته را داشتند و معتقد بودند زندگی در آن دوران زیباتر بوده است و باید با همان موردهای قبلی ازدواج می‌کردند. این حس نوستالژیک سبب می‌شود که مدارا و تعامل با همسر پایین بیاید.

محمدی خاطرنشان کرد: وقتی تعامل و مدارا کاهش پیدا می‌کند، فضای زندگی خانوادگی سرد می‌شود و از سوی دیگر، چون این افراد در شهر کوچکی زندگی می‌کنند و می‌توانند افرادی که قبلا با آن‌ها در ارتباط بودند را پیدا کنند، احتمال شکلگیری روابط نامتعارف زیاد می‌شود.

این مدرس دانشگاه در پایان اظهار کرد: نارضایتی برخی افراد از زندگی زناشویی سبب می‌شود که گمان کنند همانطور که توانستند روابط پیش از ازدواج با چند نفر داشته باشند و کسی متوجه نشده است، هم اکنون هم می‌توانند چند رابطه را همزمان داشته باشند.

گفتنی است، فردین محمدی دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه فردوسی است که در پژوهشی به بررسی تاثیر روابط پیش از ازدواج بر زندگی افراد پرداخته است. این پژوهش در قالب مقاله‌ای تحت عنوان «جوانان و روابط پیش از ازدواج؛ مطالعه کیفی زمینه‌ها، تعاملات و پیامدهای آن» منتشر شده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1137453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =