آغاز مشکلات روحی دانشجویان از ترم سوم/ گریه شبانه دختران خوابگاهی عادی است

تعلق خوابگاه به دانشجویان غیربومی از جمله وعده‌های مسئولان دانشگاهی و وزارت علوم به دانشجویان است تا از آنها تا حد ممکن در برابر معضلات اجتماعی و فرهنگی محافظت کنند؛ اما با توجه به نبود نظارت کافی این موضوع محقق نمی‌شود.

الهه قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه زندگی خوابگاهی به ویژه برای دختران سختی و مشکلات بسیاری به همراه دارد، گفت: اغلب دانشجویان از زندگی خوابگاهی تجارب خوب و ارزنده‌ای را کسب می‌کنند؛ اما در این میان هستند دانشجویانی که درگیر مشکلات و چالش‌های زیای می‌شوند.

این دانشجوی دانشگاه یاسوج دوری از خانواده را بزرگ‌ترین چالش دانشجویان دختر دانست و گفت: این موضوع علاوه بر اینکه باعث می‌شود دانشجویان زمان کمتری برای مطالعه دروس خود بگذارند و دچار افت تحصیلی شوند، همین امر چالش‌های اخلاقی را نیز برای آنها ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه خلا عاطفی بین دانشجویان زمینه ساز گرایش به برخی از ناهنجاری‌ها را ایجاد کرده، گفت: گریه شب هنگام دانشجویان دختر خوابگاهی به ویژه آنهایی که مشغول به تحصیل در ترم یک کارشناسی هستند، بسیار موضوعی عادی است. به عنوان مثال به علت عدم مدیریت نادرست برخی از مسئولان دانشگاهی، دانشجویان ترم یک و شش در یک اتاق ساکن هستند. این موضوع خود نیز باعث شده تا ترم بالایی‌ها درکی از خلا عاطفی ترم پایینی‌ها نداشته باشند یا برای مطالعه دروس نتوانند هماهنگی لازم را داشته باشند.

قربانی تفاوت فرهنگی بین دانشجویان ساکن در یک اتاق خوابگاه را چالش دیگر زندگی خوابگاهی برشمرد و گفت: در حال حاضر بیشتر اتاق‌های خوابگاه‌های دانشجویی ۶ یا ۸ نفره است. به این معنا که ۸ نفر با فرهنگ‌ها و عقاید و اخلاقیات مختلف در اتاقی بسیار کوچک باید در کنار هم زندگی کنند. این موضوع گاهی باعث ایجاد دلخوری بیین دانشجویان می‌شود و گاهی نیز بستری را برای گرایش به مسائل غیر اخلاقی یا نامتعارف فرهنگی فراهم می‌کند.

این دانشجوی مقطع کارشناسی با ذکر مثالی بیان کرد: ما در خوابگاه اتفاقات و ماجراهای بسیاری را شاهد هستیم. به عنوان مثال برخی از دانشجویان دختر با اعتقادات مذهبی شدید و پوشش چادر وارد خوابگاه می‌شوند ولی در اثر رفاقت و زندگی با برخی از د انشجویان دیگر، اعتقادات خود را از دست داده و ضمن انتخاب پوشش مانتو یا پیروی از مدهای روز، درگیر روابط عاطفی نادرست می‌شوند. 

                                                                            بیشتر بخوانید:

ماجرای زندگی خانواده ۵ نفره در سوئیت ۴۰ متری دانشگاه/ مسئولان بخاطر داشتن فرزند خوابگاه نمی‌دادند

وی درباره چالش‌های فرهنگی ناشی از خلأ عاطفی دانشجویان دختر عنوان کرد: گرایش دختران و پسران در محیط دانشگاه موضوعی اجتناب ناپذیر است که معنویات دانشجویان خوابگاهی و غیر  خوابگاهی را تهدید می‌کند. 

مشکلات روحی دانشجویان خوابگاهی از ترم سوم

قربانی با ذ کر مثالی تصریح کرد: رشته‌های فنی و مهندسی تعداد دانشجویان دختر نسبت به پسران بسیار کم است. در نتیجه این موضوع می‌شود تا دختران برای ارتباط برقرار کردن با همکلاسی‌های خود یا برطرف سازی خلأ عاطفی با پسران در ارتباط باشند. این موضوع در طولانی مدت آسیب‌های بسیاری را برای دانشجویان به همراه دارد و علاوه بر اینکه قبح روابط ریخته می‌شود، به عادی سازی روابط نامشروع در دانشگاه منجر خواهد شد.

این دانشجوی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه اغلب دانشجویان ساکن خوابگاه از ترم سوم به بعد دچار افسردگی و بیماری‌های روحی و روانی می‌شوند، گفت: این افسردگی به این علت ایجاد می‌شود که دانشجویان در ترم اول یا دوم رابطه عاطفی ناموفقی را تجربه کردند. بنابراین دچار مشکلات روحی و دلسردی و دلزدگی نسبت به درس خواندن و  ادامه تحصیل و کسب شغل و آینده خود می‌شوند. 

وی ادامه داد: به عنوان دو دانشجوی دختر که همکلاسی و هم اتاقی و دوست بودند، بعد مدت زمانی متوجه شدند که با دانشجوی پسری که ارتباط عاطفی برقرار کردند، یک نفر است. این دو دختر تا مدت‌ها دچار مشکلات ناشی از افسردگی بودند و در نهایت با پایین‌ترین نمرات فارغ التحصیل شدند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1137498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =