بلندمرتبه‌های نا ایمن / تهران آبستن حوادث است

بلندمرتبه‌های نا ایمنی در تهران وجود دارند که برخی از آن‌ها محل رفت و آمد مردم هستند و هر لحظه امکان تکرار فاجعه پلاسکو در آن‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نزدیک به یک ماه است که از افتتاح پلاسکوی جدید می‌گذرد اما نباید بگذاریم که روزهای تلخ فروریختن این ساختمان بلندمرتبه و شهادت آتش‌نشان‌ها از خاطرات این شهر پاک شود و تب مطالبه داشتن شهری ایمن و رسیدگی به ساختمان‌های نا ایمن خاموش شود چراکه تهران هنوز آبستن حوادث است و بلندمرتبه‌های نا ایمنی وجود دارند که هنوز محل رفت و آمد مردم هستند و هر لحظه امکان تکرار فاجعه پلاسکو در آن‌ها وجود دارد.

۱۲۳ ساختمان نیز وضعیتی شبیه ساختمان پلاسکو دارند

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی آمار تکان دهنده‌ای از ساختمان‌های نا ایمن منتشر کرد و گفت: تاکنون ۳۳ هزار ساختمان در سطح تهران شناسایی کرده‌ایم که به نسبت‌های متفاوت سطحی از ناایمنی را دارند. از بین ۳۳ هزار ساختمان ۳۶۰ ساختمان نیازمند مداخله شدید هستند و ۱۲۳ ساختمان نیز وضعیتی شبیه ساختمان پلاسکو دارند.

فریبرز ناطقی‌الهی زلزله‌شناس و استاد مهندسی سازه و بنیانگذار مدیریت بحران در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این باره گفت: زمانی ساختمان‌های فاقد کدهای آتش‌نشانی توسط شهرداری، آتش‌نشانی و سازمان نظام مهندسی مشخص شدند و بنا به نتیجه گزارشی که من دیدم تا ۳۰۰ ساختمان مشخص شده بود اما به دلیل اینکه اعلام اسامی آن‌ها باعث ایجاد رانت می‌شد و افرادی با پرداخت هزینه ساختمان خود را از لیست در می‌آوردند، موضوع بلاتکلیف ماند. تصور می‌کنم که اگر با مالکان این ساختمان‌ها صحبت شود، اخطار بدهند و اگر صاحب ملک توجه نکرد، با بنرهایی مشخص کنیم که ساختمان‌ها فاقد استاندارهای لازم هستند.

گلپایگانی معاون وقت معماری و شهرسازی شهرداری تهران هم گفت: نمی‌توانیم نام ساختمان‌های ناایمن پایتخت را اعلام کنیم. اعلام اینکه در شهری مثل تهران کدام ساختمان‌ها آسیب‌پذیری بالایی دارند درست است که به افزایش حساسیت جامعه نسبت به مساله ایمنی کمک می‌کند، اما محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌شود همه اطلاعات وضعیت موجود شهر را به صورت علنی اعلام کرد. قرار بود در سامانه پایش ایمنی ساختمان‌ها فهرست ساختمان‌های ناایمن منتشر شود، اما این کار نشد.

ساختمان آلمینیوم

بلندمرتبه‌های نا ایمن / تهران آبستن حوادث است

ساختمان آلمینیوم از آن دست ساختمان‌هایی بود که بعد از پلاسکو مورد توجه قرار گرفت. این ساختمان ۱۳ طبقه که اسکلت فلزی دارد در سال ۱۳۴۳ ساخته شد که در زمان ساخت، سومین بنای بلندمرتبه و دارای آسانسور در ایران بوده‌ اما امروز پا به سن گذاشته و دیگر توان سابق را ندارد. پیش از ماجرای پلاسکو هم این ساختمان دچار حادثه شده بود؛ در صبح روز جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴، حریق گسترده‌ای در این ساختمان رخ داد. حریق در طبقه چهارم پاساژ ۱۳ طبقه آلومینیوم رخ داده بود و شعله‌های آتش علاوه بر اینکه به طبقه بالا سرایت کرده در حال گسترش به دیگر واحدهای تجاری بود که با تلاش نیروهای آتش‌نشانی، حریق مهار شد.

این ساختمان تاکنون اخطارهای متعدد گرفته است و مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران گفته بود: طی آخرین جلساتی که با شهرداری منطقه ۱۱ داشتیم مقرر شد آتش نشانی، پیگیری دستور پلمب را انجام دهند. اما به دلیل اینکه آخر سال و شب عید بود کمی دست نگه داشته شده اما حتما در سال ۱۴۰۱ دستور پلمب را خواهیم گرفت.

بابایی اضافه کرد: دستور پلمب موقت خواهد بود تا تهمیدات ایمنی رعایت شود. ما به دنبال پلمب واحدهای صنفی نیستیم به دنبال این هستیم این واحدها تمهیدات ایمنی را رعایت کنند و از قوه قضایی تشکر می‌کنم چراکه با توجه به ضعف قانونی که داریم اما همواره کمک شهرداری بودند.

پاساژ مهستان

بلندمرتبه‌های نا ایمن / تهران آبستن حوادث است

پاساژ مهستان انقلاب، یکی از مراکز خرید محصولات مذهبی است، که در میدان انقلاب واقع شده است. نصراله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران گفته بود که پرونده‌های دارای اولویت برابر بررسی صورت گرفته و برگزاری جلسات مشترک با معاونت دادستان و کارشناسان سازمان آتش نشانی در سطح منطقه، شناسایی و به عنوان املاک پرخطر به صورت مستمر پیگیری ودر جلسات کمیته ایمنی ساختمان منطقه و نواحی مطرح ودر دست اقدام است.

فروردین سال گذشته هم این ساختمان تجربه حریق داست. سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در اعلام جزئیات این حادثه گفته بود: در انتهای طبقه همکف پاساژ مهستان که در زمینه چاپ بنر فعالیت دارند یک مغازه ۸۰ متری دچار آتش شده بود.این مغازه به دو بخش عرضه محصولات و انبار تقسیم شده بود که آتش از قسمت انبار که مملو از بنر و پارچه بود آغاز و در حال سرایت به همه بخش های این مغازه بود. به گفته وی، در قسمت پشت مغازه پارکینگ خودروها وجود داشت که آتش در حال سرایت به این پارکینگ بود.

دراکولا

بلندمرتبه‌های نا ایمن / تهران آبستن حوادث است

پاساژ افراسیابی معروف به دراکولا واقع در خیابان لبافی نژاد - کوچه مهرداد که سابقه ساخت ۶۰ ساله دارد هم جزو پاساژهای ناایمن مرکز تهران محسوب می‌شود. این ساختمان سال ۹۷ تعطیل شد و به گفته آبادیان، پاساژ افراسیابی آزاد موسوم به دراکولا نیز با توجه به درخواست ذی نفعان در حال بازسازی و مقاوم سازی است.

ساختمان قدیمی بورس

بلندمرتبه‌های نا ایمن / تهران آبستن حوادث است

سال‌های نه چندان دور این ساختمان یکی از بلندترین ساختمان‌های تهران بود اما حالا نه دیگر خبری از تابلوی بزرگ بورس و هیاهوی آدم‌ها هست و نه دیگر کسی سراغ این ساختمان بلندمرتبه را می‌گیرد. بورس اوراق بهادار تهران یکم دی ماه ۱۳۹۸ با ساختمان قدیمی معاملات واقع در خیابان حافظ خداحافظی کرد و به طور کامل به ساختمان جدید واقع در سعادت آباد منتقل شد.

بعد از اتفاقی که برای ساختمان پلاسکو درست چند خیابان آن طرف‌تر افتاد توجه‌ها به سمت این ساختمان ۵۰ ساله جلب شد اما امروز پس از گذشت سه سال این ساختمان متروکه باقی مانده است و سوال اینجاست که آیای این بنای بلند و سنگین می‌تواند خطرناک باشد؟ گفته می‌شود که تخریب این بنا به دلیل تراکم بالا، متراژ کم و شلوغی خیابان دشوار است و پیشنهاداتی هم مبنی بر تبدیل آن به موزه مطرح شد اما هنوز پس از گذشت سه سال ساختمان قدیمی بورس تنها و متروک در گوشه خیابان حافظ مانده و تنها مهمانان روزانه آن دست فروشانی هستند که از سایه ایوان ورودی استفاده می‌کنند.

پاساژ علائدین

بلندمرتبه‌های نا ایمن / تهران آبستن حوادث است

پاساژ علائدین هم یکی از معروف‌ترین ساختمان‌های بلندمرتبه و پر رفت و آمد تهران است که بارها اخطارهایی درخصوص نداشتن ایمنی کافی دریافت کرده است. در تیرماه ۱۳۹۳ پاساژ علاء الدین دچار حریق شد. آخرین مورد آتش‌سوزی این پاساژ در ۱۱ دی ۱۳۹۴ رخ داده‌است. جمعیت مراجعه‌کننده به این مجتمع تجاری ساعتی ۶۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود.

شهرداری تهران حدود ۵ سال پیش با ورود به ساختمان علاء الدین، معروف‌ترین مرکز خرید گوشی تلفن همراه پایتخت، حکم تخریب طبقه هفتم آن را اجرا کردند و ۹۹ باب مغازه که به صورت غیرمجاز در این طبقه احداث شده بود جمع آوری شد اما آذر سال گذشته مطرح شد پس از گذشت ۵ سال پاساژ علاءالدین که چند سال پیش یک طبقه اضافه بنایش توسط شهرداری تخریب شده بود، از دادگاه مجوز ۲ طبقه اضافه بنا گرفته و دوباره اخبار مربوط به این مجتمع تجاری بر سرزبان‌ها افتاده است.

روزنامه فرهیختگان چندی پیش لیستی از ساختمان‌های نا ایمن تهران به تفکیک مناطق ۲۲ گانه را منتشر کرد که در اینجا مشاهده می‌کنید.

به گزارش ایسکانیوز، این‌ها فقط تعداد محدودی از مواردی بود که در رسانه‌ها بازتاب خبری داشته و تهران بافت فرسوده و ساختمان‌های نا ایمن بسیاری دارد که هر لحظه ممکن است خطرآفرین شوند و تعلل در رسیدگی به آن‌ها جان هزاران نفر را تهدید می‌کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1137516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =