جزئیات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره ادامه اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ توضیح داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، تورم افسارگسیخته و سیر صعودی قیمت اقلام اساسی طی سالهای اخیر، معیشت بسیاری از مردم علی الخصوص بازنشستگان و مستمری بگیران را دچار چالش جدی کرده است. عدم تطابق میان درآمدها و هزینه‌ها گاهاً این اقشار را حتی در تأمین نیازهای روزانه خود نیز عاجز ساخته است. متأسفانه دولت دوازدهم در چنین شرایطی نه تنها حمایت مؤثری از این قشر نکرد بلکه با اقدامات غیرکارشناسی به ظاهر مثبت اما در واقع خسارت آفرین، سنگ‌های بزرگ‌تری بر سر راه معیشت آنان انداخته است. مصداق بارز این امر، لایحه «دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» است که به گواه کارشناسان، از آنجا که منابع تأمین اعتبار آن به صورت پایدار دیده نشده است منجر به خلق نقدینگی جدید در کشور خواهد شد که این مساله می‌تواند منجر به تورم فزاینده شود؛ براین اساس کارشناسان این اقدام دولت را زیان بار ترین اقدام دولت تدبیر و امید توصیف می‌کنند که تبعات مخرب آن، در دولت سیزدهم دامن مردم و دولتمردان را خواهد گرفت.

در شرایطی که مشکلات اقتصادی و مصائب گذران زندگی آن هم برای قشر بازنشسته بر هیچکس پوشیده نیست، افزایش حقوق آنان می‌توانست خبری خوب و امیدوارکننده تلقی شود اما با نگاهی دقیق می‌توان متوجه اشکالات بسیاری در طرح مذکور شد که در نهایت به ضرر همان قشر بازنشسته و کم درآمد تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ارائه جزئیاتی از افزایش و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

مبنای پرداخت حقوق بازنشستگان چیست؟

واریز اولین اصلاحیه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فولاد

در همین رابطه، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره ادامه اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ توضیح داد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: همسان‌سازی حقوق، خواسته و مطالبه جدی بازنشستگان است و اختصاص ۹هزار میلیارد تومان در این خصوص به معنای اراده دولت برای ادامه اجرای آن است.

وی خاطرنشان کرد: قانونی شدن همسان سازی موضوع دیگری است که باید در لایحه مربوطه پیگیری شود و به نتیجه برسد و ما هم پیگیر تعیین تکلیف آن هستیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، طرح برخی مطالب درباره بدهی دولت به صندوق بازنشستگی و بازنشستگان و اغراق در این زمینه را نوعی اجحاف در حق نهاد دولت دانست و اظهار کرد: دولت طبق تکلیف موضوع ماده ۱۰۰ قانون استخدام کشوری، هرماه نسبت به تأمین منابع حقوق بازنشستگان اقدام می‌کند که اگر منصفانه نگاه کنیم دولت در این زمینه مسئولانه عمل می‌کند. هرچند که صندوق در صورت‌های مالی خود، دریافت ارزش روز برخی مطالبات ناشی از کسور و یا تحمیل بار مالی در سال‌های گذشته را گنجانده است و به دنبال دریافت آن است.

وی حذف بند «و» ماده ۲ را در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر واگذاری سهام به صندوق بازنشستگی کشوری و فروش آن برای تأمین حقوق بازنشستگان را تصمیم درستی عنوان کرد و گفت: این رویکردی اشتباه در قانون بودجه سال گذشته برای تأمین منابع همسان‌سازی حقوق بود که امسال با تدبیر درست دولت و مجلس اصلاح و حذف شد.

اسکندری به پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان این صندوق نیز اشاره‌ای کرد و گفت: صندوق بازنشستگی در ۲۶ اسفندماه توانست بخشی از منابع پرداخت حقوق را از شرکت‌ها و منابع داخلی تأمین کند و چون دلیلی برای نگهداری این منابع در حساب خود نداشت، تمام منابع در همان روز به حساب بیش از ۵۰۰ هزار نفر از بازنشستگان با حقوق‌های پایین‌تر واریز شد. تلاش شد تا در آن شرایط هرچه منابع تأمین می‌شود، به تدریج و در کمترین زمان به حساب بازنشستگان، به ترتیب پایین‌ترین حقوق‌ها تزریق شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 19
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      1 0
      خدارا شکر مدیر عامل صندوق هم در رابطه با همسان‌سازی بازنشستگان کشوری اظهار نظر کردند البته مثل همیشه با اما واگرها ،که باد هواست؟؟!!!ما بازنشستگان باید با تورم سرسام آور کمر خم کنیم واین افزایشها در مقابل تورم صفر است
    • ناشناس IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      1 0
      فاصله بسیار زیادی تا دست به گدایی بازنشستگان باقینمانده بداد مظلومترین قشر جامعه برسیدو فریادرسشان باشید
    • مستمری بگیرکشوری IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      1 0
      واقعاهمسان سازیش کنیدنه به دروغ
    • علی IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      1 0
      اتفاقا بهترین گار دولت قبل همسانساری حقوق بازنشستگان بود ار نظر شما فقط به خاطر همین ۱۵هزار میلیارد تومان تودم پیش آمد ور شرکت مس به وه هزار نیرو هر ماه بیش از ده هزار میلیارد تومان حقوق می دهند تورم زا نیست به ۳۰۰نماینده مجلس هر ماه بیش از صد میلیون‌تومان حقوق می دهند تورم زا نیست همین چندرغاز حقوق بازنشستگان باعث ایجاد تورم شده است
    • نیکی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      3 0
      صندوق کشوری که از بودجه دولت و صندوق تامین اجتناعی ایتفاده میکنه به راه خودش ،، صندوق تامین اجتماعی که نیازی به بودجه دولت نخواهد داشت و خود مستقل و دا ای د آمده بوده و خواهد بود طبق مصوبات هیات امناء نسبت به مستنری بگیران و بازنشستگان خود تصمیم گیری میکند و اصلا هبچ تورمی به جامعه متحمل نخواهد کرد.. شایشته است که دولت بدهی انباشته و حق بیمه جاری خود را به موقع پرداخت بکنه و بابت ولخرجیها ووغیر دست از جیب این صندوق برداره .. صندوق تامبن اجتناعی و شرکتهای شستا و دیگر شرکتها زیر مجموعه متعلق به کارگر شاغل و بازنشستگان و کارفرمایان میباشد و درآمد متعلقه هم کفاف دخل و خرج و مطالبه گری کارگران و کارمندان و مستمری بگیران بازنشسته را خواهد نمود. هیچ منتی دولت بر سر این صندوق نخواهد گذاشت.. بازهم تاکید میشود که دست از جیب صندوق در بیارین.. منابع صندوق تامبن اجتناعی حاصل از بیمه پردازی کارگران شاغل امروز و بازنشستگان فردا و باز نشستگان امروز شاغلان دیروز بوده ،، و خکد میتواند متکی به پای خود بماند .
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      1 0
      حرف نزنی نمیگن لالی!!!!عمل کنید بعد حرف بزنید جزله کردن این قشر کاری از دستتون برنمیاد پستتو ازدست میدی
    • حسین IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      2 0
      چرا معوقات بازنشستگان پرداخت نمیشود خدا لعنت کند کسیکه مانع پرداخت میشود
    • علی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      2 0
      آخه تاکی بایداین قشربدبخت زیرپا له بشه مملکتو غارت کردید بس دیگه
    • رضا IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      1 0
      رئیس تیم اقتصادی دولت سیزدهم همون کسی نیست در مناظره انتخاباتی میخواست به هر نفر چهارصد پنجاه هزار تومان یارانه بدهد ؟
    • ناشناس IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      0 0
      پایه حقوق بازنشستگان تا چه مقدار جز حداقل بگیرها است .مرز بین حداقل و میانه بگیرها مشخص کنید
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      1 0
      حقوق بالای ۲۰میلیون تورم زا نیست ولی حقوق کم بازنشستگان تورم زا است؟
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      1 0
      مقصر دولت های قبل از آمریکا نیامدند دولت های قبل هم شما بودید بجای توجه به خارج وجنجال آفرینی به سیاست داخلی توجه می‌شد
    • ابراهیم IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      1 0
      شگم‌سیر از گرسنه خبر ندارد تحلیل این به اصطلاح کارشناس ایسکا نیوز که همسان‌سازی حقوق را تورم زا و به ضرر منافع کشور می داند برای فاصله حقوق هر ساله بازنشستگان وشاغلین که هر ساله بیشتر می شود چه نسخه ای می‌پیچد آیا افزایش حقوق شاغلین هر سال تورم زا نیست وفقط برای بازنشستگان تورم زاست در ضمن تورم ناشی از حقوق شاغلین را که بر دوش بازنشستگان تحمیل می شود وشکاف وحشتناک بین حقوق شاغلین با بازنشستگان را چه کسی جبران می کند آیا این به معنی مرگ تدریجی ویا سوق به تکدی‌گری بازنشستگان نیست اینها را باید این به اصطلاح کارشناس این سایت محترم باید پاسخ دهد البته اگر این نظر را منتشر کنند
    • خسرو IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      1 0
      چطور حقوق شرکت نفتی ها که اضاف میشه تورم ایجاد نمیشه ولی اسم بازنشسته که میاد همه میگن تورم میشه!!!!
    • جلال IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      1 0
      جطور این همه افزایش قیمت نفت وبه قول خودتان این همه افزایش صادرات نفت یکی نمی پرسه کجا رفت ولی جندرغاز به بازنشسته میخواد اضافه عالم و آدم میگن تورم زاست خدا لعنت کند کسی که این قشر زیر خط فقر و آزار میده
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      0 0
      معلم بازنشسته ۱۰درصد ولی بازنشسته تامین ۳۸درصد چرا تبعیض ؟ باید همه بازنشستگان چه کشوری ،لشکری ،تامین همه ۳۸درصد را بگیرند تا عدالت علی برقرار شود ./.
    • جانباز معلول 30درصد IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      0 0
      مرگشون میگیره همسان سازی تصویب کنه بعد خودش میره ترکیه سیسمونی میخره این بود عدالت علی ما رو فرستادین جلوی توپ تانک که خودتون بچهاتو اسایش باشن نوتون مارک بپوشه
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      0 0
      اقای مدیر اشاره نکردند باینکه صندوقهای ورشکسته را ضمیمه صندوق بازنشستگی کردند. واحتمالا منابع ان را قرض بردند.‌
    • فاطمه IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      لطفا هر کاری میخواهید برای باز نشستگان تامین اجتماعی عملیش کنید وعده و وعید دروغ وحرف مفت به درد ما نمی خوره از خدا بترسید