پیش‌بینی بورس ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

شاخص کل بورس اوراق بهادار در جریان معاملات هفته گذشته ۳.۹۹ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۱.۵۱۲ میلیون واحدی قرار گرفت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، دیگر نماگر مطرح بازار سرمایه در پایان معاملات هفته گذشته عملکرد بهتری را نسبت به شاخص کل بورس از خود به جای گذاشت و رشد ۴.۸۲ درصدی را ثبت کرد. پیش از آنکه به بررسی وضعیت تکنیکالی شاخص‌های بازار سرمایه بپردازیم باید نکاتی را برای داشتن معاملات بهتر در هفته آتی مدنظر داشته باشیم و ببینیم در پیش بینی بورس فردا باید انتظار چه اتفاقاتی را داشته باشیم و به چه نکاتی توجه کنیم؟

بیشتر بخوانید

افزایش ارزش سهام عدالت / زمان ثبت نام از جاماندگان مشخص شد

اول آنکه نرخ دلار در بازار آزاد حوال ۲۷۸۰۰ تومان در حال نوسان است و مهم‌ترین عاملی که می‌تواند این نرخ را تحت تاثیر خود قرار دهد تحولات و اتفاقاتی است که در روند مذاکرات وین به وقوع می‌پیوندد. آخرین اخباری که از سوی مذاکرات به گوش می‌رسد همچون قبل‌ بسیار متناقض است و بنظر نمی‌رسد که به زودی شاهد به نتیجه رسیدن مذاکرات باشیم. براساس اظهار نظر امیرعبداللهیان، تبادل پیام‌ها میان ایران و آمریکا در خصوص مذاکرات احیای برجام از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است و همین موضوع سبب طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

نکته دومی که باید در نظر داشت آن است که بر اساس تحلیل‌های نشریات معتبر همچون متال بولتن به زودی شاهد کاهش نرخ کامودیتی‌ها نخواهیم بود و نرخ‌های کنونی برای مدتی تثبیت خواهند شد. زمانی که این تحلیل را کنار این می‌گذاریم که اکثریت و بزرگترین شرکت‌های سهامی فعال در بورس ایران از این نرخ‌ها متاثر می‌شوند، متوجه خواهیم شد که ریسکی در خصوص روند فروش و سودآوری شرکت‌های بزرگ بورسی نباید متصور بود. اما نباید فراموش کنیم که بزرگترین ریسک این روزهای بازار سرمایه تصمیمات خلق‌الساعه دولت است و همانطور که هفته پیش مشاهده کردیم، هر آن ممکن است دولت با استفاده از مصوبه یا قانونی سود شرکت‌های بورسی را از دست آنها خارج کند.

نکته سوم جدی‌تر شدن روند واگذاری بلوک سهام خودروسازهای بزرگ کشور است و با توجه به اخبار منتشر شده از سوی مراجع ذی‌صلاح بنظر می‌رسد روند اجرایی‌سازی این تصمیم در حال پیشرفت است. به همین دلیل ممکن است در هفته آتی این دو سهم و سایر نمادهای متاثر از این اتفاق بار دیگر مورد توجه قرار گیرند. با توجه به اینکه معمولا زمانی که این دسته سهام مورد توجه قرار می‌گیرند، سایر بازار هم پشت سر آنها به حرکت در می‌آیند، می‌توان نسبت به این اتفاق و حرکت رشدی کلیت بازار از این حیث امیدوار بود.

نکته چهارم و مهمی که می‌تواند روند معاملاتی کلیت گروه شیمیایی، تامین آب، برق و گاز و نیروگاه‌ها را به طور جدی تغییر دهد، افشای اطلاعات مهمی است که دو نماد بفجر و مبین منتشر کردند. به موجب این افشای اطلاعات فرمول نرخ‌های این دو نماد دستخوش تغییر بسیار مثبتی شده است و این موضوع روند سودسازی این دو نماد را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طوریکه P/E آینده‌نگر آنها به سطوحی پایین ۳ و ۴ واحدی کاهش می‌دهد. دیگر آنکه به احتمال قوی با توجه به اینکه این نرخ‌ها و روند سودسازی پتروشیمی‌هایی که با این دو نماد کار می‌کنند هم تاثیر چشم‌گیری پیدا می‌کنند احتمالا شاهد بسته شدن آنها هم در هفته پیش رو باشیم. به طور کلی احتمالا تمامی پتروشیمی‌های واقع در عسلویه و ماهشر بسته خواهند شد.

از نظر تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار نشانه‌هایی از تضعیف روند صعودی را نشان می‌دهد و همانطور که مشاهده می‌کنید احتمال رخ دادن واگرایی منفی در شاخص بسیار بالاست و در صورتی که کندل منفی قدرتمندی در نمودار شاخص تشکیل شود، این مهم محقق می‌شود. اما نکته مثبت آنجاست که این موضوع در تایم فریم هفتگی شاخص کل مشاهده نمی‌شود و نگرانی جهت اصلاح در تایم فریم بالاتر وجود ندارد. به همین دلیل در صورتی که اصلاحی در شاخص کل شکل گیرد، احتمالا کوتاه مدت خواهد بود.

مهم‌ترین سطح مقاومتی پیش روی شاخص کل بورس حوالی ۱.۵۴۰ میلیون واحدی است و سرمایه‌گذاران بهتر است در این سطح بااحتیاط بیشتری اقدام به معامله کنند. اما در سناریوی معکوس یعنی نزول شاخص با توجه به قرارگیری شاخص کل روی سطح حمایتی مهم استاتیک خود فعلا نگرانی وجود ندارد و در صورتی که شاهد تغییر جهت روند حرکتی شاخص کل در هفته آتی باشیم پیش بینی می‌شود که این روند بسیار کوتاه مدت پابرجا باقی بماند.

منبع:بورسان

کد خبر: 1137832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =