تحول بنیادین نیاز اول و آخر ورزش/ پرده اول

ورزش از مهم‌ترین مباحثی است که با تمام جوامع در ارتباط مستقیم است.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، هر جامعه‌ای با پدیده‌های مختلف و متنوعی مواجه است که البته در این مطلب به تمام پدیده‌های اجتماعی کاری نداشته و ورود نمی‌کنیم چرا که در بسیاری از موارد نه در آن حوزه‌ها اطلاعاتی داشته و نه تخصصی داریم و نه «بلد» آن کارها هستیم، اما در نقطه مقابل و در یکی از مهمترین موضوعات و پدیده‌های اجتماعی یعنی ورزش و تربیت بدنی، بسیار شاگردی کرده و می‌کنیم و خیلی خیلی کم، یاد گرفته ایم و در محضر اساتید و بزرگترها درس پس می‌دهیم.

یقینا شما نیز بر این باورید که با ورزش کردن تمامی اقشار جامعه از کوچک و بزرگ و زن و مرد البته به فراخور توانایی‌های جسمانی شان، آن جامعه به سلامتی و تندرستی عمومی رسیده، قدرتمندتر شده، به درستی و با کیفیت تحصیل کرده و کار و فعالیت می‌نماید و از رخوت و سستی و تنبلی دور می‌شود.

همانطور که علاقمندان و دوستداران امر «سلامت» مستحضرند از دیر باز تاکنون ورزش و فعالیت‌های بدنی و جسمانی، یکی از عوامل مهم «سلامتی» و همچنین بازپروری قوای جسمانی افراد حتی پس از آسیب‌دیدگی های بدنی شناخته شده است.

بنابراین با زمینه سازی و ایجاد شرایط و امکانات لازم جهت توسعه این عامل مهم سلامتی، مردم آن جامعه، کمتر بیمار می‌شوند، کمتر دارو می‌خورند، کمتر بیمارستان می‌روند و با قدری کار فرهنگی و ایجاد جاذبه‌های لازم، بیشتر مطالعه می‌کنند، بیشتر کتاب می‌خوانند، بیشتر روزنامه می‌خوانند و بیشتر به رشد فکری و روحی و روانی می‌رسند. به همین سادگی..

قطعاً نظر پژوهشگران و محققان در این مقوله را تصدیق می‌فرمایید که: «اگر چنانچه فقط یک ریال یا یک تومان را خرج «سلامت» یک جامعه کنیم در نقطه مقابل ده‌ها برابر این هزینه را در «درمان» ناهنجاری‌ها و بیماری‌های آن جامعه صرفه‌جویی کرده‌ایم.»

در چنین شرایطی چه کسی نمی‌داند که ورزش و فعالیت‌های بدنی مهمترین عامل در موضوع «سلامت» و تندرستی جسمانی و روانی است.

تصور کنید در این همه بناهای موجود و کمتر استفاده شده در مناطق گوناگون و در ساعات مختلف شبانه روز، این امکان وجود داشت که عموم مردم با صرف حداقل زمان، حداقل ایاب و ذهاب و حداقل هزینه می‌توانستند در این مکان‌های تقریبا همیشه خالی (متعلق به مردم) موجود در هر کوی و برزن و محله ورزش کنند.

به عبارت ساده‌تر، ورزش به عنوان یک ضرورت و اهمیت و ارزش در میان مردم رواج یافته و تا حدامکان عمومی‌تر می‌شد که به قطع و یقین نتایج این حرکت در تمامی بخش‌ها و حوزه‌ها به صورت بسیار بسیار چشمگیر نمایان می‌گشت و تازه همه این‌ فعالیت‌ها یعنی افزایش دامنه عمومی ورزش و تربیت بدنی، یعنی افزایش دامنه قله قهرمانی در سطوح مختلف و رشته‌های گوناگون ورزشی از کوچک و بزرگ و زن و مرد.

به گفته بزرگان وقتی این چنین حرکت و اقدامی حادث شد و عموم مردم نگاهشان به ورزش و تربیت بدنی نگاهی نه از سر تفنن و سرگرمی، بلکه به عنوان یک ضرورت و ارزش اجتماعی قرار داده شود، تا چه اندازه می‌تواند در بهبود و ایجاد شرایط ورزش قهرمانی و نخبه پروری موفق بوده و مقتدر اقدام کرد اما لازم به تاکید است که در ایجاد این بستر پر اهمیت، متولیان امر هستند که بیشترین مسئولیت و ماموریت را بر عهده دارند و در صف اول می‌باشند.

با ذکر این مقدمه کوتاه می‌خواهیم به اصل موضوع پرداخته و نظریه مهمی را مطرح کنیم که به همین منظور از خوانندگان محترم خواهشمندیم که بخش دوم این مقاله را دنبال نمایند .

فرامرز سنگینی

کد خبر: 1137841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =