کسری عجیب ذخایر سدهای تهران

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: همکاری بیش از پیش شهروندان در صرفه جویی و مدیریت مصرف آب، موثرترین راهکار در تأمین مطمئن و پایدار آب شرب در ماههای آتی بخصوص در روزهای اوج مصرف در تابستان خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت: درحال حاضر حجم ذخایر آب در سدهای پنج‌گانه تهران 484 میلیون مترمکعب هست که در مقایسه با 752 میلیون مترمکعب روز مشابه سال گذشته، کاهش 267 میلیون مترمکعبی را شاهد هستیم.

* کاهش 28 درصدی ورودی آب به سدهای تهران

وی افزود: وضعیت ورودی آب به سدهای تهران از ابتدای فروردین ماه تا سی‌ام فروردین، 194 میلیون مترمکعب بوده که این میزان در فروردین 1400، بالغ بر 302 میلیون مترمکعب بود که متأسفانه شاهد کاهش 36 درصدی ورودی آب در سدهای پنج‌گانه تهران هستیم.

شهریاری در خصوص آمار ورودی آب به سدهای تهران در سال آبی جاری گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ورودی آب به سدهای تهران 541 میلیون مترمکعب بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 755 میلیون مترمکعب بود که کاهش 28 درصدی را نشان می دهد.

* فروردین بسیار کم بارش / کاهش 30 درصدی بارش‌های تهران در سال آبی جاری

وی ادامه داد: فروردین امسال به لحاظ آمار بارشی اصلا ماه خوبی نبود، چرا که میزان بارش‌های تهران در این ماه فقط 10 میلیمتر بود، درحالی که آمار متوسط بارش‌های فروردین ماه استان تهران 43.5 میلیمتر بوده و کاهش 77 درصدی بارش را در همین فروردین ماه نسبت به متوسط بلندمدت داریم.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در میزان بارش‌های تهران در سال آبی جاری نیز با کاهش قابل توجه مواجه‌ایم، گفت: میزان بارش از ابتدای سال‌ آبی تا انتهای فروردین ماه امسال، 160 میلیمتر بوده, درحالی که این رقم در سالهای متوسط 227.5 میلیمتر بود و ما با کاهش تقریبا 30 درصدی از ابتدای سال‌ آبی در زمینه بارش مواجه هستیم.

* کاهش 354 میلیون مترمکعبی ذخیره آب نسبت به سال‌های نرمال

وی افزود: متوسط مخزن نرمالی که برای سدهای تهران معمولا در انتهای فروردین ماه در شرایط نرمال‌ آب و هوایی شاهد بودیم، 838 میلیون مترمکعب است که اگر بخواهیم ذخیره 484 میلیون مترمکعبی فعلی را با این رقم مقایسه کنیم، کاهش 354 میلیون مترمکعبی را نسبت به ذخایر سدها در سالهای نرمال شاهد هستیم.

شهریاری در خصوص آمار ذخایر سدهای تهران گفت: سد امیرکبیر در حال حاضر 84 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد، در حالی که این حجم در زمان مشابه سال قبل، 161 میلیون مترمکعب بوده و سد لتیان 57 میلیون مترمکعب موجودی مخزن دارد در حالی که سال گذشته در انتهای فروردین ماه 51 میلیون مترمکعب بوده است.

وی ادامه داد: همچنین سد لار در حال حاضر 51 میلیون مترمکعب موجودی آب دارد در حالی این رقم در روز مشابه سال گذشته 85 میلیون مترمکعب بوده، سد طالقان 221 میلیون متر مکعب موجودی فعلی دارد، درحالی که سال گذشته در زمان مشابه، 319 میلیون مترمکعب آب در این سد داشتیم و در خصوص سد ماملو نیز ذخیره فعلی 71 میلیون مترمکعب بوده و ذخیره آب در زمان مشابه سال قبل در این سد 135 میلیون مترمکعب بوده است.

* صرفه جویی و مدیریت مصرف آب، موثرترین راهکار در تأمین مطمئن و پایدار آب شرب

شهریاری در پایان با اشاره به پیش بینی های سازمان هواشناسی و ذخیره آب در سدهای تهران و تأثیر کاهش نزولات جوی بر وضعیت آبگیری مخازن سدهای پنجگانه تهران گفت: همراهی و همکاری بیش از پیش شهروندان محترم در صرفه جویی و مدیریت مصرف آب، موثرترین راهکار در تأمین مطمئن و پایدار آب شرب در ماههای آتی بخصوص در روزهای اوج مصرف در فصل تابستان خواهد بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1137874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =