بررسی مجدد طرح تشکیل وزارت بازرگانی منوط به درخواست دولت است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی مجدد طرح تشکیل وزارت بازرگانی در جلسه مشترک مجلس و دولت مطرح شده و احیای این طرح در مجلس منوط به درخواست دولت است.

ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ با اشاره به نتیجه طرح تشکیل وزارت بازرگانی اظهار کرد: این طرح در مجلس قبل رأی آورده بود که شورای به آن ایراد گرفت. بنابراین برای رفع ایراد به مجلس بازگشت اما اصلاحات آن با اتمام کار مجلس دهم مواجه شد و به نتیجه نرسید.

وی افزود: چندین نامه به رئیس جمهور و معاون اول نوشتیم تا نظر پیشنهادی خودشان را درباره ادامه این روند اعلام کنند و بدانیم آیا دولت موافق تشکیل وزارت بازرگانی هست که مجلس آن را پیگیری کند یا خیر.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع تشکیل وزارت بازرگانی در جلسه مجلس و دولت مطرح و قرار شد نظر کتبی دولت به مجلس اعلام شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تشکیل وزارت بازرگانی می‌تواند در اصلاح چرخه معیوب کالاهای اساسی نقش مؤثری داشته باشد. اما دولت در این باره مجری است و باید نظرش را اعلام کند تا بینیم باید طرح تشکیل وزارت بازرگانی را در کمیسیون اجتماعی مختومه کنیم یا آن را ادامه دهیم.

به گزارش ایسکانیوز؛ تشکیل وزارت بازرگانی و تفکیک وزارت «صنعت، معدن و بازرگانی»، یکی از اهداف دولت دوازدهم بود که محقق نشد. ادغام این دو وزارتخانه در سال ۹۰ مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای به خصوص مقابل تجار قرار داد و آنها را برای رجوع به یک دستگاه مشخص، بیش از پیش سر در گم کرد. از سوی دیگر به ادعای برخی مخالفان، این کار که با هدف کوچک‌سازی دولت انجام شده بود، در عمل نتوانسته بود به هدف خود نزدیک شود.

به همین منظور دولت در سال ۹۴ تصمیم به تفکیک مجدد این دو وزارتخانه گرفت تا سر و سامانی به بخش تجارت کشور بدهد و در نهایت سال ۱۳۹۶ لایحه‌ای با موضوع انفصال بخش بازرگانی از وزارت صنعت به مجلس ارسال کرد، اما نمایندگان مجلس روی خوش به طرح دولت نشان ندادند و این لایحه با اصرار دولت یکی از چالش‌های میان دولت دوازدهم و مجلس دهم شد. پس از رد لایحه توسط نمایندگان دولت 3 بار درخواست خود را مبنی بر تفکیک این دو وزارتخانه تکرار کرد و نهایتا توانست نظر مجلس برای رسیدگی به این لایحه را تغییر دهد و بررسی این لایحه در دستور کار قرار گرفت و تصویب شد. 

با اینحال شورای نگهبان به لایحه تفکیک دو وزارتخانه صنعت و معدن و بازرگانی ایراد گرفت. لایحه با ایراد شورای نگهبان به مجلس بازگشت.  ۲۱ اردیبهشت بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در  دستور کار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت اما رأی نیاورد. پس از آن هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد از آنجایی که چندین بار لایحه مذکور در دستور کار مجلس قرارگرفته دیگر بررسی نخواهد شد.

یکی از  ایرادهای اساسی وارد شده به لایحه تشکیل وزارت بازرگانی هزینه‌های سنگینی بود که در شرایط مالی نامناسب به دولت وارد می‌شد و این مسئله با اسناد بالادستی و اصل 75 قانون اساسی مغایر بود.

کد خبر: 1137894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      1 0
      امیدوارم بازرگانی تشکیل بشه تا یک وزارتخانه مخصوص اقلام مصرفی باشه تا مردم اینهمه فشارگرانی نداشته باشند.از زمانی که دست جهاد افتاده هرروز گرانی گرانی .کار جهاد کشت اصلاح کشت وزارعت باغبانی هسته
    • محمد IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      0 0
      سلام هرچه سریعتر این لایحه که در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی شده ایرادات گرفته شده بی یارید درصحن مجلس و تصویب کنید این چندصدایی که از وزیرصمت وخود نماینده ها هست یک بار برا همیشه بخوابانید وگرنه هرروز نماینده ها می گن مسکوت بمونه یه روز دولت می گه وزیر باهاش مخالفه همین جا حلش کنید وتصویبش کنید هرچه سریعتر بره شورای نگهبان اشکال گرفت برطرف کنید تصویب کنید بره برادولت والسلام قایله ختم بشه همکاری وهم افزایی بیشتر بین دولت حاکم بشود که آقا براین موضوع صحه می گذارند که تقابلی در چشم مردم دیده نشود
    • محمد IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      0 0
      انشالله به گوش آقای قالیباف ونمایندگان برسد و وزیر هم راضی بشه نمی‌دونم مسکوت شدن وزیر دولت و...اینها رانگید همکاری وهم افزایی باشه داخل بشود بین دولت و خانه ملت