ارتباط بدهکار کلان بانکی با موسوی و کروبی/ احتکار روغن‌های اهدایی یونسکو برای کسب سود

نگاهی به لیست بدهکاران بانک ملی نشان می‌دهد که برخی از این افراد با چهره‌هایی مثل موسوی و کروبی در ارتباط بوده‌اند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، انتشار لیست بدهکاران بزرگ بانکی موافقان و مخالفان خود را داشت. اما اگر قدری از حاشیه‌های مرسوم دور شویم و نگاه دقیق‌تری به این لیست بیاندازیم، برخی اسامی و پشت‌پرده‌ها نمایان می‌شود. ایسکانیوز در سلسله گزارش‌هایی به افشای این پشت‌پرده‌ها خواهد پرداخت. در این گزارش به برخی نکات مهم بدهکاران بانک ملی می‌پدازیم.

 بیشتر بخوانید

 ارتباط برادر روحانی با بدهکار بانک ملی/ ثبت اسناد واریز پول به حساب دختر فریدون در لندن

شرکت صنایع آذرآب یکی از شرکت‌های بدهکار در لیست بانک ملی است. آنطور که در سایت این شرکت عنوان شده، از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی در ایران است که در ساخت پروژه‌های نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و سیمان فعالیت می‌کند. اما نگاه دقیق‌تر به سابقه این شرکت نشان می‌دهد که این شرکت در کنار ماشین‌سازی اراک قرار گرفته و در ابتدا قصد از ساخت آذرآب، طرح توسعۀ ماشین‌سازی اراک بوده که پس از انقلاب در سال ۱۳۶۳ درنتیجه سیاست‌های میرحسین موسوی، به شکل شرکتی مجزا به فعالیت ادامه داد. جالب اینجاست که در دولت دهم با حاشیه‌های فراوان به بخش خصوصی واگذار شد و حالا اسم آن به عنوان یکی از بدهکاران اصلی بانک ملی مطرح شده است. آنطور که مشخص است، آذرآب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی در ایران شناخته می‌شود.

 شرکت دیگر لیست بدهکاران بانک ملی، سیلوی خوشه طلایی آذرشهر و از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی معقول است. گفته می‌شود این شرکت در سال ۱۳۸۵ با ظرفیت ذخیره سازی ۳۰ هزار تن به بهره‌برداری رسید و هدفش ذخیره سازی غلات به صورت استاندارد و کاهش هزینه حمل و نقل گندم کشاورزان منطقه در زمان تحویل محصول بوده است. یک سال بعد از آغاز فعالیت این شرکت یعنی در سال ۱۳۸۶، فرماندار آزادشهر از این شرکت بازدید کرد و گفت: ظرفیت امروز سیلوی خوشه طلایی که به عنوان یک مزیت مهم این شهرستان تلقی می شود ۳۰ هزار تن است که با تکمیل طرح افزایش ذخیره سازی، ظرفیت این سیلو در آینده نزدیک به ۱۰۰ هزار تن گندم ارتقاء خواهد یافت.

بیشتر بخوانید

انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی کافی است؟

در ردیف دیگر نام سید مهدی میرسلیمی دیده می‌شود که با کمی جستجو می‌توان به ارتباطش با خانواده کروبی پی برد. جوان آنلاین در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۹ نوشته بود: «سید مهدی میرسلیمی که روزگاری نه‌چندان دور با ۱۵۸ میلیارد تومان بدهی لقب بزرگ‌ترین بدهکار بانکی کشور را یدک می‌کشید و با افشاگری احمدی‌نژاد به زندان نیز رفت اما پس از نزدیک به ۲ هفته با وثیقه‌ای سنگین آزاد شد و پس از آزادی وقتی متوجه شد که بنا بر حکم قانون ممنوع المعامله است از طریق همسرش فعالیت اقتصادی را پی گرفت. نامبرده البته تاکنون از بازپرداخت ریالی از بدهی‌هایش خودداری کرده است.

مهدی میرسلیمی صاحب کارخانه فرآورده‌های روغنی ایران(فریکو) است. گفتنی است مدیرعامل این شرکت فرزند کوچک کروبی یعنی علی است! عمده ثروت‌اندوزی آن‌ها زمانی بود که با احتکار روغن‌های اهدایی یونسکو و یونیسف برای کمک به مردم افغانستان ۱۰۰ میلیون تومان سود کسب کردند.» میرسلیمی در ۲ دور انتخابات اخیر در سال‌های ۸۴ و ۸۸ به‌عنوان مهم‌ترین اسپانسر فعالیت‌های کروبی تعداد زیادی از متمولین اقتصادی را به همکاری با ستاد انتخاباتی کروبی ۷۲ ساله فراخواند تا در این آخرین سال‌های فعالیت به‌ظاهر سیاسی و در اصل براندازانه با وی شریک شود تا شاید همچون گذشته از کنار آن درآمده‌ای میلیاردی روانه جیب بی ته وی و دوستانش شود.

ایسکانیوز در گزارش‌های بعدی به جزئیات بیشتری درباره بدهکاران بانکی می‌پردازد.

کد خبر: 1137921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =