کم‌توجهی به استفاده از ایده‌های علمی جوانان در دولت دوازهم/ تشکل‌های دانشجویی برای تامین بودجه‌ با مشکل مواجه هستند

مقام معظم رهبری هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان میزبان دانشجویان فعال در تشکل‌های انقلابی هستند. دیداری صریح و صمیمی که دانشجویان به بیان دغدغه‌ها، مطالبات و انتقادات خود در حضور رهبر انقلاب می‌پردازند.

 به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر سال در ایام ماه مبارک رمضان، گروهی از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشجویی با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند و نفراتی به نمایندگی از جریان دانشجویی نیز به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف روز جهان، کشور و جامعه دانشگاهی می‌پردازند. در این جلسه دانشجویانی نیز به نمایندگی از سایر داشجویان یا اتحادیه‌های دانشجویی خود به ایراد سخنرانی می‌پردازنند. در این میان بسیاری از فعالان دانشجویی نیز مسائل و دغدغه‌هایی دارند اما تریبونی در اختیار آنان قرار داده نمی‌شود.

 ایسکانیوز در گزارشی با چند فعال دانشجویی گفت‌گو کرده تا مشخص شود در صورت داشتن تریبون چه نکات و دغدغه‌هایی را در دیدر با رهبری بیان می‌کردند.

تشکل‌های دانشجویی برای تامین بودجه‌ با مشکل مواجه می‌شوند

لیلا زارعی دانشجوی دبیر سابق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اعتقاد دارد که تیغ برنده مطالبات دانشجویی در دیدار با رهبری بیشتر دیده می‌شود. در نتیجه این دیدگاه‌ها و مطالبات باید بیشتر از سالی یک بار خدمت ایشان ارائه شود.

وی با اشاره به اصلی‌ترین دغدغه‌های جنبش دانشجویی در دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب بیان کرد: تقریبا در تمام ابعاد موضوعات فرهنگی، اجتماعی، خانواده و غیره دچار مشکلاتی هستیم که به این معضلات نقد داریم. همچنین حوزه زنان و خانواده، سیاست‌های ابلاغی که از جانب رهبر معظم انقلاب برای تکریم خانواده‌ها داده شده نیز مورد نقد است که متاسفانه هیچ کدام از این ابلاغ‌ها در ارگان‌های سیاست‌گذاری ما دیده نمی‌شوند.

زارعی تاکید کرد: مطالبه اصلی جریان دانشجویی توجه ارگان های مختلف به سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است، این موارد در گام دوم انقلاب اسلامی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره تاکید شده است. ما در چنین شرایطی شاهد این هستیم به جای این که دانشجویان مطالبات خود و مردم را پیگیری کنند، در حد تامین بودجه‌های خودشان هم با مشکل مواجه می‌شوند که حتما برای حل این مسائل باید حمایت هایی از سمت دولت صورت گیرد.

فشار اقتصادی و معیشتی مردم به خط قرمز رسیده است

علی حربی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی و معیشت مردم به خطوط قرمز خود رسیده است که حق مردم شریف ما نیست، می‌گوید: این فشار را تحمل کنند، پس مطالبه اصلی بنده از دولتمردان، نزد مقام معظم رهبری این است که برای کاهش فشار اقتصادی راهکار بدهند و در کوتاه مدت به حل مشکلات مردم بپردازند.

وی درباره اولویت دوم مطالبات خود از مسئولان اگر در دیدار رمضانه دانشجویان با رهبر انقلاب حق ایراد سخنرانی داشت، بیان کرد: از دولتمردان و دبیر شورای عالی امنیت ملی تقاضا داریم در مباحث بین‌الملل، مذاکره با اروپا برای تعیین تکلیف برجام و حضور نیروهای آمریکایی در خلیج فارس ورود پیدا کرده و در جهت شفاف‌سازی به ارائه گزارش عملکرد و برآورد آینده در حوزه بین‌الملل بپردازند.

میدان دادن به جوانان؛ مطالبه دانشجویان از دولت است

مجید شهماروند دانشجوی دانشگاه قم معتقد است که اگر تریبون سخنرانی در این دیدار را در اختیار داشت، استفاده از طرح‌های پژوهشی دانشجویان در دانشگاه‌ها و میدان دادن و اعتماد به جوانان از مطالبات به حق جریان دانشجویی از دولت و نظام را خوستار می‌شد.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد کمترین توجه و استفاده از ظرفیت علم و ایده‌های جوانان و دانشمندان دانشگاهی بودیم، گفت: در حال حاضر رابطه سالاری در ادارات، کارخانه‌ها و صنایع مختلف باعث شده تا میدان برای ورود جوانان خوش فکر و با انگیزه وجود نداشته باشد که این موضوع طبیعتا بیکاری و معضلات اجتماعی و فرهنگی بسیاری نیز در پی دارد.

به گفته شهماروند؛ دولت اگر از سال‌ها پیش ساختار مناسبی برای حضور جوانان در بازار کار فراهم می‌کرد شاهد خروج نخبگان دانشگاهی و وابستگی کشور در برخی از صنایع در شرایط تحریم‌های آمریکا علیه کشور نبودیم.

عدم مهندسی تریبون‌های آزاد اندیشی توسط بسیج دانشجویی

محمد نوری دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بسیج دانشجویی متهم می‌شود به اینکه «خودی و غیر خودی» زیادی دارد، می‌گوید:  بسیج دانشجویی مورد تهاجم دشمن است، آنقدری که دشمن بسیج دانشجویی را مورد هجمه قرار می‌گیرد شاید سایر تشکل ها را مورد حمله قرار نگیرد. گاهی مجموعه خودی‌ یعنی حزب‌اللهی‌ها هم حرف یکدیگر را متوجه نمی‌شوند و اگر این مشکل حل شود دستاورد بزرگی است. این موضوع نقد درون مجموعه‌ای محسوب شده و آفتیست که رهبر انقلاب نیز باید در مورد آن رهنمودهایی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تریبون آزاد در مسیر ارتباط با عموم مردم و دانشجویان غیرهمسو تعریف شده است که اجازه دهیم دانشجویان بیشتر صحبت کنند، عنوان کرد: این تربیون‌ها به هیچ عنوان مهندسی نمی‌شود و در واقع با اجازه دادن به دانشجویان برای بیان نظرات مخالف راه را برای جذبشان هموار می‌کنیم. البته در این مسیر روسای دانشگاه‌ها، مجموعه حراست، معاون فرهنگی مخالف هستند؛ اما بسیج از بین مدیران فرهنگی ترسویی که از تضارب آرا در دانشگاه می‌ترسند، راه را برای چند صدایی در این محیط باز می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =