شکست ایده‌های عجیب ترامپ برای درمان کرونا

آوریل ۲۰۲۰ در چنین روزی، دونالد ترامپ پیشنهاد تزریق ضدعفونی کننده و مواد شوینده را برای مقابله با ویروس کرونا به آمریکایی‌ها داد!

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، دو سال پیش در چنین روزی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پیشنهاد تزریق ضدعفونی کننده و مواد شوینده به بدن برای مقابله با ویروس کرونا را داد!ترامپ که در ابتدای شیوع ویروس کرونا آن را کم‌اهمیت قلمداد می‌کرد و به سخره می‌گرفت به مرور در قامت یک متخصص ویروس‌شناسی درباره کرونا نظر می‌داد و حتی گاهی برای درمان آن نسخه هم می‌پیچید. در یک کنفرانس خبری بیل برایان،‌ مدیر بخش علوم و فناوری وزارت کشور آمریکا اعلام کرد ضدعفونی‌کننده‌ها و نیز «دمای بالا و محیط مرطوب» در نابودی ویروس کرونا اثرگذار است. بعد از این سخنان بود که رئیس جمهور سابق آمریکا با تجویز نسخه‌های عجیب در مورد کرونا کار پزشکان را سخت‌تر کرد و بلای جان آمریکایی‌ها شد.

بیشتر بخوانید

ترامپ: بایدن از خرگوش دستور می‌گیرد

رئیس جمهور سابق آمریکا در روزهایی که کرونا جان آمریکایی‌ها را یکی پس از دیگری می‌گرفت از فواید احتمالی مواد ضدعفونی کننده و شوینده‌هایی مانند وایتکس در درمان کرونا سخن گفت و به مبتلایان به کرونا در جهان توصیه کرد که برای خلاص شدن از این بیماری مهلک از مواد شوینده و ضدعفونی کننده استفاده کنند.

این سخنان با واکنش رسانه‌های بین‌المللی و پزشکان آمریکا و سازمان بهداشت جهانی مواجه شد و  پزشکان آن‌ را «پیام‌های بهداشتی ناشایست» خواندند و اعلام کردند: « تزریق هرگونه ضدعفونی‌کننده به بدن یا خوردن آن غیرمسئولانه و خطرناک است. این کار شیوهٔ مرسومی است که افراد وقت خودکشی از آن استفاده می‌کنند.»

اما ماجرا به اینجا ختم نشد. همین نسخه ترامپ باعث شد که آمار مسمومیت با مواد شوینده و ضدعفونی کننده خانگی در آمریکا افزایش ۱۲۱ درصدی داشته باشد. ‏اداره سلامت الینویز نیز در توییتی اعلام کرد مراجعه افرادی که مواد شوینده شامل وایتکس را تزریق کرده‌اند، به شدت افزایش یافته است. در همین ایام بود که دیلی نیوز گزارش داد که ظرف ۱۸ ساعت پس از ادعای دونالد ترامپ شمار مسمومیت‌های ناشی از این مواد در شهر نیویورک افزایش چشم‌گیری داشته است.

مرکز کنترل مسمومیت نیویورک هم گفت که تا روز بعد از طرح این ادعا توسط ترامپ، این مرکز ۳۰ مورد از مسمومیت ناشی از نوشیدن سفیدکننده یا مواد مشابه به این مرکز گزارش شده است. رئیس جمهوری که درباره سلامت روان او بحث‌های مختلفی در محافل سیاسی و علمی آمریکا مطرح شده بود توصیه‌هایش فقط منجر به بستری شدن آمریکایی‌ها نشد بلکه باعث مرگ یک مرد آمریکایی ۶۰ ساله به نام گری لینوس، در ایالت آریزونا نیز شد.  

فروردین ماه سال ۹۹ رئیس‌جمهور آمریکا در ادعایی دیگر گفت داروی هیدروکسی کلروکین که بیماران مبتلا به مالاریا از آن استفاده می‌کنند، برای مقابله با بیماری کرونا موثر است. همسر گری لینوس بعد از فوت همسرش گفت: «هنگامی که ترامپ درباره منافع بالقوه کلروکین در تلویزیون صحبت می‌کرد، نظر گری به سخنانش بسیار جلب شد. من و همسرم یک قاشق غذاخوری از ماده شوینده مخزن ماهی که در خانه نگهداری می‌کردیم را پس از مخلوط کردن با جوش شیرین به امید آنکه بتواند مانع از ابتلا به ویروس کرونا شود، خوردیم!»

 اما ترامپ در چنین نظراتی تنها نبود و حامی هم داشت؛ جک کینگستون  نمایندهٔ جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا  نیز در واکنش به این اظهارات گفت: این یک ایده بدیع است که میتواند نتایج خوبی داشته باشد، وقتی «هنری فورد» هم ماشین اتوماتیک می‌خواست همه او را سرزنش کردند!

در خارج از آمریکا هم این سخنان با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. مهدی حسن، مجری الجزیره در مناظره با جک کینگستون، مشاور ترامپ گفت: ترامپ گفته است ضدعفونی به بدن تزریق کنید و با این حرف خود را سوژه خنده عالم و آدم کرد؛ این احمقانه‌ترین چیزی است که من تا به حال از یک رهبر جهانی شنیده‌ام.

بعدها ترامپی که کرونا را مانند آنفلوانزا می‌دانست و نسخه‌هایی برای درمان آن می‌پیچید خود مبتلا به کرونا شد و با واکنش رسانه‌های جهان و کاربران فضای مجازی روبرو شد.

البته چنین نظراتی در جامعه آمریکا فقط مختص به ترامپ و هوادارانش نبود. در زمانی که تلفات کرونا در آمریکا رکورد می‌زد و آمریکا در کنترل آن ناتوان بود شمار زیادی از آمریکایی‌ها به علت خوددرمانی با یک داروی دفع انگل که مختص اسب است راهی بیمارستان شدند. این آمار آنقدر بالا بود که سازمان غذا و داروی آمریکا خطاب به مردم با لحنی تند نوشت: شما اسب نیستید؛ شما گاو نیستید؛ با شما هستیم. بس کنید!

ترامپ رفت و کرونا بسیاری از ادعاهای کشورهای غربی و آمریکا را زیر سوال برد و به تعبیر مجله آلمانی فرانکفورتر آلگماینه: «ابرقدرتِ بیمار: ویروس کرونا ضعف‌های آمریکا را آشکار کرد» و قطعا آمریکای پسا کرونا دیگر آن آمریکای مدعی نیست.

منبع: فارس

کد خبر: 1138120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =