مسیر یکطرفه ایالات متحده به سمت توافق در وین / تحریم‌ها باید از بین برود

تحلیلگران سیاسی و بین الملل معتقدند ایالات متحده آمریکا در قبال مذاکرات وین راهی جز لغو تحریم‌ها ندارد و گذشت زمان در توقف مذاکرات دردی از دولتمردان ایالات متحده دوا نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها همچنان در حال برگزاری است؛ در همین راستا حسین امیرعبداللهیان سوم اردیبهشت ماه جاری در تماس تلفنی با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای رفع تحریم رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه همچنان زیاده‌خواهی‌های کاخ سفید را مانعی در مسیر مذاکرات عنوان و تأکید کرد: سه کشور اروپایی و روسیه و چین آماده نهایی شدن توافق هستند و دولت آمریکا باید جسارت اصلاح سیاست‌های اشتباه گذشته کاخ سفید را داشته باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز طولانی شدن توقف بوجود آمده در میز مذاکرات را تقبیح کرد و خواستار آن شد که گفت‌وگوها میان نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ایران از نزدیک پیگیری شود.

سعید خطیب زاده اما در نشست خبری پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اروپا در خصوص بازگشت به مذاکرات حضوری میان ایران و اروپا را اینگونه پاسخ داده که آنچه در مذاکرات مربوط به ایران، اتحادیه اروپا، روسیه و چین بوده تمام شده است و در خصوص دیدار حضوری مذاکره کنندگان دستور کار تازه‌ای نداریم.‌

بیشتر بخوانید:

احتمال رایزنی آمریکا و اسرائیل با محوریت ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه معتقد است که سیاست داخلی ایالات متحده نمی‌تواند تعیین‌کننده نتیجه مذاکرات وین باشد. تحریم‌هایی که ترامپ پایه‌گذاری کرده باید از بین برود و انتفاع اقتصادی ایران به طور کامل لحاظ شود.

در این میان کنشگران سیاسی و بین‌المللی فضای مذاکرات را مطلوب جمهوری اسلامی می‌دانند و معتقدند اتفاقاتی که میان روسیه و اوکراین افتاده قدرت چانه‌زنی ایران را بالا برده و مذاکره کنندگان ایران باید تلاش کنند راه خود را در مسیر حذف کامل تحریم‌ها ادامه دهند.

هر چند سیاستمداران جمهوریخواه آمریکا سعی دارند مقابل به نتیجه رسیدن توافقات وین مانع ایجاد کنند، اما به نظر می‌رسد فضای عمومی آمریکا توافق را تنها راه پیش روی دولت بایدن می‌داند.

یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی تحلیلی که در روزنامه شیکاگو منتشر کرده به اشاره به اینکه خروج یک‌جانبه واشنگتن از برجام برای آمریکا نتیجه عکس  داشته است به رئیس جمهور آمریکا توصیه کرده که توافق هسته‌ای را احیا کند.

در یادداشت منتشر شده نشریه آمریکایی آمده است: ایران خلاف پیش‌بینی منتقدان توافق هسته‌ای، همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تایید کرده بود به تعهدات خود پایبند بود و دولت ترامپ نتوانست حتی یک مورد نقض توافق از سوی ایران بیاید اما پس از خروج یک‌جانبه واشنگتن، تهران نیز به تدریج اجرای تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد؛ غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد، بازرسان بین‌المللی را از دسترسی به فیلم‌های نظارتی محروم و سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات خود نصب کرد.

این روزنامه می‌نویسد: اقدام ترامپ ایران را از دستیابی به هرگونه توافقی با واشنگتن دلسرد کرده است. ترامپ یکسال پس از خروج از برجام تصمیم گرفت نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد که موجب اعمال تحریم‌های خاصی می‌شود که پیشتر برای گروه‌های غیردولتی طراحی شده بود و این کار احیای توافقات را سخت‌تر کرد.

 این نشریه آمریکایی این موضوع را اصلی‌ترین مانع حصول توافق در وین عنوان کرده و تأکید می‌کند که  تهران اصرار دارد نام سپاه پاسداران از این فهرست حذف شود. اما دولت بایدن تاکنون تمایلی به لغو این اقدام نشان نداده است. ظاهراً نمی‌خواهد به جمهوری‌خواهان این فرصت را بدهد که ادعا کنند او نسبت به تروریسم از خود نرمش نشان می‌دهد. این رفتار در حالی است که  جورج دبلیو بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا که هرگز متهم به نرمش در قبال تروریسم نشد، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام نکرد چون  دلیل قانع‌کننده‌ای برای این کار وجود نداشت.

روزنامه شیکاگو اضافه می‌کند: جو بایدن نباید اجازه دهد که این اختلاف مانع از احیای توافقی شود که از تبدیل شدن یک دشمن قدیمی به یک قدرت هسته‌ای جلوگیری می‌کند.

صهیونیست‌ها به عنوان دشمن درجه یک جمهوری اسلامی ایران نیز بر این باورند که آمریکایی‌ها راهی جز احیای توافقات رفع تحریم‌ها ندارند. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در مطلبی پنج گزینه آمریکا و اسرائیل در قبال ایران را «تحریم»، «خرابکاری»، «تغییر رژیم»، «ایجاد ساختار امنیتی منطقه‌ای با کشورهای خلیج ‌فارس» و «اقدام نظامی» عنوان کرده و ضمن ناکارآمد دانستن آنها می‌نویسد: بازگشت به برجام بهترین گزینه بد موجود است.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به رفتار آمریکایی‌ها در قبال توافقات می‌گوید: آمریکایی‌ها باید بپذیرند که ماندن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی امری نیست که ایران بتواند در برابر آن انعطاف نشان دهد و به هیچ وجه مورد قبول ملت ایران نیست که بخشی از نیروهای مسلح کشورش از سوی کشوری دیگر به عنوان گروه تروریستی معرفی شود.

کد خبر: 1138174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =