ارتقای کیفیت آموزش با تربیت ذهن پرسشگر محقق می‌شود

استادیار گروه مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب درباره چرایی تنزل علمی در دانشگاه‌های کشور گفت: اگر افراد در دانشگاه یا دیگر نقاط  آنطور که باید کارایی ندارند به این معناست که از ابتدا ذهنشان پرسشگر تربیت نشده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دانشگاه عامل رشد و شکوفایی استعدادهای درونی و شاخص پیشرفت علمی و فرهنگی کشور و دانشجو نماد روشنفکری، حقیقت‌جویی و عدالت خواهی ملت است. تحصیل در دانشگاه برای همگان از ارزش و جایگاه مناسب برخوردار است، اما توجه به بار علمی و فعالیت‌های پژوهشی با کیفیت بیش از پیش اهمیت دارد. این در حالی است که تنزل کیفیت علمی در تمامی دانشگاه‌های کشور در آموزش‌های مجازی و حضوری از دغدغه‌های مسئولان امر است.

ذهن پرسشگر در سیستم آموزشی کشور جایگاه ندارد

مجتبی تمدنی، استادیار گروه مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چرایی تنزل کیفیت علمی در برخی از رشته‌های تحصیلی گفت: فلسفه وجودی دانشگاه ارتقاء سطح علمی، آموزشی و تربیت نیروی انسانی برای حرکت در مسیر رشد و تعالی بشر است. اغلب در کشور ما افراد از سنین کودکی برای سوال کردن تربیت نمی‌شوند و در این شرایط ذهن پرسشگر  فرد خاموش شده و این طرز تفکر در سیستم آموزشی ما چندان مورد توجه نیست.

وی افزود: برای مثال وقتی فرد از کودکی بدون پرسش به پاسخ‌ می‌رسد، بی‌شک در روند تحصیل هم از ترجمه دیگران استفاده کرده و برای حل مسائل به تعمق نمی‌پردازد.

دلیل عدم کارایی افراد در دانشگاه چیست؟

استادیار گروه مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ادامه داد: آسیب‌شناسی از سیستم آموزشی تربیتی بروز کرده است. برای مثال اگر افراد به دانشگاه یا دیگر نقاط آنطور که باید کارایی ندارند به این معناست که از ابتدا ذهنشان پرسشگر تربیت نشده است. در سیستم تربیتی کشور تفکر پاسخ محور را در تمامی حوزه‌ها شاهد هستیم. این در حالی است که حوزه علم فقط از طریق پرسش بروز کرده است. این سوال مطرح است که وقتی افراد تحت آموزش پرسشگر قرار نگرفته چه اقداماتی باید انجام دهند؟ در این شرایط باید پاسخ به پرسشگری داده شود و بسیاری از مسائل را می‌توان به زیر سوال برد.

تمدن با بیان اینکه باید در زمینه پرورش افراد پرسشگر اقدام شود، تاکید کرد: وقتی افراد با مهارت اندیشیدن و  ذهن پرسشگر پرورش یابند، طبیعتا روند علم آموزی هم ارتقا یافته و به علم آموزی و یادگیری کمک می‌شود.

علوم انسانی جزو علوم وارداتی است

به گفته وی تاکنون در حوزه علوم انسانی از علوم وارداتی دیگر جوامع استفاده شده و این مساله نشان دهنده عدم توجه به تربیت اندیشه محور در افراد است.

استادیار گروه مشاوره خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی دانشجویان با اندوخته علمی اندک چگونه می‌توانند نارسایی‌های موجود را برطرف کنند؟ افزود: باید در گام نخست به نیازهای وجودی افراد پاسخ داد. در مشاوره‌های شغلی شاهد کمبودها هستیم. اغلب افراد در مشاوره شغلی مساله نیازها را مطرح می‌کنند. برای مثال در یک پایش جمعی از افراد را مورد بررسی قرار داده و  روزانه ۹۰۰ کالری در اختیار آنها قرار گرفت و همه افراد در کمتر از یک ماه دروغگو و خلافکار  شدند!

تمدن تاکید کرد: وقتی افراد درگیر نیازهای سطح پایین هستند دیگر به مسائل بالاتر همچون اندیشیدن توجه نمی‌شود. در سال‌های اخیر جمعیت قابل توجه مردم از قشر متوسط به قشر فقر تنزل یافتند و دیگر افراد متمول هم در حوزه‌ کسب درآمد به فعالیت ‌پرداختند. هرچند بر اساس بررسی‌های جامعه‌شناسی طبقه متوسط می‌تواند تحولات در حوزه اندیشیدن ایجاد کند.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1138195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =