تجاری‌سازی بیش از ۲ هزار دانش فنی در پارک‌های علم و فناوری ایران/ سهم کدام پارک بیشتر است؟

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۲ هزار دانش فنی در پارک‌های علم و فناوری کشور، تجاری‌سازی شده‌اند که از این تعداد پارک علم و فناوری فارس با ۴۲۶ مورد، بیشترین تعداد دانش فنی تجاری شده را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علم و فناوری معمولا به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه اقتصادی شناخته می‌شود؛ اما خلق دانش به تنهایی کافی نیست. دانشی می‌تواند با توسعه اقتصادی همراه شود که به مرحله تجاری‌سازی برسد و برای کشور ثروت به ارمغان آورد.   

تجاری‌سازی دانش مراحل پیچیده‌ای دارد و اگر به صورت نامناسب انجام شود، محصول به ارزش واقعی خود در بازار ارائه نمی‌شود و تولیدکننده متضرر خواهد شد. به همین دلیل، دستیابی به دانش فنی تجاری شده برای پارک‌های علم و فناوری از اهمیت زیادی برخوردار است. 

بررسی پارک‌های علم و فناوری ایران می‌دهد که مجموعا ۲ هزار و ۱۹۶ دانش فنی در پارک‌های علم و فناوری کشور تجاری شده‌اند. پارک علم و فناوری فارس با ۴۲۶ مورد در بین پارک‌های ایران، بیشترین تعداد دانش فنی تجاری‌شده را دارد و پس از آن پارک علم و فناوری یزد با ۲۵۹ مورد در جایگاه دوم قرار گرفته است.

جدول زیر به معرفی پارک‌هایی که بیشترین تعداد دانش فنی تجاری شده را دارند، می‌پردازد:

تجاری‌سازی بیش از ۲ هزار دانش فنی در پارک‌های علم و فناوری ایران/ سهم کدام پارک بیشتر است؟

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش کدام پارک علم و فناوری بیشترین میزان صادرات فناوری را دارد؟ ، پارک‌هایی که صادرات فناوری بالایی دارند را معرفی کرد و به این نکته اشاره داشت که بالا بودن میزان صادرات فناوری ارتباطی با تعداد نیروها و سابقه تاسیس پارک ندارد. برای مثال پارک علم و فناوری کرمان که دارنده بیشترین صادرات فناوری بود، تعداد نیروها و سابقه تاسیس کمتری نسبت به سایر پارک‌ها داشت. همچنین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با وجود این که ۵۰۷ واحد فناور و مرکز رشد دارد؛ اما در رتبه چهارم کشوری قرار گرفته است و ۱۷۴ مورد دانش فنی تجاری شده را در کارنامه خود ثبت کرده است. 

با توجه به این که دانش فنی تا زمانی که به مرحله تجاری‌سازی نرسیده، ارزش واقعی خود را نمی‌تواند نشان دهد، لازم است سازوکار مناسبی در پارک‌های علم و فناوری برای تجاری‌سازی دانش فنی شکل بگیرد تا ارزش محصولات به درستی تعیین و به کسب درآمد منجر شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1138254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =