ایران خودرو و سایپا تعطیل می‌شوند؟/ احتمال از سر گرفتن واردات بنزین

اقتصاددر هفته گذشته با اتفاق‌های مختلفی روبرو بود؛ از بحث بر سر تعطیلی ایران خودرو و سایپا تا از سر گرفتن احتمالی واردات بنزین.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، از اتفاق‌های مهم هفته گذشته، صحبت‌های ضد و نقیض درباره واردات خودرو بود. یکی از نمایندگان مجلس در این رابطه عنوان کرده بود: به وزیر صمت اعلام کرده‌ام که اگر پایان اردیبهشت، واردات خودرو انجام نشود، به طور قطع و به صورت جدی روی استیضاح او کار خواهم کرد.

بیشتر بخوانید

مشکل واردات خودرو کجاست؟

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان مجلس چه زمانی به افزایش سرسام‌آور قیمت خودروها ورود خواهند کرد؟ گفت: افزایش قیمت خودروها دهن‌کجی خودروسازان به نظام است؛ در حال حاضر بحث از موافق و مخالف گذشته است. مجلس، دولت، مردم و حتی مقام معظم رهبری تأکید می‌کنند که وضعیت خودروسازی نابه‌سامان و نارضایتی ایجاد کرده است، در چنین شرایطی افزایش قیمت‌ها نوعی دهن‌کجی و گستاخی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: منتظریم ببینیم وزیر صمت، پایان اردیبهشت و پس از پایان زمان مصوبه قبلی سران قوا چه خواهد کرد. بنده به وزیر صمت اعلام کرده‌ام که اگر پایان اردیبهشت، واردات انجام نشود، به طور قطع به صورت جدی روی استیضاح او کار خواهم کرد و این موضوع را به سرانجام می‌رسانم. اما این اظهارنظر در شرایطی است که مخالف اصلی واردات خودرو، دولت نیست و باید گره آن را در جای دیگری جست و جو کرد.

کیفیت پایین خودروهای داخلی صدای جانشین رئیس پلیس راهور را هم در هفته گذشته درآورد. سردار تیمور حسینی در این رابطه گفته بود: با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو خارجی تنها با صرفه‌جویی مصرف سوخت این خودروها حقوق تمام کارکنان آنان را می دهیم.تعطیلی این دو شرکت به نفع کشور است.

انهدام دو باند جعل اسناد

اما اتفاق دیگری که در هفته گذشته در حوزه اقتصادی روی داد، انهدام دو باند بزرگ جعل اسناد بود. مدیرکل دفترحقوقی و قراردادهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در این رابطه توضیح داده بود: براساس دادنامه صادره برای یکی از این باندها،متهمین مجموعاً به۱۵سال حبس تعزیری و جزای نقدی بالغ بر ۶۴ میلیارد ریال محکوم شدند.

حسین تاجمیر ریاحی مدیرکل دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر عزم جدی سازمان در مقابله با فرار مالیاتی، اظهار داشت: درپی شکایت سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر جعل و فروش فاکتورهای صوری و غیر واقعی جهت ارائه به سازمان امور مالیاتی کشور، یک باند تهیه و توزیع اسناد جعلی در تهران، شناسایی و متهمین آن از طریق مراجع قضایی تحت تعقیب قرار گرفته و در این ارتباط آقایان مهدی- ت و محمد– ت بازداشت شدند.

وی افزود: نامبردگان پس از طی مراحل قضایی و صدور کیفر خواست در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری بابت جعل مهر و فاکتور، ۲ سال حبس تعزیری بابت تحصیل مال از طریق نامشروع، ضبط خودرو و پرداخت جزای نقدی محکوم گردیده اند.

احتمال ازسرگیری واردات بنزین  

 از دیگر اخبار مطرح شده در هفته گذشته، احتمال از سرگیری واردات بنزین بود. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد با وجود احیای کارت سوخت، عقربه مصرف نه‌تنها دوباره به زمان پیش از کرونا بازگشته، بلکه احتمال واردات بنزین را هم قوت بخشیده است.

جواد اوجی - وزیر نفت ضمن هشدار نسبت به این مساله، اعلام کرد: صنعت نفت پارسال در مجموع ۴۳ میلیارد دلار درآمد داشته است، اگر مصرف سوخت کشور را در بخش‌های مختلف نصف کنیم، می‌توان سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار به دولت تحویل داد.

به گفته وی، روزانه ۹۲ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور مصرف می‌شود که در صورت اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌تواند درآمد خوبی از محل صادرات این محصولات نصیب کشور شود.

با این وجود اما جلیل سالاری - معاون وزیر نفت  - در اسفندماه سال گذشته با صراحت آن را رد کرد و به ایسنا گفت: موضوعی در مورد بنزین نوروزی مطرح نشده است و هیچ برنامه ای برای واردات بنزین نیز وجود ندارد.

وی درباره ظرفیت صادراتی ایران با توجه به بحران سوخت اروپا گفت: هم‌اکنون ظرفیت‌هایی در بحث صادرات فرآورده ایجاد شده، اما تمرکز ما در این بحث بر تأمین نیاز داخل کشور و ذخیره‌سازی مطمئن به‌ویژه در فصول سرد سال است.

کد خبر: 1138324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =