برندسازی دانشگاهی درگرو تصمیمات مدیریتی/ تاثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگی منوط به تصدی‌گری دانشجویان است

شاخص و برندشدن یک واحد دانشگاهی در یک رشته یا برنامه علمی به سرمایه‌گذاری بلند مدت و کیفی‌سازی برنامه‌های اجرایی آن رشته و توجه به نیاز جامعه مربوط می‌شود، این موضوع به بخش مدیریتی آن واحد دانشگاهی بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین سال‌های انقلاب اسلامی، در ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۶۱، با هدف گسترش دسترسی آسان به تحصیلات تکمیلی در تمام نقاط نزدیک و دور کشور و با تاسیس واحد تهران شکل گرفت. این دانشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه غیرحضوری دنیا شناخته‌می‌شود. در سال‌های اخیر دانشگاه با تغییر ریل، تحول کمی و کیفی در تمامی عرصه‌های فعالیت خود را آغاز کرده‌است. از اقدامات قابل توجه در این حوزه، تدوین و رونمایی از سند تحول ۵ ساله دانشگاه و برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس خود است. چرخش از دانشگاه آموزش محور به یک مرکز کارآفرین و فن‌آور از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح در سند مذکور است.

ابوالفضل یداللهی اصلان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با کارنامه چهل ساله دانشگاه آزاد گفت: پیشرفت دانشگاه برای جامعه روشن و مبرهن است، از دلایل آن می‌توان به تولیدات علمی و رتبه روبه رشد دانشگاه آزاد اسلامی در بین دانشگاه‌های معتبر جهان و همین‌طور تربیت نیروی انسانی کارآمد اشاره کرد؛ اما با این وجود به نظر می‌رسد مسیر طی‌شده توسط دانشگاه می‌توانست بهتر و مطلوب‌تر از این باشد به نحوی که در پایان چهل سالگی خود با مشکلات شدید مالی و کسری نقدینگی مواجه نباشد.

ممانعت دانشگاه آزاد از خروج ارز از کشور

وی افزود: از برجسته‌ترین نقاط قوت دانشگاه آزاد در سال‌هایی که از تاسیس آن می‌گذرد، می‌توان به موارد زیادی مثل توسعه کمی و کیفی و ساخت شبکه منسجم و کارآمد در نظام آموزش عالی و در دسترس قراردادن این آموزش در مناطق محروم، تقویت بنیه علمی کشور با تربیت فارغ‌التحصیلان مورد نیاز جامعه، برداشتن بار آموزشی متقاضیان تحصیل در دانشگاه از دوش نظام آموزش عالی کشور، آموزش بیش از نیمی از کادر متخصص و تحصیل کرده مورد نیاز جامعه، پیشگیری از مهاجرت نخبگان و فرار مغزها به صورت گسترده با فراهم آوردن زمینه تحصیل برای متقاضیان در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین کمک به اقتصاد کشور با ممانعت از خروج ارز اشاره کرد، این موارد با ایجاد زمینه تحصیل برای متقاضیان تحصیلات دانشگاهی ممکن شد.

یداللهی تصریح کرد: طبیعتا دانشگاه آزاد مانند هر مجموعه عظیم و با سابقه دیگری با برخی نقاط ضعف در عملکرد طولانی عمر چهل ساله خود مواجه بوده‌است؛ مثلا در بعضی ادوار قبلی تحت تاثیر گرایش‌های سیاسی قرار گرفت که این از رسالت یک مرکز آموزشی به دور است. عدم آینده پژوهشی نسبت به نیاز جامعه و سرمایه‌گذاری نامناسب منابع درآمدی حاصل از شهریه در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ برای تامین مالی آینده، تاثیرگذاری محدود در سیاست‌گذاری‌های آموزش عالی کشور از دیگر اشکالات وارد بر این دانشگاه است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان محسوب می‌شود و بیش از نیمی از جامعه علمی کشور را در اختیار دارد، می‌تواند نقش به‌سزایی در گسترش تمدن نوین اسلامی داشته باشد به عنوان یک نهاد کنشگر بستر علمی  و فرهنگی لازم را در جامعه فراهم سازد. دانشگاه در گام دوم خود باید به سمت دانشگاه حل مسئله  حرکت کرده و نقش خود را نسبت به نظام مسائل مبتنی بر زیست‌بوم منطقه‌ای و کشوری در حوزه‌های مختلف ایفا کند.

لزوم اجتناب ارکان دانشگاه از تصدی‌گری در امور فرهنگی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: جامعه دانشگاهی از استاد و دانشجو قشر فرهیخته جامعه هستند و برنامه فرهنگی مناسب این قشر نیز باید خاص و با محتوایی بر پایه‌های علمی و منطقی استوار باشد؛ به‌نحوی که قابل پذیرش و منطبق با نیازهای این جامعه نخبگانی باشد؛ ولی نکته مهم این است که فعالیت‌های فرهنگی زمانی تاثیرگذار است که خود دانشجویان را به تحرک وادار کند و  دانشجویان برنامه‌ریز و مجری فعالیت‌ها باشند. به‌نظر من اجتناب ارکان مدیریتی دانشگاه از تصدی‌گری در برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و تغییر رویکرد از تصدی‌گری به تسهیل‌گری موجب اثرگذاری مطلوب برنامه‌ها خواهد شد.

برندسازی واحدها منوط به اقدامات مدیریتی است

 یداللهی اصلان خاطر نشان کرد: شاخص و برندشدن یک واحد دانشگاهی در یک رشته یا برنامه علمی به سرمایه‌گذاری بلند مدت و مرحله به مرحله در فعالیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و کیفی‌سازی برنامه‌های اجرایی آن رشته و توجه به نیاز جامعه مربوط می‌شود که به تقویت مثبت و دائمی دستورات مرتبط با این موضوع از طرف بخش مدیریتی آن واحد دانشگاهی بستگی دارد. با این مقدمه به نظر می‌رسد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در رشته‌های فنی و مهندسی از جمله معماری و محیط زیست ظرفیت شاخص شدن را دارد.

وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان  در زمینه رشته علمی معماری با توجه به قدمت و سابقه علمی خوب این رشته در واحد مرکز استان و مقاطع تحصیلات تکمیلی، تعداد اعضای هیئت علمی با رتبه‌های عالی و متخصص و باتجربه و صاحب نام، وجود رشته‌های همسو مانند نقاشی، گرافیک و شهرسازی، تاثیرگذاری استادان و دانشجویان این رشته در سطح استان، و از همه مهم‌تر سابقه تاریخی و باستانی کهن شهر همدان، زمینه را برای شاخص‌شدن دستاوردهای علمی، پژوهشی و هنری این رشته فراهم کرده‌است.

رئیس دانشگاه آزاد استان همدان در پایان تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان چرخش تحولی خودش را با تعامل و هم‌افزایی با نهادهای دولتی و غیردولتی  و ارتباط‌گیری با جامعه در زمینه‌های علمی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی شروع کرده‌است و تلاش دارد نیارهای جامعه را شناسایی و از ظرفیت علمی و سرمایه اجتماعی  خود راه کارهای دانش‌بنیان برای حل نظام مسائل جامعه ارائه کند و در مسیر تحقق  دانشگاه حل مسئله حرکت کند.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای پیام/

کد خبر: 1138341

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =