جای خالی انجمن‌های علمی در دیدار دانشجویان با رهبری/ دانشگاه‌ها برنامه‌ای برای ارتقای مهارت‌های نرم ندارند

انجمن‌های علمی نسبت به نداشتن تریبون در دیدار دانشجویی با مقام معظم رهبری گلایه داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ در حالی برگزار شده که انجمن‌های علمی تریبونی برای بیان مطالبات خود نداشتند. جای خالی انجمن‌ها و نقش موثر آن‌ها در پویایی فضای علمی دانشگاه سبب شد که ایسکانیوز با دبیران انجمن‌های علمی گفت‌وگو و انتقادات و گلایه‌های آنان را بررسی کند.

میلاد کامران محمدی رئیس چپتر انجمن SPE دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با ایسکانیوز، مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر را اهرم فشاری برای جامعه علمی دانست و تاکید کرد که جامعه نخبگان به انزوا رفته‌اند چون حمایت مالی خوبی از آن‌ها انجام نشده است.

با وجود تاکید بسیاری از کارشناسان مبنی بر این که هزینه‌کرد برای آموزش، نوعی سرمایه‌گذاری است که در بلندمدت به جامعه برمی‌گردد، به نظر می‌رسد نبود حمایت‌های مالی از نخبگان، تحصیل در دانشگاه را به کالایی لوکس تبدیل کرده است.

نبود حمایت‌های مالی از نخبگان، تحصیل در دانشگاه را به کالایی لوکس تبدیل کرده است

این دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد که برخی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نمی‌تواند از عهده هزینه‌های خوابگاه، تغذیه و اینترنت برآیند.

انجمن‌ها؛ فرصتی برای یادگیری مضاعف دانشجویان

انجمن‌های علمی به دلیل ارتباط با استادان و امکان برگزاری برنامه‌های بین دانشگاهی می‌توانند فرصت خوبی برای یادگیری مضاعف دانشجویان باشند. البته این مهم نیازمند همکاری دانشگاه‌ها با انجمن و کاهش محدودیت‌هاست.

پیمان یوسفی دبیر انجمن علمی مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با ایسکانیوز، بر ضرورت ایجاد نقش پررنگ‌تری برای انجمن‌ها در آموزش دانشجویان تاکید کرد. به طوری که انجمن‌ها می‌توانند ‎فرصتی برای دانشجویان فراهم کنند که علاوه بر دروس دانشگاهی، بتوانند به عنوان دانشکده‌هایی کوچک نقش خوبی در مهارت‌آموزی دانشجویان داشته باشند.

دانشگاه برنامه‌ای برای ارتقای مهارت‌های نرم دانشجویان ندارد

یکی از انتقادات جدی به نظام آموزشی این است که برنامه‌ای برای ارتقای مهارت‌های نرم وجود ندارد. به همین دلیل، جوانان فاقد مهارت‌های زندگی هستند. رئیس چپتر انجمن SPE دانشگاه شهید چمران اهواز بر لزوم تغییر نگرش در تدوین کتاب‌های درسی تاکید کرد تا بتوانند جوانان را برای زندگی آینده‌شان آماده کنند.

دانشگاه می‌تواند از کانون‌های مختلف برای فرهنگسازی استفاده کند. برای مثال از کانون محیط زیست برای فرهنگسازی در زمینه حفاظت از محیط زیست، حفاظت از حیوانات و نریختن زباله بهره بگیرد یا از کانون‌های حوزه روانشناسی برای بیان مشکلات روانشناختی دانشجویان و ارائه راهکار. همچنین کانون کتابخوانی می‌تواند بهترین کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف را شناسایی کرده و به دانشجویان معرفی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =