بایدها و نبایدهای پوشش دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور/ پوشیدن چه لباس‌هایی مجاز نیست؟

ضوابط و قوانین پوشش دانشجویان دختر و پسر به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ضوابط و قوانین پوشش دانشجویان از مدت‌ها پیش توسط وزارت علوم و بهداشت به دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها ابلاغ شده است. ایسکانیوز در ادامه قوانین پوشش حرفه‌ای دانشجویان دختر و پسر در محیط‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی را بررسی کرده است.

ضوابط پوشش حرفه‌ای دانشجویان دختر در دانشگاه‌های علوم پزشکی

بر اساس بند «الف» پوشش حرفه‌ای دانشجویان دختر در محیط‌های آموزشی  پژوهشی آیین‌نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی، حجاب باید کامل و بر اساس شئون اسلامی و دانشجویی باشد.همچنین استفاده از مانتو، شلوار ،مقنعه و جوراب متعارف جهت پوشش الزامی است.مدل مانتو، شلوار، مقنعه،کفش ،کیف و جوراب نیز باید ساده و به دور از مدهای افراطی باشد.

بر اساس تبصره یک این بند از آیین‌نامه، دانشجویان باید توجه داشته باشند پوشیدن مانتو تنگ یا خیلی گشاد ، کوتاه یا خیلی بلند مجاز نیست.

شلوار باید اندازه متعارف داشته باشد و تنگ و کوتاه نباشد.
همچمنین استفاده از لباس‌هایی که تعمدا پاره یا وصله شده باشد ممنوع است.

دانشجویان باید توجه داشته باشند پوشش چادر یا مقنعه باید کامل و بر اساس موازین شرعی باشد.

بر اساس تبصره ۵ و ۶ ماده پوشش حرفه‌ای ، کفش دانشجویان باید ساده ،تمیز، با پاشنه متعارف و بدون سر و صدای آزار دهنده باشد. همچنین پوشیدن چکمه روی شلوار، دمپایی و صندل در محیط‌های آموزشی و پژوهشی مجاز نیست.

بر اساس بند ۶ و ۷ ماده ۴ آیین‌نامه رفتار و پوشش حرفه‌ای دانشجویان دانشکده ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، رنگ مانتو ، شلوار ، کیف ، کفش و جوراب نباید تند و زننده باشد و جلب توجه کند. همچنین دانشجویان نباید از مانتو، شلوار، مقنعه و جورابی که ضخامت لازم را برای حفظ پوشش و حجاب ندارد استفاده کنند.

بر اساس بند ۶ و ۷ این آیین‌نامه، استفاده از لباس، کیف، کفش، جوراب ، پیشانی بند، مچ بند، شال، دستمال گردن، کمربند، انگشتر و کلاه‌های غیرمتعارف و دارای نقوش و نوشته های زننده و یا علامت‌های گروه‌های ضد اسلام ، ضد انقلاب و ضد اخلاق باشند مجاز نیست. همچنین استفاده از عینک و زیور آلات متعارف مانند انگشتر و ساعت مجاز است.

بر اساس بند ۹ و ۱۰ این آیین‌نامه ناخن‌ها باید کوتاه، تمیز، پیراسته و بدون هیچگونه تزئینی باشند. انجام هرگونه آرایش و خالکوبی که در معرض دید باشد ممنوع بوده و  استفاده از عطر یا ادکلن با بوی تند و غیر متعارف مجاز نیست.

ضوابط پوشش حرفه‌ای دانشجویان پسر در دانشگاه‌های علوم پزشکی

بر اساس بند «ب» آیین‌نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی،  پوشش باید کامل و براساس شئون اسلامی و دانشجویی باشد.

استفاده از شلوار، پیراهن و جوراب متعارف برای پوشش الزامی است. دانشجویان باید از پیراهن ، شلوار ، کیف ، کفش و جوراب باید ساده استفاده کنند که به دور از مدهای افراطی باشد.

براساس تبصره ۱ و ۲ بند «ب» این آیین‌نامه، شلوار نباید تنگ و کوتاه باشد و پیراهن باید آستین دار بوده و کوتاه و خیلی تنگ نباشد.

استفاده از لباسی که تعمدا پاره یا وصله باشد بر اساس تبصره ۳ ممنوع است. براساس تبصره ۴ و ۵ بند ب نیز، پوشیدن دمپایی و صندل در محیطهای آموزشی و پژوهشی مجاز نیست. کفش باید ساده و تمیز باشد.

بر اساس ماده ۴، ۵ و ۶ این بند از آیین‌نامه رفتار و پوشش حرفه ای دانشجویان دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی،  دانشجویان نباید از پیراهن و شلواری که ضخامت لازم را برای حفظ پوشش ندارد استفاده کنند.  رنگ لباس، کفش و جوراب نباید تند و زننده باشد و جلب توجه کند. همچنینی استفاده از لباس ، کیف ، کفش ، جوراب ، پیشانی بند ، مچ بند ، شال ، دستمال گردن ، کمربند ، انگشتر و کلاه‌هایی که غیرمتعارف و دارای نقوش و نوشته های زننده و یا علامت گروه‌های ضد اسلام ، ضد انقلاب و ضد اخلاق باشند مجاز نیست.

بر اساس ماده ۷ و ۸ این بند از آیین‌نامه، استفاده از کراوات و پاپیون ممنوع بوده و استفاده از عینک و زیور آلات متعارف مانند انگشتر و ساعت مجاز است.

بر اساس ماده ۹ تا ۱۲ به دلیل افزایش انتقال عفونت و آسیب به افراد و تجهیزات ، ناخن ها بایستی کوتاه، تمیز و پیراسته باشند. انجام هرگونه آرایش و خالکوبی که در معرض دید باشد ممنوع است. همچنین پیرایش موی سر و صورت باید ساده‌، کوتاه و به دور از مدهای افراطی باشد.
دانشجویان باید توجه داشته باشند استفاده از عطر یا ادکلن با بوی تند و غیر متعارف مجاز نیست.

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1138540

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =