قانون مالیات بر خانه‌های خالی دستمایه بازی‌ بنگاه‌های مسکن

درحالی بازار مسکن در یک رکود تورمی با شیب بسیار ملایم به سر می‌برد که کشور نیازمند برنامه‌ریزی پویا برای جبران کم‌کاری‌ها و جلوگیری از پیامدهای منفی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علی فرنام پژوهشگر مسکن و شهرسازی درباره تاثیر ثبت معاملات مسکن در سامانه‌های موجود و صدور کد رهگیری برای آنها روی تعادل بازار و اجرای موفق اظهار کرد: حدود 4 میلیون سند تک برگ داریم. متاسفانه این هم به کاداستر ربط دارد و با هم مرتبط هم هستند و خیلی در این زمینه هم باید سریع کار کنیم چون خانه‌های قولنامه‌ای هستند که سوداگری می‌شوند. اگر کسی واحد مسکونی را به‌صورت رسمی جابجا کنید،  بلافاصله کدش هم برای سازمان مالیاتی می‌رود، هم برای وزارتخانه  و هم شهرداری‌ها.

وی افزود: اگر کد رهگیری برای معاملات قولنامه‌ای صادر شود به هر حال شناسایی می‌شوند. اما نکته این است که کماکان با وجود الزاماتی که مثلا در قانون جهش تولید و عرضه مسکن داشتیم، همچنین در چند قانون دیگر که داریم تصریح می‌کنیم که شما باید کد  رهگیری داشته باشید برای کارهای مختلف اما باز هم معاملات خارج از کد رهیگیری انجام می‌شود به خصوص کسی که هدفش سوداگری است. اینها مخصوصا سراغ کد رهگیری نمی آیندو این زمان می‌برد و بهتر است از همین فاز شناسایی هدفمند به این قبیل خانه‌ها برسیم.

این پژوهشگر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: بنگاه‌ها تاثیر دارند. البته نه همه آنها. برخی بنگاه‌ها کسب و کار معمولی دارند. اینطور به شما بگویم که در مناطق جنوبی و مناطقی که قیمت پایین است ما حتی کسری بنگاه هم ممکن است داشته باشیم در برخی محلات اما در برخی از مناطق که سوداگری بالاست و قیمت ها بالاست، اساسا یک ابزار و یک مشاور هستند برای دور زدن این فرآیند. اینها را هم ما داریم.

فرنام اظهار کرد: یکی از مسائل در بحث بنگاه‌ها این است که به راحتی یک بنگاهی می‌تواند تخلف کند اصلا پروانه‌اش هم باطل بشود می‌رود یک بنگاه دیگری را تاسیس می‌کند ما الان بیش از تعداد بنگاه‌های مجازمان بنگاه غیرمجاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: تعداد بنگاه غیرمجاز در برهه‌های سوداگری و افزایش قیمت از تعداد بنگاه‌های مجاز بیشتر است و حتی با آنها برخورد می‌شود. اما می‌روند با اسم‌های دیگری کار می‌کنند که این قسمت به خصوص یعنی آن قسمت غیرمجاز تبعاتش خیلی سنگین‌تر است برای بازار مسکن. یکی از نکاتی هم که باز مثلا این تبعات یعنی به نظر من وقتی ما یک چیزی یک پدیده‌ای را می‌خواهیم برایش یک سیاستگذاری بکنیم یک ارزیابی اثرات و تبعات یک بار برویم ببینیم این چه می‌شود؟ خودمان پیاده‌سازیش بکنیم به صورت ذهنی.

پژوهشگر مسکن اظهار کرد: ما وقتی می‌آییم این مالیات را می دهیم خیلی از سازندگان ما خودشان سرمایه‌گذار هستند یعنی دوست دارند منفعت ببرند از این قضیه. ملک را تکمیل نمی‌کنند. ما به ملک نوساز از زمان ساخت یک مهلت بیشتری نسبت به واحد معمولی می‌دهیم مثلا واحد معمولی در 12 ماه 120 روز واحد نوسازی می‌گوییم 18 ماه 120 روز خالی بماند مشمول مالیات می‌شود.

وی افزود: همین می‌شود که من سازنده واحد مسکونی را تکمیل نمی‌کنم. چه هزینه‌ای برای من دارد؟ خواب سرمایه‌ای که در آن قیمت در حال افزایش است. هزینه دیگر چیست؟ تمدید صدور پروانه است که نسبت به تحولات افزایش قیمت، عددی نمی‌شود. نتیجه‌اش این می‌شود من از ملک سر کوچه مان گرفته تا خیلی جاها می‌بینم 5 سال 6 سال همه دیده‌اند ساختمان‌هایی که تکمیل آن -به جز آنهایی که به مشکل خورده و رها شده که مشخص هستند ماهیت متفاوت دارند- از سوی خیلی از سازندگان عمدا به آرامی انجام می‌شود. به خصوص زمانی که حدس بزنند اگر این روند طولانی شدن به موج افزایش قیمت دیگری می‌رسد.

فرنام تأکید کرد: سازندگان به سمت عرضه مسکن به بازار حرکت کنند چون نگهداری واحدها دیگر نمی‌صرفد. تلاش  ما این است که تولید مسکن را ببریم بالا به خصوص در بحران‌های افزایش قیمت که آن اثر شکاف عرضه و تقاضا را کم کنیم که بازار آرام بشود دقیقا در آن دوران مثلا 97 تا 1400، من سازنده نگاه می‌کنم می‌گویم الان عرضه کنم - الانی که می‌گویم سال 97 است-می‌توانم 10 میلیون تومان بفروشم، می‌گذارم سال 98، می‌شود 15 میلیون، می‌گذارم 99 می‌شود 23 میلیون، می‌گذارم سال 1400 می‌شود 30 میلیون. منطق اقتصادی حکم می‌کند من این را نگه دارم. هزینه تمدید جواز را هم می‌دهم، خواب سرمایه‌ هم برایم اینقدری ارزش دارد که عایدی من به آن خواب سرمایه‌ بصرفد. یا یک واحدش را می‌فروشم یا پیش فروش می‌کنم با ابزارهایی که دارم. این در واقع یکی از چیزهایی است که اینجا نادیده گرفته شده است.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1138577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =