بلینکن: همکاری هسته‌ای روسیه و ایران برای آمریکا یک مبادله است

قانونگذاران مخالف بازگشت واشنگتن به توافق با ایران در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، وزیر خارجه این کشور را درباره همکاری هسته‌ای روسیه و ایران تحت فشار قرار دادند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه مدعی شد دادن اجازه همکاری روسیه و ایران در پروژه‌های هسته‌ای غیرنظامی یک «مبادله» برای ایالات متحده است، زیرا به دنبال احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و همچنین منزوی کردن مسکو به دلیل حمله به اوکراین است.

به گزارش پایگاه خبری آنلاین «میدل ایست آی»، قانونگذاران مخالف ورود مجدد آمریکا به توافق با ایران، در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره بودجه سال ۲۰۲۳ وزارت امور خارجه ایالت متحده که بلینکن در آن حاضر شد، به دنبال مرتبط کردن تحریم‌های روسیه در خصوص اوکراین به مذاکرات جاری با ایران بودند.

«دارل عیسی» نماینده جمهوریخواه کنگره از بلینکن پرسید: آیا متعهد می‌شوید تا زمانی که مناقشه اوکراین به طور رضایت‌بخشی حل نشود، هیچ تحریمی علیه ایران یا روسیه برداشته نخواهد شد؟

بیشتر بخوانید:

واشنگتن و سئول درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران همکاری می‌کنند

طبق این گزارش، بلینکن در سخنان روز پنجشنبه خود این اظهارات را رد کرد که نقش روسیه در یک توافق احتمالی به این کشور اجازه می‌دهد تا از تحریم‌های مرتبط با اوکراین شانه خالی کند. وی به نمایندگان مجلس گفت: اقدامی که روسیه بر اساس توافق [توافق ایران] انجام می‌دهد، در صورت بازگشت به توافق (احیای برجام)، مغایر با تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین نیست.

به نوشته میدل ایست آی، بر اساس توافق ۲۰۱۵ که تا حد زیادی مشابه پیش‌نویسی است که طی چند ماه گذشته توسط مذاکره‌کنندگان در وین تدوین شده، روسیه باید اورانیوم غنی‌شده مازاد را از ایران دریافت، سوخت راکتورهای هسته‌ای را تامین و به طراحی مجدد تاسیسات هسته‌ای فردو کمک می‌کرد. شرکت دولتی «روس‌اتم» روسیه بزرگترین تامین‌کننده راکتورهای هسته‌ای و سوخت جهان، همچنین قراردادی ۱۰ میلیارد دلاری با ایران برای ساخت و نگهداری دو راکتور جدید برق در نیروگاه هسته‌ای ایران در بوشهر دارد که این کار قرار است تا سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۶ تکمیل شود.

«مارک گرین» عضو جمهوری‌خواه کنگره در این خصوص از بلینکن پرسید: وقتی تحریم‌های روسیه را داریم، چقدر منطقی است که به یک شرکت دولتی روسیه اجازه دهیم راکتور هسته‌ای ۱۰ میلیارد دلاری در ایران بسازد؟

بلینکن در پاسخ مدعی شد «مبادله» ساخت یک راکتور مقاوم در برابر اشاعه است، «به این معنی که هر آنچه توسط آن یا از طریق آن تولید می‌شود، نمی‌تواند به طور موثر برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شود... و این یک نگرانی امنیتی بسیار مهم برای آمریکاست».

بلینکن در طول این هفته با حضور در ساختمان کنگره آمریکا، از تلاش‌های دولت بایدن برای احیای برجام دفاع کرد. وی روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی سنا گفت: همچنان معتقدیم که بازگشت به پایبندی به توافق بهترین راه برای مقابله با چالش هسته‌ای ناشی از ایران است.

بلینکن با بیان این که که کارزار «فشار حداکثری» دولت ترامپ شکست خورده، مدعی شد در عوض «برنامه هسته‌ای خطرناک‌تری تولید کرده» و ایران «با اثرات بی‌ثبات‌کننده‌تر در سراسر منطقه عمل می‌کند».

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا مدعی شده قصد دارد از طریق مذاکراتی که چند دور آن در شهر وین برگزار شده زمینه‌های بازگشت آمریکا به برجام را فراهم کند اما تا به حال از انجام اقدامات لازم در این خصوص خودداری کرده است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف به ویژه ایران را به کند کردن روند مذاکرات متهم کند. یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

منبع: فارس

کد خبر: 1138578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =