جنگ افروزی آمریکا در غالب کمک‌ اقتصادی به اوکراین/ بیشتر زیرساخت‌های اوکراین نابود شده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: قبل از آغاز جنگ تجارت زنان اوکراینی و بلوک شرق سابق وجود داشت و جنگ بین روسیه و اوکراین باعث شد تا این موضوع شدت بیشتری داشته باشد. 

رضا عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به فرسایشی شدن نزاع نظامی بین روسیه و اوکراین اظهار کرد: این جنگ تا کنون باعث شده تا حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر از خانه و شهر خود آواره شوند و به کشورهایی مانند آلمان، لهستان و روسیه پناهنده شوند و افراد غیر نظامی و نظامی بسیاری نیز جان خود را از دست بدهند.

وی با انتقاد از سوء استفاده جنسی و اقتصادی از زنان در جنگ‌ها عنوان کرد: متاسفانه قبل از آغاز جنگ تجارت زنان اوکراینی و بلوک شرق سابق وجود داشت و این جنگ باعث شد تا این موضوع شدت بیشتری پیدا کند. 

اوکراین متحمل آسیب‌های اقتصادی شده است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر زیرساخت‌های اوکراین نابود شده است، گفت: این کشور تا قبل از آغاز جنگ از لحاظ اقتصادی، پرقدرت نبود و جزو کشورهای فقیر اروپایی به همراه مولداوی محسوب می‌شدند. 

وی درباره میزان خسارت‌های وارد شده به اوکراین ادامه داد: به نظر می‌رسد اوکراین تا چندین دهه نمی‌تواند از نظر اقتصادی و پیشرفت احیا شود؛ چرا که میزان ویرانی در برخی از شهرها مانند ماریوپل تقریبا بالای ۹۰ درصد است. همچنین برخی از خسارات مانند نابودی برخی از بناهای تاریخی و تمدنی این کشور غیر قابل جبران است.

عابدی با اشاره به اینکه برخی از غربگرایان در اوکراین و حتی ایران باور دارند که آمریکا بعد از اتمام جنگ کمک مالی به اوکراین خواهد کرد و این کشور را دوباره خواهد ساخت، گفت: به طور قطع این خوش باوری‌ها در ادامه پیدا کردن جنگ بین روسیه و اوکراین تاثیر گذار خواهد بود. 

پیامدهای جنگ برای روسیه

وی با تاکید بر اینکه پیامدهای نامطلوب جنگ برای روسیه نیز بسیار است، گفت: این کشور نیز علاوه سرزنش‌های سایر کشورها و مجامع بین‌المللی و تحریم‌های اقتصادی، افراد نظامی بسیاری را از دست داد. 

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بزرگترین چالش‌های روسیه در آینده است. هر چند که مسئولان این کشور اعتقاد دارند وابستگی اروپا به منابع غذایی و طبیعی مانند گاز روسیه باعث شده در نهایت این کشور متحمل زیان‌های زیادی نشود.

کمک‌های اقتصادی آمریکا به اوکراین در جهت جنگ افروزی

عابدی با بیان اینکه آمریکا حدود ۲۲ میلیارد دلار به اوکراین کمک مالی کرده است، گفت: همچنین آمریکا به تازگی امکانات دفاعی و جنگی با انگیزه مقابله با روسیه در اختیار کشورهای اروپای شرقی و اوکراین قرار داده است که این نشان می‌دهد این کشور از ایجاد جنگ در جهان به ویژه بین رقبای خود بی‌نفع نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: تجربه حضور آمریکا در کشورهایی مانند افغانستان، عراق و لیبی ثابت می‌کند که هیچ گاه این کشورها به دوران آبادانی قبل از جنگ بازنگشتند. این کشورها حتی با گذشت چندین سال از اتمام جنگ هنوز نتوانستند زیرساخت‌های آسیب دیده خود را ترمیم کنند.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه جنگ هیچ گاه برای هیج کشوری منفعت به همراه نخواهد داشت، گفت: ویرانی، کشتار، مخدوش شدن وجهه کشورها و دولت‌ها از مهمترین آثار جنگ روسیه و اوکراین است. در قرن بیست و یکم هیچ ملت یا کشوری جنگ را تایید نمی‌کند. در نتیجه نمی‌توان به سادگی گفت برنده یا بازنده ای نزاع نظامی کدام کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =