چرا قیمت گوشت قرمز کاهش نمی‌یابد؟

رییس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه بازار گوشت قرمز کشور تامین است و کمبودی ندارد، گفت: با توجه به مازاد جمعیت دام زنده و کاهش قیمت این محصول، اما همچنان شاهد گران فروشی گوشت قرمز هستیم که این موضوع گران فروشی است و منطقی نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، گوشت قرمز در حالی در روزهای اخیر دچار افزایش قیمت شده که عرضه آن با قیمت‌های مختلف و عدم اجرای نرخ مصوب دولتی نیز بر نابسامانی بازار افزوده است.

بیشتر بخوانید:

حل مشکل گوشت در دوران ناصرالدین شاه + فیلم

این در حالی است که کاهش عرضه دام نیز به دلیل استفاده دام‌ها از علوفه طبیعی تا میانه خرداد ماه، عملاً موجب کاهش میزان گوشت موجود در بازار و نیز متقابلاً بالا رفتن قیمت‌ها خواهد شد.
البته گرچه مدیرکل پشتیبانی امور دام تهران بر جبران این کمبود از طریق ذخایر گوشت منجمد تصریح کرده اما به نظر می‌رسد بازار گوشت با چالش‌های دیگری نیز روبه‌روست که بر تشدید شرایط نامطلوب اثر خواهد گذاشت.

«منصور پوریان» درباره وضعیت فعلی بازار دام زنده و گوشت قرمز، افزود: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود برای حمایت از مصرف کنندگان و متعادل شدن بازار گوشت قرمز، با ممنوعیت صادرات دام زنده، واردات ۱۰ هزارتن گوشت قرمز و خرید حمایتی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام اقدام کرد، اما وجود دلالان و واسطه گران در این صنعت اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه بازار کشور از گوشت قرمز تامین است، اضافه کرد: طبق گزارش‌های موجود معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اکنون در کشور بیش از ۷۱ میلیون راس جمعیت دامی سبک گوسفندی و بزی و ۳۵۰ هزار راس گوساله آماده کشتار داریم.

پوریان تصریح کرد: هر ساله با شروع فصل گرما با کاهش تقاضا گوشت قرمز و همچنین افزایش عرضه دام زنده روبرو هستیم که انتظار می‌رود این دو موضوع بر متعادل شدن بازار این محصول اثرگذار باشد، اما همچنان با گران فروشی و اختلاف قیمت‌ها روبرو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گوشت قرمز در بازار کشورهای اطراف ما مانند ترکیه ارزان‌تر است، افزود: اکنون قیمت گوشت قرمز در تهران از نرخ کشورهای اطراف ما بیشتر است؛ به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی کیفی در ترکیه کمتر از ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.


۷۰ درصد جمعیت دامی کشور ضعیف شده است

رییس شورای تامین کنندگان دام گفت: از پاییز سال ۱۴۰۰ تاکنون نزدیک ۷۰ درصد جمعیت دامی ضعیف شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت مازاد جمعیت دامی کشور، دامپروران با دام‌های ضعیف که مشتری در کشور ندارد، روبرو هستند که دولت باید در این خصوص با رفع ممنوعیت صادرات چاره‌ای بیندیشد، زیرا تنها متضررین این بخش تولیدکنندگان عشایری، روستایی و دامپروران هستند.


مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: سوال ما از مسئولان مربوطه در کشور این است که چرا وقتی مازاد دام در کشور داریم و دام روی دست دامداران مانده، این دام ها را از دامداران خریداری نمی کنند که هم تولیدکنندگان ضرر نکنند و هم مردم گوشت را کیلویی ۲۴۰هزارتومان نخرند؟ چرا با وجود انباشت دام در داخل واردات گوشت متوقف نمی‌شود؟


یک دامدار گفت: بسیاری از دامداران دام‌های مولد خود را به فروش رساندند و تحویل قصاب‌ها دادند که این خود تهدیدی برای سال‌های آتی و زاد و ولد دام‌هاست. دامداران نیز عنوان می‌کنند که خشکسالی و گرانی و کمبود نهاده‌های دامی توان تولیدی آنها را به شدت کاهش داده است.

دامپروران می‌گویند خشکسالی و کمبود شدید و گرانی نهاده‌های دامی آنها را زیر فشارهای سنگینی قرار داده و توان ادامه تولید در شرایط کنونی را ندارند. در همین حال برخی گزارش‌ها از کاهش کیفیت گوشت قرمز تولید شده خبر می‌دهد.

یکی از دامداران درباره کمبود خوراک دام گفته که «خشکسالی امسال کمرم را خم کرد و تعداد زیادی از دام هایم را تلف کرده است؛ در سال‌های گذشته در این فصل از سال دام ها از مراتع تغذیه می‌کردند و هزینه زیادی نداشتند.»

خشکسالی همچنین برای عشایر دامدار مشکل تأمین آب برای دام را نیز ایجاد کرده است. فرشاد یاسمی مدیر کل امور عشایری استان ایلام در اینباره گفته که «برای کاهش فاصله دوره‌های آبرسانی به عشایر و همچنین ایجاد استخرهای ذخیره آب در مسیر رودخانه‌ها برای احشام و استفاده از ظروف اتیلنی بزرگ برای آب شرب به اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال نیاز است تا بتوانیم پاره‌ای از مشکلات را حل کنیم.» این مشکلات سبب شده کیفیت گوشت تولیدی در ایران کاهش یافته و دام‌ها ضعیف شوند.


 منصور پوریان در اینباره گفته که «بار خریداران داخلی امروز ۱۸ مرتبه برگشتی خورده، چون لاشه‌ها ضعیف بوده و مشتریان از خرید انصراف داده‌اند.

3دام‌های ما ضعیف شده و سیستم قصابی یا سیستم‌های استفاده کننده گوشت، این نوع دام را نمی‌خرند؛ چون ضریب گوشتی‌اش پایین است.»

معین‌الدین سعیدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز گفته که «گوشت دیگر از سفره مردم حذف شده، چرا که میزان سرانه مصرف گوشت از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو رسیده است.»
در این میان با سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد و دستوری مشکلات دامپروران افزایش پیدا کرده است.

برای نمونه در اواخر بهمن سال گذشته بود که صادرات دام ممنوع اعلام شد. حتی دام‌هایی که در مسیر انتقال به سایر کشورها بودند، در میانه راه متوقف شدند بطوری که معطلی چند روزه سبب تلف شدن تعدادی از دام‌ها شد. همچنین دولت برای کنترل قیمت گوشت قرمز در بازار اعلام کرد که با واردات گوشت‌های منجمد مخالف است. با اینهمه از یکسو دامداران در حال ورشکستگی هستند و از سوی دیگر قیمت گوشت قرمز به حدی افزایش یافته که بخش زیادی از مردم توان خرید آن را ندارند.

منبع: برنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1138763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =