۱۰ هزار نفر خواستار ارائه واحد درسی برای نجات محیط زیست شدند/ راهکار فرنگی‌ها برای آموزش به نسل جدید

۱۰ هزار نفر با تشکیل کمپینی خواستار ارائه درسی به منظور حفاظت از محیط زیست در دانشگاه‌ها و مدارس شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جهان در معرض بحران‌های جدی زیست محیطی است، از بحران آب گرفته تا آلودگی هوا و از بین رفتن لایه اوزون. این شرایط حاصل بی‌توجهی انسان‌ها به منابع طبیعی و استفاده بی‌رویه از آن‌هاست.

بسیاری از کشورها در سال‌های اخیر به دنبال راهکارهای برای متوقف کردن تخریب محیط زیست بوده‌اند. بخشی از این راهکارها کلان بوده و برعهده دولت‌هاست؛ اما برخی دیگر از راهکارها هم در سطح افراد جامعه کارآمد است. یکی از این راهکارها آگاهی‌بخشی به جامعه در مورد اهمیت محیط زیست و ضرورت اصلاح بهره‌برداری از منابع طبیعی است.

حفاظت از محیط زیست در ایران هم چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته؛ برای مثال برنامه‌هایی برای تفکیک و بازیافت زباله‌ها در سطح شهرها اجرایی شده است اما آگاهی‌بخشی مقدم بر برنامه‌های عملیاتی است. یکی از موثرترین راهکارها برای آگاهی‌بخشی جامعه این است که آموزش‌هایی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها برای تربیت نسل جدید در نظر گرفته شود.

نبود آموزش کافی از دوران مدرسه تا بالاترین مراحل تحصیل، سبب ایجاد بی‌تفاوتی نسبت به بحران زیست‌محیطی جهان شده است.

با توجه به اهمیت آگاهی‌بخشی در زمینه حفاظت از محیط زیست، نزدیک به ۱۰ هزار نفر در کمپینی خواستار ارائه درس محیط‌زیست در مدارس و دانشگاه‌ها شدند. این افراد در نامه‌ای به وزرای علوم و آموزش و پرورش و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعلام کردند نبود آموزش کافی از دوران مدرسه تا بالاترین مراحل تحصیل، سبب ایجاد بی‌تفاوتی نسبت به بحران زیست‌محیطی جهان شده است.

در ادامه این نامه آمده است که ما انسان‌ها مسئول تخریب محیط زیست هستیم و برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست، آموزش از دوران کودکی مؤثرترین راه کار است، که این مهم از طریق تدریس این موارد در تمام مقاطع تحصیلی، حاصل خواهد شد.

این کمپین تاکید دارد که مواردی مانند استفاده بهینه از آب، نگهداری جنگل‌ها، نحوه جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت و تبدیل زباله‌های تر به کود و استفاده حداقلی از بسته‌بندی‌های پلاستیکی باید به نسل جوان آموزش داده شود. به همین دلیل، ضروری است که حفظ محیط‌زیست در قالب واحدهای درسی در تمام مقاطع تحصیلی تدوین و اجرا شود.

مدارس جهان چگونه حفاظت از محیط زیست را به کودکان آموزش می‌دهند؟

کارشناسان توصیه می‌کنند که کودکان از پیش‌دبستانی تشویق شوند که با طبیعت ارتباط نزدیک برقرار کنند؛ برای مثال از آن‌ها خواسته شود که به برگ‌های یک گیاه دقت کنند، قسمت‌های مختلف آن را کشف کرده و ویژگی‌های منحصر به فرد هر گیاه را بشناسند. یکی دیگر از راهکارها این است که مفهوم «بازیافت» به کودکان آموزش داده شود. به این معنا که کودکان یاد بگیرند کاهش تولید زباله، استفاده مجدد و بازیافت چه اهمیتی دارد.

مدارس و دانشگاه‌ها می‌توانند با تاسیس انجمن‌های زیست‌محیطی، حفاظت از طبیعت را از محیط اطراف خود شروع کنند. برای مثال یک سیستم بازیافت در کافه تریای مدرسه راه‌اندازی کنند یا یک باغ کوچک ارگانیک درست کنند. این باغچه می‌تواند منبعی برای تامین سبزیجات تازه کافه تریا باشد.

اختصاص روزهایی خاص به محیط‌زیست راهکار دیگری است که به عقیده کارشناسان می‌تواند حفاظت از محیط زیست را به کودکان آموزش دهد، رویدادهای ویژه‌ای مانند «یک روز قدم زدن تا مدرسه» یا «روز بدون زباله» به کمک والدین می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1138768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =