شاخص عملکرد مدارس سما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد

رییس امور کیفیت و پایش تحول سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در آزمون سنجش بنیه علمی دانش آموزان مدارس سما شاخص ارزیابی کیفیت عملکرد مدارس است، گفت: نسخه‌های بهبود و بالندگی مدارس طراحی شده تا نقص‌های آموزش مشخص شده و نارسایی‌ها برطرف شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ایجاد زمینه پویایی و فعالیت بیشتر دانش‌آموزان، سنجش و آسیب‌شناسی روند یاددهی - یادگیری در بستر مدارس سما، آگاهی مدیران، مربیان و آموزگاران مدارس از میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، شناخت موانع و نقاط ضعف درسی موردی و موضوعی دانش‌آموزان و برنامه‌ریزی برای مداخلات موثر به‌منظور کاهش یا رفع آنها و شناسایی هدف‌های تدریس برای دانش‌آموزان از مهمترین اهداف برگزاری آزمون سنجش بنیه علمی دانش آموزان مدارس سما  است.

فاطمه تواضعی، رییس امور کیفیت و پایش تحول سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برگزاری آزمون سنجش بنیه علمی دانش آموزان مدارس سما گفت: این آزمون از ششم تا دهم ادریبهشت به شکل یک روز در میان در تمامی مدارس سما با هدف سنجش عملکرد عملی مدرسه با هدف ارزیابی عملکرد کیفی مدارس برگزار شده است. این آزمون مطابق با موارد و سطح علمی دانش آموزان و محتوای آموزشی و تغییرات متناسب با دوره‌های ضمن خدمت طراحی شده و متناسب با بوم هر مدرسه و مطابق با نیاز دانش آموزان و نیروی انسانی در راستای بهبود کیفیت آموزشی طراحی شده تا کیفیت آموزش مورد بررسی قرار بگیرد.

رییس امور کیفیت و پایش تحول سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در این آزمون شاخص ارزیابی کیفیت عملکرد مدارس است و نسخه‌های بهبود و بالندگی مدارس طراحی شده و مدارس ملزم به اقدام در راستای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس این آزمون شاخص‌ عملکرد مدارس بررسی می شود، تاکید کرد: در این بررسی در صورت نیاز روش تدریس معلم، ارتقای محتوای آموزشی ارائه دوره‌های آموزشی مناسب برای معلمان در بهبود کیفیت آموزشی مورد بررسی قرار گرفته  است تا در سال تحصیلی آینده عملکردها بهبود یابد.

رییس امور کیفیت و پایش تحول سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از طریق برگزاری این آزمون مدارس در صورت کاهش کیفیت آموزش مورد رصد قرار می‌گیرد، ادامه داد: آزمون سنجش بنیه علمی دانش آموزان مدارس سما با هدف ارزیابی عملکرد کیفی مدارس برگزار شده و در سه دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم در پایه‌های چهارم ابتدایی، هشتم متوسطه اول و پایه یازدهم دوره متوسطه دوم برگزار می‌شود. در این انتخاب پایه‌های چهارم، هشتم و پایه یازدهم میانی دوره‌های تحصیلی هستند که این آزمون کیفیت عملکرد مدرسه را نشان داده و بر این اساس نسخه های بهبود عملکرد برای مدارس ارائه می شود. 

به گفته وی تاکنون در پایه چهارم ابتدایی ۱۰ هزار و  ۱۷۴ دانش آموز، در پایه هشتم ۶هزارو ۸۸۹ دانش آموز در پایه یازدهم ۶هزار و ۳۳۳ نفر در این آزمون شرکت کرده و آنها در گروه‌های ۳۰ و ۴۰ درصدی تقسیم بندی می‌شوند تا بتوانند در هر یک از این آزمون‌ها شرکت کنند.

وی با بیان اینکه در هر پایه تحصیلی سه درس هدف داریم، تاکید کرد: برای مثال در پایه چهارم و هشتم دروس علوم، ریاضی، فارسی در دوره متوسطه نظری رشته ریاضی فیزیک، حسابان، فارسی، علوم تجربی، زیست، شیمی، فارسی و در رشته علوم انسانی دروس  فارسی، عربی و علوم و فنون ادبی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تواضعی درباره روند برگزاری این آزمون تاکید کرد: سوالات این آزمون توسط یک موسسه معتبر طراحی و اعتبارسنجی شده و سوالات در قالب شناختی در سطح دانش و تحلیل، تجزیه و قضاوت مورد بررسی قرار می‌گیرد. به منظور اعتباربخشی به آزمون سوالات به شکل رمزگذاری به همراه پاسخ نامه تهیه شده و در سامانه و پرتابل جامع بارگذاری و رمز سوال پنل معاون واحد در زمان مشخص فعالسازی و رمزگذاری شده و برای مدارس ارسال می‌شود.

رییس امور کیفیت و پایش تحول سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به آزمون برگزار شده و تصحیح اوراق نتایج در پورتال سما ثبت شده و تجزیه و تحلیل کلاس، مدرسه، شهر و کشور انجام می‌شود تا بتوان عملکرد دانش آموزان در هر درس مورد ارزیابی قرار بگیرد و  نقص‌های آموزشی مدارس را برطرف کرد.    

وی با بیان اینکه در این آزمون دانش آموزان برتر را اعلام نمی‌کنیم، افزود: بر اساس نتایج در سه دوره ابتدایی، متوسطه دوره اول و دوم، چهارم ابتدایی، متوسطه دوره دوم هشتم دوره پایه یازدهم متوسطه دوره دوم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مینا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      0 0
      سلام بهتر نیست که خانواده ها در جریان وضعیت عملکردی دانش آموزان و معلم ها قرار بگیرن؟