قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان معرفی شدند + عکس

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان توسط نظام رتبه‌بندی کیواس معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراکز آموزش عالی برای صدها سال و حتی در برخی موارد هزاران سال در سراسر جهان وجود داشته است. در طول قرن‌های گذشته، بسیاری از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان منحل شده یا به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مجزا تقسیم شده است.

مؤسسات آموزش عالی باستانی مانند دانشگاه بولونیا،آسکفورد و غیره به دلیل سابقه تاریخی و اثبات توانایی خود  در راستای انطباق با علوم مدرن و توانسته‌اند در دنیای جهانی شده به خوبی بدرخشند. 

نظام رتبه‌بندی کیو.اس اخیراً لیستی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان منتشر کرده که در ادامه آمده است:

۱.دانشگاه بولونیا

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان معرفی شدند + عکس

این دانشگاه در ایتالیا قرار گرفته و در سال ۱۰۸۸ میلادی ساخته شده است. این دانشگاه عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان را به خود اختصاص داده و فعالیت آن تا کنون متوقف نشده اسن. دانشگاه بولونیا تا زمان نسبتاً مدرن، فقط در مقطع دکتری به دانشجویان خدمات ارائه می‌کرد، اما امروزه دارای طیف متنوعی از برنامه ها در همه سطوح است. 

این دانشگاه که در بولونیای ایتالیا واقع شده و حدود ۸۷۷۶۰ دانشجو دارد که از این تعداد ۶۴۰۰ دانشجوی بین المللی هستند. فارغ التحصیلان مشهور این دانشگاه شامل سه پاپ، تاجران متعدد و چندین سیاستمدار ایتالیایی بوده‌اند.

۲.دانشگاه آکسفورد

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان معرفی شدند + عکس

دانشگاه آکسفورد  فهرستی از فارغ التحصیلان شامل ۲۸ نخست وزیر بریتانیا، ۲۰ اسقف اعظم کانتربری، ۱۲ قدیس، ۲۷ برنده جایزه نوبل، ۵۰ برنده جایزه از استیون هاوکینگ را در کارنامه خود دارد.   تاریخ دقیق تأسیس دانشگاه کمی مبهم است، اما شواهد تدریس در آن به سال ۱۰۹۶ برمی‌گردد و برخی افراد ادعا می کنند که این دانشگاه زودتر از این تاریخ تأسیس شده است.

در حال حاضر دانشگاه آکسفورد پنجمین دانشگاه برتر است و جامعه دانشجویی نزدیک به ۲۴۳ هزار نفری نفر پاسخ می‌دهد، همچنین بزرگترین مطبوعات دانشگاهی جهان را اداره می‌کند.

۳. دانشگاه سالامانکا

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان معرفی شدند + عکس

دانشگاه سالامانکا سال ۱۱۳۴ در اسپانیا تأسیس شد و در سال ۱۲۱۸ منشور سلطنتی دریافت کرد. این موسسه در غرب مادرید  موسسه ای بود که کریستف کلمب در اواخر قرن پانزدهم از آن حمایت سلطنتی برای اکتشاف هندی خود به دست آورد.

حدود ۲۶ هزار و ۷۴۶ دانشجو در ۹ پردیس دانشگاه سالامانکا تحصیل می‌کنند.

۴. دانشگاه پاریس

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان معرفی شدند + عکس

دانشگاه پاریس بین سال‌های ۱۱۶۰ تا ۱۲۵۰ در پایتخت فرانسه تأسیس شد، اغلب به عنوان «سوربن» شناخته می‌شود. این دانشگاه یکی از اولین دانشگاه‌های تأسیس شده در اروپا به شمار می‌رود؛  اگرچه بین سال‌های ۱۷۹۳ و ۱۸۹۶ فعالیت آن به دلیل انقلاب فرانسه به حالت تعلیق درآمد.

امروزه دانشگاه پاریس در سراسر شهر پراکنده است، این دانشگاه در سال ۱۹۷۰ به ۱۳ موسسه خودمختار تقسیم شده است که همه آنها شهرت بالای دانشگاه اصلی را حفظ می‌کنند. از این ۱۳ دانشگاه، دانشگاه سوربن (ادغام جدید دانشگاه پاریس-سوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری با رتبه ۸۳ جهان) و دانشگاه پاریس ۱ پانتهئون سوربن (با رتبه مشترک ۲۸۷ جهان) بالاترین رتبه را دارند.

۵. دانشگاه کمبریج

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان معرفی شدند + عکس

دانشگاه کمبریج که در سال ۱۲۰۹ در انگلستان تأسیس شد، این دانشگاه در حال حاضر در رتبه هفتم جهان قرار دارد. آکسفورد و کمبریج با به اشتراک گذاشتن بسیاری از سنت‌های مشترک، حس رقابت سالمی را حفظ می‌کنند، به عنوان مثال در رویداد معروف سالانه مسابقه قایق‌رانی خوش می‌درخشد.

دانشگاه کمبریج حدود ۲۳ هزار و ۲۴۷ دانشجو دارد که ۵ هزار و ۳۴۰ نفر آنان خارج از اتحادیه اروپا هستند. 

۶. دانشگاه پادوآ

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان معرفی شدند + عکس

دانشگاه پادوآ - دانشگاه پادووا سال ۱۲۲۲ در ایتالیا تأسیس شد. دانشگاه پادووا به دلیل تحقیقات اولیه انقلابی خود در نجوم، حقوق، پزشکی و فلسفه شناخته شده است. این دانشگاه هم اکنون میزبان حدود ۶۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز است. این دانشگاه در سال ۱۵۴۵، باغ گیاه شناسی پادووا را تأسیس کرد که اکنون یکی از قدیمی ترین باغ‌های دانشگاهی در جهان است. ۹ موزه توسط این دانشگاه اداره می‌شود.

۷. دانشگاه فدریکو دوم

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان معرفی شدند + عکس

دانشگاه ناپل - فدریکو دوم که در سال ۱۲۲۴ توسط فردریک دوم در ناپل، سومین شهر بزرگ ایتالیا و یکی از قدیمی ترین شهرهای دائماً مسکونی در جهان تاسیس شد. دانشگاه ناپل فدریکو دوم در رتبه ۳۹۲ جهانی قرار گرفته است  و طیف گسترده ای از برنامه‌های تحصیلی را به ۸۰ هزار دانشجو ارائه می‌کند.  از مشهورترین فارغ التحصیلان تاریخی این دانشگاه می‌توان از توماس آکویناس فیلسوف و الهیات یاد کرد.

۸. دانشگاه سیه‌نا

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان معرفی شدند + عکس

دانشگاه سیه‌نا که در شهر کوچک سیه‌نا در منطقه توسکانی ایتالیا واقع و در سال ۱۲۴۰ تاسیس شده است. این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان به شمار می‌رود و توانسته رتبه ۶۵۱ تا ۷۰۰  جهان را به خود اختصاص دهد. 

پردیس دانشگاه سیه‌نا با ثبت‌نام بیش از ۲۰ هزار نفر، تقریباً نیمی از کل جمعیت شهر را تشکیل می دهد. مرکز شهر که از اهمیت تاریخی نیز برخوردار بوده و به عنوان میراث جهانی یونسکو اعلام شده است و سالانه بیش از ۱۶۳ هزار گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

۹.دانشگاه کویمبرا

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان معرفی شدند + عکس

اگرچه دانشگاه کویمبرا سال ۱۲۹۰ در پایتخت پرتغال تأسیس شد، این دانشگاه چندین بار توسط پادشاهان خواستار جابه‌جا شده و سرانجام به کویمبرا، سومین مرکز بزرگ شهری کشور و خانه رومی‌ها ختم شده است. دانشگاه کویمبرا با جامعه دانشجویی بیش از ۲۴ هزار نفر، اصلاحات اساسی بسیاری را پشت سر گذاشته  و برای چندین دهه در قرن هجدهم تنها دانشگاه فعال در پرتغال بوده است.

در سال ۲۰۱۳، دانشگاه کویمبرا به دلیل بناهای تاریخی، حیاط باز، سنت های فرهنگی و مناظر خیره کننده در سطح شهر، به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

۱۰. دانشگاه الازهر

قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان معرفی شدند + عکس

دانشگاه الازهر در مصر در سال ۹۷۰ میلادی تاسیس شد و تا سال ۱۹۶۱ نتوانست رتبه‌ای را کسب کند؛ زیرا در ابتدا در سال ۹۷۰ پس از میلاد در قاهره، مصر تأسیس شد. دانشگاه الازهر که در ابتدا یک «مدرسه» بود و به دانش‌آموزان از سطح ابتدایی تا عالی آموزش می‌داد، ابتدا به‌عنوان مرکز آموزش اسلامی شناخته شد، اما از آن زمان برنامه درسی مدرنی از موضوعات سکولار ایجاد کرد و بقای خود را تضمین کرد.

 این دانشگاه در طول زمان، شاهد بی ثباتی سیاسی زیادی بوده است، به عنوان مثال در قرن دوازدهم یک سلسله جدید قدرت را به دست گرفت و بیش از ۱۰۰ هزار متن علمی را از بین برد. امروزه، دانشگاه الازهر در رتبه بندی دانشگاه‌های منطقه عربی کیواس در سال ۲۰۲۱، رتبه ۵۱ تا ۶۰ را دارد. این مدرسه علاوه بر مطالعات سنتی، برنامه هایی در زمینه تجارت، اقتصاد، علم، پزشکی، مهندسی و کشاورزی نیز ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =