مجلس طرحی برای ایجاد شفافیت در قوای سه‌گانه و نهادها تدوین کند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مسئولان و نمایندگان باید طرحی را تهیه کنند که به موجب آن شفافیت در همه قوا و نهادها که به مردم خدمات ارائه می دهند، حاکم باشد.

علی شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شفافیت نه تنها در مجلس بلکه در تمامی امور و تصمیم گیری‌های قوه‌های سه گانه انقلاب و نهادها باید وجود داشته باشد. موضوعی که سال‌ها است که تبدیل به یکی از مطالبات جدی مردم و جریان دانشجویی از مسئولان شده است.

وی با بیان اینکه چند سالی است که تصویب و اجرا یا رد این طرح در مجلس شورای اسلامی خبر ساز بوده است، گفت: این موضوع حتی دست مایه‌ای برای گرفتن رای از مردم توسط کاندیداهای ریاست جمهوری یا مجلس است. به عنوان مثال نمایندگان مجلس یازدهم با وعده اجرای شفایت در آرا یا سایر تصمیم گیری‌ها توانستند رای مردم را کسب کنند؛ اما بعد از رسیدن به صندلی‌های سبز بهارستان این وعده انتخاباتی را فراموش کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: نمایندگان مجلس فعلی نه تنها شفافیت را اجرا نکردند، حتی در مقاطع زمانی نیز خبرهایی از رد کامل این طرح از مجلس به گوش می‌رسید که این اخبار با موج گسترده مخالفت از سوی مردم، کارشناسان و جنبش دانشجویی مواجه شد.

وی با بیان اینکه برخی از نمایندگان نگران اجرای شفافیت در مجلس شورای اسلامی هستند، عنوان کرد: برخی از این نمایندگان در چند وقت اخیر با انتشار نامه‌ای مخالفت خود را به شفافیت آرا اعلام کردند چراکه معتقد هستند که این شفایت در آینده می‌تواند مشکل آفرین باشد.

شجاعی درباره علل مخالفت این نمایندگان تصریح کرد: برخی نمایندگان اعتقاد دارند، مشخص بودن آرا باعث می‌شود مردم در موضوعات مختلف که آگاهی کاملی ندارند؛ دچار سوء برداشت‌هایی شوند و قضاوت نادرست داشته باشند. البته این موضوع را نیز می‌توان با تبیین موضوعات مختلف تعدیل کرد.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه عده‌ای دیگر از نمایندگان نیز امنیتی بودن برخی از موضوعات را علت پنهان بودن آرا می‌دانند؛ گفت: این موضوع نیز به آسانی قابل حل شدن است چرا که تصمیم گیری درباره این موضوعات را می‌توان از سایر موضوعات دیگر تفکیک کرد و تنها آرا در این خصوص مشخص نباشد.

اجرای شفافیت در سه قوه اصلی

وی با تاکید بر شفافیت در سه قوا یادآور شد: مسئولان و نمایند باید طرحی را تهیه کنند که به موجب آن شفافیت در همه قوا و نهادها که به مردم خدمات ارائه می دهند، حاکم باشد.

به گفته شجاعی؛ همانگونه که حق مردم است که بر امورات جاری مجلس شورای اسلامی نظارت کافی داشته باشند، باید بدانند که در سایر قوا و سازمان‌های نیز چه تصمیماتی گرفته می‌شود یا به چه علت برخی از طرح‌ها یا قوانین به صورت کامل اجرا نمی‌شوند یا در چه مرحله‌ای از اجرا شدن قرار دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =