دختران مجرد با چه چالش‌ها و تجارب زیسته‌ای مواجه هستند؟

تحقیقات یک دانش‌آموخته دکتری از تجارب زیسته دختران مجرد شهر تهران، چالش‌های پیش‌روی این افراد از مجرد بودن را بازگو می‌کند.

زینب حاجیلو در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این که دختران ایرانی در سه تا چهار دهه اخیر، فرصت‌های انتخاب متفاوتی را برای شروع زندگی تجربه کرده‌اند، اظهار کرد: این انتخاب‌های متفاوت شامل انتخاب ازدواج کردن یا ازدواج نکردن است. تمایل داشتن یا نداشتن به ازدواج در جوانان معمولا تحت تاثیر شرایط و زمینه‌هایی است که دختران در مسیر تشکیل زندگی و پیشرفت اجتماعی حرفه‌ای از آن نام می‌برند.

این دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی افزود: برای پاسخ به این سوال که «دختران مجرد با چه چالش‌ها و تجارب زیسته‌ای مواجه هستند؟»، پژوهشی انجام داده و با دختران مجرد ۳۰ سال و بالاتر شهر تهران مصاحبه انجام دادیم،  در این پژوهش بررسی کردیم که دخترانی مجردی که از ازدواج به موقع فاصله گرفته‌اند، چه تجربه‌ای از فرایند ازدواج نکردن دارند؟ همچنین به دلیل افزایش تعداد سال‌هایی که فرد تنها زندگی می‌کند یا افرادی که برای همیشه تنها می‌مانند چگونه با آن کنار می‌آیند؟

وی با تصریح بر این که بررسی پاسخ‌ها نشان داد که دختران مجرد حالتی را تجربه می‌کنند که موقعیتی بین ایستادن و آماده بودن برای عمل است، گفت: به تعبیر دیگر، این که دختران برای ازدواج گوش به زنگ هستند؛ اما ازدواج آن‌ها به تاخیر می‌افتد؛ دلایل بسیاری دارد.  

حاجیلو با ذکر مثالی یادآور شد: برای مثال برخی دختران در فرایند تجرب زیستی‌شان، به دنبال احساس مفید بودن و پیگیری پیشرفت‌های فردی، تحصیلی و اشتغال خود هستند تا بتواند به استقلال، آزادی و انتخاب‌گری دست پیدا کنند. دغدغه این دختران تحصیل و شاغل شدن است و ازدواج برای‌شان دغدغه‌ای ثانویه به حساب می‌آید.

این دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی با تاکید بر این که یکی از دلایل تردید دختران در ازدواج، شنیدن تجارب زندگی ناموفق اطرافیان است، افزود: به همین دلیل، دختران نوعی هراس از ازدواج دارند. 

گفتنی است، زینب حاجیلو دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی است که در پژوهشی به بررسی تجربه دختران مجردی که از ازدواج به موقع فاصله گرفته‌اند، می‌پردازد. همه دختران مجرد ۳۰ سال و بالاتر شهر تهران در سال ۱۳۹۷، جامعه آماری این پژوهش بودند که در قالب مقاله‌ای با عنوان «تجربه زیستی جوانان: پانتومیم دختران مجرد در ایستار ازدواج» در سال ۹۹ منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =