آخرین وضعیت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت ۸۸۰ هزار واحد مسکونی رسیده، اما برای اجرای هرچه سریعتر این واحدها باید اراضی تامین و آورده متقاضیان پرداخت شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در شهرهای مختلف برنامه ریزی شده که تاکنون اراضی بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی تامین شده است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی بازار مسکن در روزهای آینده/ رکورد به کجا خواهد رسید؟

در مدت زمان ۶ ماه ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن، حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزارنفر ثبت نام کردند که از این تعداد حدود ۲ میلیون نفر تایید شدند و از ابتدای فرودین به مرور پیامک برای واریز آورده به متقاضیان ارسال شده است.

کسانی که پیامک دریافت کردند مدارک خود را باید به صورت حضوری برای تشکیل پرونده فیزیکی به آدرس اعلام شده در پیامک، تحویل دهند؛ چراکه مدارک متقاضی تا پیش از این فقط در سامانه بارگذاری و اعلام شده است.

محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: به محض اینکه سابقه ۵ سال سکونت در استان کنترل شود، فرد متقاضی برای تشکیل پرونده به نظام بانکی معرفی و بعد از افتتاح حساب و واریز وجه به پروژه متصل می‌شود.

پیش از این اعلام شده بود که میزان آورده متقاضیان درطرح نهضت ملی مسکن در قالب ۵ مرحله است که در هر مرحله حدود ۴۰ میلیون تومان باید فرد متقاضی پرداخت کند.

از سوی دیگر تسهیلاتی را در همان ابتدای طرح برای متقاضیان در شهرهای مختلف درنظر گرفتند که بیشترین آن ۴۵۰ میلیون تومان برای تهرانی‌ها بود.

اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن برای دهک ها متفاوت است

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ۸۰ درصد از مبلغ ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از طریق تسهیلات تامین می‌شود و باید متناسب با توانایی خریداران اقساط آن‌ها با نرخ سود ۴ تا ۱۲ درصد در نظر گفته شود، بنابراین برای دهک‌های یک تا ۳ میزان اقساط تسهیلات زیر ۳ میلیون تومان خواهد بود چراکه اگر بیش از این میزان باشد متقاضیان و اقشار کم درآمد قادر به پرداخت آن نخواهند بود.

اقساط وام نهضت ملی مسکن نباید بیش از ۳ میلیون باشد

همچنین صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: به هیچ عنوان میزان اقساط این طرح بیش از سه تا ۴ میلیون تومان نخواهد بود چرا که مردم با توجه به درآمدی که دارند قادر نخواهند بود بیش از این میزان تسهیلات را پرداخت کنند.

او می‌گوید: طرح نهضت ملی مسکن در صورتی که به مرحله اجرایی برسد می‌تواند نقش موثری در بهبود بازار مسکن و خانه دار شدن مردم داشته باشد.

پیش از این معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کرده بود که با توجه به آنکه نیمی از اقساط این تسهیلات را دولت پرداخت می‌کند؛ بنابراین میزان اقساط آن به نیمی از این مبلغ یعنی حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان می‌رسد.

در پرداخت اقساط شرایط خانواده‌ها را لحاظ می‌کنیم

به گفته محمود زاده مجموع دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی این تسهیلات حداکثر ۲۰ سال و حداکثر سه سال مشارکت مدنی تعیین می‌شود، با توجه به طولانی شدن دوران بازپرداخت و افزایش سود متعلقه در صورت درخواست متقاضی تقسیط این تسهیلات در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر (۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵ ساله) امکان‌پذیر است.

او می‌گوید: پرداخت اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن بعد از ساخت مسکن شروع می‌شود و به طور معمول زمان پرداخت این اقساط حدود دو تا سه سال بعد از دریافت تسهیلات است.

 دولت عملیات اجرایی ۸۸۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن را آغاز کرده، همچنین حدود ۳۲۰ هزار واحد نیز وارد عملیات اجرایی شده اند که مجموع آن‌ها بالای یک میلیون واحد در سطح کشور است.

تشکیل بانک زمین در اختیار وزارت راه و شهرسازی

برای ساخت این ۴ میلیون واحد، اراضی مورد نیاز در قالب بانک زمین تامین شده که بخش عمده‌ای از اراضی تامین شده متعلق به وزارت راه و شهرسازی است و انتظار می‌رود تا سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها در تامین اراضی برای اجرای مسکن همکاری بیشتری با وزارت راه و شهرسازی داشته باشند.

چندی پیش هم قاسمی وزیر راه وشهرسازی طبق هدفگذاری‌های انجام گرفته در طرح نهضت ملی مسکن باید ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید احداث شود.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: در شهرهای جدید با استفاده از زمین‌های تخصیص یافته به ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن، علاوه بر ساخت مسکن از طریق تبدیل زمین‌ها باید خلق درآمد شده و درآمدهای حاصل در برای پیشبرد نهضت ملی مسکن صرف شود.

دولت اعلام کرده برای ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی ۴۰ شهر جدید هم قرار است ساخته شود.

باوجود آنکه ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن به اتمام رسیده، اما از ابتدای اردیبهشت ویرایش اطلاعات متقاضیان فراهم شده ودر این بازه زمانی ثبت نام کنندگان می‌توانند اطلاعات خود ویرایش کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =