چرا داوطلبان می‌خواهند کنکور ارشد ۱۴۰۱ به تعویق بیفتد؟

کاهش فاصله مطالعاتی، تغییر کتاب‌ها و منابع آزمون و شیفت‌های سنگین دانشجویان در بیمارستان‌ها از جمله دلایلی است که داوطلبان برای به تعویق افتادن کنکور ارشد وزارت علوم و بهداشت مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اعتراض داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم و بهداشت در زمینه به تعویق افتادن آزمون سراسری همچنان ادامه دارد. داوطلبان کنکور امسال مدعی هستند که به دلیل کاهش فاصله بین ۲ آزمون، فرصت کافی برای مطالعه نداشتند و با ارسال نامه به مجلس، دیوان عدالت اداری از مسئولان می‌خواهند برگزاری این آزمون را همانند سال گذشته به یک تا دو ماه آینده موکول کنند.

داوطلبان علاوه بر موضوع کاهش بین آزمون امسال و سال گذشته، دلایل دیگری مانند تغییر کتاب‌ها و منابع درسی، شیفت‌های سنگین داوطلبان در بیمارستان و غیره را برای به تعویق افتادن کنکور ارشد ۱۴۰۱ مطرح کردند. ایسکانیوز در گزارش زیر درخواست‌ها و دلایلی که داوطلبان برای به تعویق افتادن این آزمون به ایسکانیوز مطرح کرده‌اند را بررسی کرده است.

کاهش فاصله ۳ ماهه مطالعه داوطلبان ۱۴۰۱ عادلانه نیست

ملیکا حضوری شدن ناگهانی دانشگاه‌ها و تداخل دروس عملی با کنکور ارشد را دلیلی برای تعویق کنکور عنوان می‌کند و می‌گوید: «ماه مبارک رمضان که به خودی خود باعث کاهش بازدهی دانشجو می‌شود. همچنین کم کردن فاصله ۳ ماهه مطالعاتی به یکباره از داوطلبان ۱۴۰۱  عادلانه نیست. من به همراه هزاران دانشجوی کارشناسی ارشد درخواست به تعویق افتادن کنکور ارشد را داریم و عاجزانه از مسئولان و نمایندگان مجلس می‌خواهیم که درخواست ما را پیگیری کنند و کنکور را به تعویق بیاندازند.»

ما باید تاوان عقب افتادن کنکور در ۳ سال متوالی بدهیم؟

نعیم یکی افرادی است که می‌خواهد کنکور ارشد ۱۴۰۱ به تعویق بیفتد. وی در این باره می‌گوید: «بسیاری از دانشجویان مثل ما خواهان تعویق کنکور ارشد هستیم، با بازگشایی ناگهانی دانشگاه هم زمان زیادی برای رفت و آمد به دانشگاه تلف می‌شود. از طرفی عده کثیری از کادر درمان از داوطلبان کنکو بوده و به دلیل شیفت شدید کاری، زمان کمتری برای مطالعه داشتند. تمام دانشجویان در چند سال گذشته بیشتر از ۱۰ ماه و حتی ۱۴ ماه زمان مطالعه داشتند، ما باید تاوان عقب افتادن کنکور در ۳ سال متوالی بدهیم؟»

نعیم از بی‌توجهی مسئولان به دلایل داوطلبانی که خواهان تعویق کنکور هستند گلایه دارد و بر این باور است که آنان به برگزاری کنکور با توجه به وضعیت کرونا در بازه زمانی سه چهار ماه اخیر می‌نگرند.

درد دل یک کادر درمان

فاطمه از جمله دانشجویان علوم پزشکی است که حین تحصیل در بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی خدمات ارائه می‌کند. وی می‌گوید: «لطفا از تعویق کنکور حمایت کنید؛ ما بچه‌های کادر درمان تمام مدت سال گذشته را در بیمارستان بودیم، اکنون که کرونا فروکش کرده، شیفت‌های بیمارستان ما نیز کمی سبک شده و می‌خواستیم دروس را مرور کنیم اما با بازگشایی دانشگاه مجبور شدیم به دنبال خوابگاه و خانه بگردیم، ما ناحق ناحق می‌گوییم و ناحق نمی‌خوایم.»

دلیل مخالفت سازمان سنجش را درک نمی‌کنم

عده‌ای دلیل مخالفت مسئولان برای تعویق کنکور ارشد را چاپ شدن سوالات می‌دانند؛ علیرضا در واکنش به ایده این افراد می‌گوید: «دلیل این همه مخالفت از سمت سازمان سنجش را درک نمی‌کنم. خب اگر سوالات هم چاپ شده؛ ما قول می‌دهیم به تاریخ بالای دفترچه نگاه نکنیم! کنکور سال گذشته مرداد برگزار شد نه تیرماه؛ با این حال که سازمان سنجش اعلام کرده که با به تعویق افتادن آزمون،  دانشگاه‌ها در ثبت‌نام دچار مشکل می‌شوند. اینکه حداقل یک ماه بیشتر به داوطلبان امسال فرصت مطالعه نمی‌دهند، واقعا قابل درک نیست.» 

تغییر کتاب‌ها و منابع کنکور ارشد ۱۴۰۱

سمیرا از تغییر کتاب‌ها و منابع کنکور ارشد ۱۴۰۱ گلایه دارد. وی در این باره می‌گوید: «ترجمه تعداد کثیری از این منابع در اواخر زمستان چاپ شد و با تصمیمات ناگهانی که درباره بازگشایی دانشگاه‌ها اتخاذ شد، زمان زیادی صرف رفت و آمد و گرفتن خوابگاه برای دانشجویان غیر بومی شده است. همچنین شرایط خوابگاه‌ها بسیار نامناسب بوده و این شرایط امکان جمع بندی را از ما سلب کرده است.

سمیرا هم مثل سایر داوطلبان از کاهش فرصت مطالعاتی برای داوطلبان گلایه دارد و می‌گوید: «تمامی دانشجویان در همه سال‌ها بیش تر از ١٠ ماه و حتی ١۴ ماه زمان داشتند. همه  ما درگیر کرونا شدیم و شیوع اومیکرون در پاییز بود اما متاسفانه مسئولان به هیچکدام از دلایل توجه نکردند. لطفا دانشجویان این کشور را دریابید که علاوه بر این مشکلات و تصمیمات عجولانه مسئولان، در این شرایط اقتصادی هم کار می‌کنند و هم درس می‌خوانند.»

 تعویق کنکور به نفع کسایی است که خوب مطالعه داشتند

علی بر این باور است که تعویق کنکور به نفع کسایی است که خوب مطالعه داشتند. وی در این باره می‌گوید: «تعویق کنکور به ضرر افرادی است که مطالعه نداشتند و به نتیجه آزمون اهمیتی نمی‌دهند؛ بلکه فقط می‌خواهند از شر آزمون خلاص شوند. افرادی که می‌خواهند نتیجه بگیرند تلاش می‌کنند؛ حتی اگر این تلاش در فرصت اضافه باشد، یک روز هم غنیمت است.»

فاصله‌ یکساله بین دو کنکور را رعایت کنید

فاخره کاهش فاصله بین کنکور ارشد امسال و سال گذشته را بر خلاف مصوبات شورای عالی انتقلاب فرهنگی می‌داند و در این باره می‌گوید: «طبق مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فاصله‌ یکساله بین دو کنکور کمترین حق ماست عدالت رو رعایت کنید. طبق فرموده‌ی رهبری رعایت قانون حتی از رعایت مصلحت هم بالاتر است، پس قانون رو رعایت کنید،

وی حضوری شدن ناگهانی دانشگاه‌ها ، پروژه های کارورزی، امتحانات میان‌ترم، رفت و آمد، اثاث‌کشی به خوابگاه، شلوغی خوابگاه، مصادف شدن فرصت جمع‌بندی با ماه رمضان، سرکار رفتن، شیفت های سنگین کادر درمان را عواملی عنوان می‌کند که امکان جمع بندی را از داوطلبان گرفته؛ فاخره می‌گوید: «ما چیزی جز فرصت برای مطالعه بیشتر نمی‌خواهیم.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1138981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 13
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد جعفری IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      لطفا ارشد را به تعویق بندازین،ما ترم اخریم با توجه به مجازی بودن دانشگاها 8ماه عمرمونو گذاشتیم پای کنکور و یهویی حضوری کردین همه چیمون بهم ریخته این عدالت نیست
    • Amir RU ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      با بازگشایی ناگهانی دانشگاه ها،خیلی ها مشغول کار های گرفتن خوابگاه هستند و کلیه ی برنامه ریزیشون بهم خورده ولی مسئول سازمان سنجش میگه ما از شهریور اطلاع داده بودیم.آیا از شهریور هم بازگشایی دانشگاه ها رو اطلاع داده بودید؟ تلاقی ماه مبارک رمضان با زمان حساس مطالعه برای جمع بندی دروس و ایجاد تبعیض بین روزه داران و روزه خواران که خود تخطی از بند ۹ اصل سوم قانون اساسی میباشد.
    • فاطمه IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      با احترام این درخواست جمعی از دانشجویان متقاضی کنکور ارشد وزارت بهداشت و علوم هست که درخواست اجرای عدالت و برقراری زمان مناسب برای برگزاری کنکور را خواستاریم. لطفا با توجه به حضوری شدن ناگهانی کلاس‌های دانشگاه و مشکلات پیش آمده بابت این تصمیمِ آنی از جمله تداخل کنکور ارشد با امتحانات عملی دانشگاه‌ها ‌و ناتمام ماندن تدریس برخی از دروس (که منبع کنکور میباشند) در دانشگاه ، فاصله‌ی 9 ماه بین دو کنکور ارشد سال گذشته و امسال که طبق قانون باید یک سال باشد ، همچنین تلاقی دوران جمع‌بندی با ماه مبارک رمضان که تبعیض بین داوطلبان روزه‌دار با سایر داوطلبان میباشد ؛ لذا تعویق کنکور ارشد و برگزاری آن در زمان مناسب امری ضروری و عادلانه است . لذا خواهشمندیم جهت اجرای عدالت و سلامت روانی داوطلبان خصوصا دانشجویان ترم آخر درخصوص تعویق آزمون ارشد اقدامات لازم را مبذول نمایید. #تعویق_کنکور_ارشد۱۴۰۱
    • مهدی IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      تعویق کنکور حق ما داوطلبان است ، لطفا پیگیر تعویق باشید
    • سمیرا نوابی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      امیدوارم مسئولین کمی به خواسته ما توجه کنند و ثابت کنند فقط زمان انتخابات شنوای ما نیستن و بقیه مواقع هم به خواست جوانان توجه میکنند
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      دو هفته به برگزاری کنکور مانده و ما دانشجویان الان درگیر امتحانات عملی و آمادگی برای پایان ترم هستیم ، بعد قراره روز امتحان عملی کنکور بدیم ... واقعا انصافه؟!
    • جمال آیانایی US ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      واقعا میگین ما خواهان عدالت هستیم 😐😐 کو عدالتون ۳۰ هزار دانشجو ارشد دارن میگن آغا یک ماه به ما تعویق کنکور ارشد بهداشت بدین اصلا دانشجوووو رو ادم حساب نمیکنن بد توقع دارن دانشجوو ها اینده ساز مملکت بشن 🤫 ما به تعویق کنکور ارشد بهداشت نیاز داریم باز گشایی ناگهانی دانشگاه ها کل برنامون رو به هم ریخت ماه رمضون با سر کاراموزی وقت نداریم برای مطالعه کمتر از ۹ ماه فاصله بین دو کنکور کلا یک سال یک جا دوره جمع بندی یک جا من یه دونه مادر پیر دارم باید حتما سراسری قبول بشم . شهریه دانشگاه آزارد رو ندارم بدم ما به تعویق کنکور ارشد نیازمندیم کلا من تو ایران گناهو به گردن کسی نمیگرم ما ها باید کلا تو فاز استرس و نگرانی و فکر باشیم اونم دستمون نیست اگه یه روزی ازم پرسیدن کی حقت خورده شد میگم : سال ۱۴۰۱ ما هزاران دانشجوووو ارشد بودیم گفتیم که ما به یک ماه تعویق نیازمندیم اصلا ما رو ادم حساب نکردن چه برسه اینکه ما رو دانشجو حساب کنن 🤫🤫
    • فرشته IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      واقعا اينطوره اصلا وقت جمع بندي نداشتيم كسي كه خونده حداقل جمع بندي ميكنه
    • حسین IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      ما اگر آینده های این سرزمین هستیم چرا کسی به حرف ما گوش نمیده ما که چیزی جز حق خودمون نخواستیم و نمی‌خواهیم چرا کسی حرف ما رو نمی‌فهمه واقعا اینقدر درک قانونی که خودتون ازش میگید سخته کنکور سال گذشته مرداد برگزار کردید الان دقیقا بعد از ماه رمضان تاریخ کنکور گذاشتین مگه گناه ما که یک عمر درس خوندیم چیه که تاوان بچه های یکی دو سال گذشته بدیم ما فریاد میزنیم چون حقمون میخواهیم نه چیز دیگری
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 0
      اجرای عدالت آموزشی #تعویق کنکور ارشد ۱۴۰۱
    • حنا IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 0
      تعویق به دلیل تمام موارد نامه نوشته شده برای رییس جمهور حق ماست
    • فاخره نادری US ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 0
      با سلام و احترام به شما چشم امید بیشتر از بیست هزار جوان دانشجو به تعویق است😢 لطفا اگر حامی جوانان و دانشجویان هستید، خواستاره حق ما باشید، نه صرفا انتقال دهنده‌ی صحبت ما. ما ٢٠روزه داريم فرياد ميزنيم .همین دیروز که عید فطر اعلام نشده بود، کل برنامه‌ ریزی تقویم بهم ریخت، و هیچ کس هم براش مهم نبود، اونوقت دانشجوهایی که فقط میخوان درس بخونن رو، به بهونه‌ی خراب شدن برنامه‌ریزی دانشگاه ها ، دارند نا امید و ایندشون رو خراب می‌کنند. چطور سال‌های قبل با تعویق هیچ برنامه‌ریزی ای بهم نخورد و همه چیز‌عالی پیش رفت؟؟؟ ايا تو تقويم اموزشى برنامه اين بود كه يكماه مونده به كنكور دانشگاه حضورى بشه؟ اونم در كمترين زمانى كه براى داوطلب در نظر گرفته شده؟! لطفا عدالت را رعایت کنید.
    • امیرحسین IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 0
      کجا دنیا برای اجرای قانون کشور توسط سازمان‌های زیرنظر قوه‌ی مجریه نیاز به این همه کمپین و امضا و شکایت و ... هست؟ :)))