اکثر دانش‌آموزان مدارس استعداد برتر سخت‌کوش هستند نه تیزهوش / کاهش سرانه فیزیکی و تراکم بالای کلاس‌ها

کارشناس آموزش و پرورش گفت: متاسفانه اولیا با تصور اینکه می‌خواهند فرزندانشان به موفقیت برسند آن‌ها را از دوره ابتدایی مجبور می‌کنند که آزمون‌های سخت بدهند و تلاش کنند تا در این مدارس پذیرفته شوند. این دسته دانش‌آموزان سخت‌کوش هستند نه تیزهوش!

مصطفی اسدی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره تنوع مدارس در ایران گفت: در دنیا هم مدارس به دو قسمت دولتی و غیردولتی تقسیم می‌شوند؛ مدارس دولتی با سرانه، نیروی انسانی و امکانات دولت اداره می‌شوند و مدارس غیردولتی توسط اشخاص، گروه‌ها و سازمان‌ها با هدف مشخص تاسیس می‌شوند. در ایران مدارس دولتی شامل شاهد، تیزهوشان، نمونه مردمی، هیات امنایی و مدارس عادی می‌شوند. تصور بر این است که مدارس هیات امنایی به جهت دریافت وجه غیردولتی هستند اما اساس‌نامه این مدارس می‌گوید که تعدادی از نخبگان، خبرگان و خیرین و کسانی که در آن منطقه زندگی می‌کنند متولی آموزش شوند و اگر هم قرار بر دریافت وجه باشد این پول باید با رضایت اولیا صرف خدمات آموزشی و فرهنگی شود.

بیشتر بخوانید

نحوه امتیازدهی در رتبه بندی معلمان

او ادامه داد: مدارس غیردولتی شامل غیرانتفاعی‌ها، مدارس خاص (امام رضا و امام حسین)، مدارس مشارکتی با دولت یا شرکت‌ها و موسسات مثل زندان‌ها یا شرکت اتوبوس‌رانی و غیره که سازمان مربوطه این امکان را برای پرسنل خود فراهم کرده است و مدارسی که توسط بنیادها اداره می‌شوند، است.

این کارشناس آموزش و پرورش توضیح داد: این که آیا این تعداد تکثر در مدارس لازم است یا خیر بحثی است که سال‌هاست که مطرح می‌شود. از جمله مدارسی که بنا بود حذف شوند، مدارس تیزهوشان بود زیرا نظریه‌های روانشناسی می‌گویند که همه دانش‌آموزان باید در کنار هم به تحصیل ادامه دهند. می‌توان برای عده بسیار بسیار کمی که ضریب هوشی بالای ۱۴۰ دارند، فضای مجزا اختصاص داد اما متاسفانه اولیا با تصور اینکه می‌خواهند فرزندانشان به موفقیت برسند آن‌ها را از دوره ابتدایی مجبور می‌کنند که آزمون‌های سخت بدهند و تلاش کنند تا در این مدارس پذیرفته شوند. این دسته دانش‌آموزان سخت‌کوش هستند نه تیزهوش! در نهایت بخشی از همان دانش‌آموزان سخت‌کوش که نتوانسته‌اند وارد مدارس تیزهوشان شوند، راهی مدارس نمونه دولتی می‌شوند.

او افزود: تقسیم بندی مدارس به دولتی و غیردولتی اجتناب ناپذیر است زیرا اگر سرانه آموزشی را بین هشت تا ۱۰ میلیون درنظر بگیریم و بخش غیردولتی را حذف کنیم، این دانش‌آموزان به بخش دولتی خواهند آمد و سرانه آموزشی بسیار ناچیز خواهد شد. از طرفی تعداد دانش‌آموزان هم افزایش پیدا کرده است و سرانه فضای فیزیکی که باید پنج تا شش متر مربع باشد در مناطق پرتراکم ¼ است. به ویژه در حاشیه شهر تراکم بالایی داریم و این موضوع بر کیفیت آموزشی تاثیر می‌گذارد.

اسدی توضیح داد: پس وجود مدارس غیردولتی اجتناب ناپذیر است که بتوانند بخشی از بار آموزشی را از دوش دولت بردارند. از جهتی خلا نیروی انسانی هم درصورت حذف کامل مدارس غیردولتی بیشتر خواهد شد اما وجود این تعداد تنوع در مدارس لازم نیست. در برنامه آقای وزیر هم این موضوع بود و ما به آن انتقاد کردیم و اصلاحیه‌هایی انجام شد. اگر نگاه ما کاملا به سمت حذف مدارس غیردولتی برود در آینده با فاجعه‌ای مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1138992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرهنگی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      حتما منافع شما در مدارس غیر دولتی است که حذف آنها اجتناب ناپذیر است یا حتما فرزندت در سمپاد قبول نشده