بهانه‌های واهی شرکت‌ها برای گرانی پروازهای عراق!

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با اشاره به اینکه مدت زمان پرواز به ترکیه بیشتر از دو برابر پرواز به عراق است اما هزینه سفر به آن نصف هزینه عتبات است! به بهانه‌های واهی شرکت‌های هواپیمایی در توجیه علل گرانی پروازهای عراق پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حرمت‌الله رفیعی درباره هزینه سرسام‌آور سفر به عتبات، بخش عمده‌ای از هزینه بالای سفر به عتبات را ناشی از قیمت بالای بلیت پرواز دانست و اظهار کرد: فاصله رفت و برگشت تهران تا مقصد استانبول در کشور ترکیه چیزی در حدود هفت ساعت است و مسافران ایرانی می‌توانند تنها با صرف هزینه‌ای در حدود 5 میلیون تومان به مقصد این کشور سفر کنند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان ادامه داد: این در حالی است که مدت زمان پرواز از مبدأ تهران تا نجف حدود یک سوم زمان پرواز به استانبول و چیزی حدود دو ساعت است اما هزینه دریافتی از مسافران عراق چندین برابر بیشتر از خطوط تهران استانبول است که با در نظر داشتن این موضوع در نهایت قیمت بلیط تهران نجف نباید بیشتر از 2 میلیون تومان باشد.

بیشتر بخوانید:

برخورد راکت به اربیل عراق

رفیعی با اشاره به رویه و قوانین موجود در این زمینه در سایر کشورها که بر اساس آن به طور معمول هزینه هر ساعت پرواز در خطوط مختلف هوایی چیزی در حدود 20 دلار  است، متذکر شد: حتی اگر هزینه هر ساعت پرواز را 30 دلار در نظر بگیریم و مدت زمان پرواز تهران و نجف را با اغراق سه ساعت در نظر بگیریم، با این احتساب و در نظر گرفتن دلار 30 هزار تومانی، هزینه رفت و برگشت به این مقصد نهایتاً باید حدوداً 2 میلیون و 700 هزار تومان باشد! در حالیکه این مسیر هم‌اکنون حتی به قیمت 7 تا 10 میلیون به مسافران ایرانی عرضه می‌شود!

چارتری کردن پروازها و اجاره هتل‌ها توسط بخش خصوصی، دو عامل در کاهش هزینه سفر به عراق

این فعال بخش خصوصی گردشگری با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به اعتراض‌های موجود مبنی بر گرانی سفر هوایی به مقصد نجف همواره با بهانه‌های واهی و غیراصولی سعی در رد انتقادهای صحیح  وارده دارند، تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی مدعی هستند که عملیات سوخت‌گیری هواپیما در شهر نجف انجام می‌گیرد و با توجه به گرانی سوخت در آن شهر، هزینه پرواز به این مقصد نسبت به سایر مقاصد دورتر نیز گران‌تر است! این ادعا در حالی بیان می‌شود که از اساس خلاف واقع است چراکه تمامی عملیات سوخت‌گیری هوایی در ایران انجام می‌گیرد و اصولاً هواپیماها در کشور عراق سوختی دریافت نمی‌کنند!

وی علت بعدی گرانی هزینه سفر به عراق را که غالباً از  سوی شرکت‌های هواپیمایی مطرح می‌شود خصوصی بودن فرودگاه شهر نجف و دریافت عوارض و رویالیتی از پروازهای ایرانی عنوان و خاطرنشان کرد: این ادعا در حالی است که عوارض مورد اشاره به خطوط هوایی تعلق می‌گیرد که در سال بیش از 120 مورد پرواز به مقصد نجف داشته باشند، در حالیکه در 90 درصد مواقع، تعداد پروازهای خطوط فعال در این مسیر از مبدأ ایران به کمتر از 120 عدد می‌رسد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از عوارض‌های دریافتی در حقیقت از مازاد 120 پرواز در سال اخذ می‌شود باید به نحوی عمل شود که پروازهای مربوط به سازمان حج و زیارت در خطوط هوایی مختلف که زیر 120 پرواز در سال دارند، گنجانده شود و سایر موارد غیرزیارتی در قالب پروازهای مازاد 120 مورد که دارای عوارض و هزینه‌های بیشتر است، صورت گیرد.

رفیعی با اشاره به تأکید شخص رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم واگذاری فرایند چارترینگ هواپیماهای سفر به عتبات از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به سازمان حج و زیارت گفت: در همین راستا و به منظور کاهش هزینه سفر به کشور عراق و همچنین تسهیل‌ سفر زائران، ضرورت دارد سازمان حج و زیارت ضمن انجام برنامه‌ریزی‌ و هماهنگی‌های لازم، اقدامات مقتضی را به منظور اجرایی کردن توصیه رئیس‌جمهور محترم از طریق چارتری کردن پروازها و اجاره هتل‌ها با کمک بخش خصوصی که می‌تواند موجب کاهش چشمگیر هزینه سفر به عتبات عالیات شود، به عمل آورد.

این فعال بخش خصوصی گردشگری با بیان اینکه بیش از 50 درصد گردشگران خروجی از کشور، عازم کشور عراق هستند، خاطرنشان کرد: زائران عتبات تنها به جهت تلطیف روح و روان خود و نه به جهت سیاحت و گشت و گذار، قصد سفر به عراق و تشرف به این امکان مقدسه را دارند بنابراین لازم است برای حفظ کرامت و تکریم هرچه بیشتر این عزیزان ضمن ایجاد تسهیل‌گری لازم، بستر مناسبی را برای انجام سفر در کمال آرامش خاطر این عاشقان فراهم کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1138999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =