چگونه به روزه‌اولی‌ها جایزه بدهیم؟

لیلا روزه اولی خانه ما، قرار است برای اولین بار نماز عیدفطر بخواند. این روزها تمام فکرم درگیر این سوال است که لیلا را چطور برای نماز عیدفطر آماده‌کنم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، شاید دغدغه پیش‌پا افتاده‌ای باشد. همانطور که خواهرم می‌گفت: «تو چقدر سخت‌می‌گیری. عید است دیگر، آماده شدن نمی‌خواهد.» اما می‌خواهم لیلا هرکاری را که انجام می‌دهد فلسفه آن رفتار را هم بداند. نمی‌خواهم این اعمال فقط برایش یک عادت شود.

بیشتر بخوانید

روزه‌داران بعد از ماه رمضان مصرف وعده‌های سبک را جدی بگیرند

جایی نوشته بود شناخت است که باعث ارتباط عمیق می‌شود. می‌خواهم از همین سنین لیلا با دین و واجباتش ارتباط خوبی داشته باشد و از روی شناخت اعمال دینی‌اش را انجام دهد. نمی‌خواهم صرفا چون واجب دینی است بگویم باید بخوانی! و این مسئولیت مرا به عنوان یک مادر سنگین تر می‌کند. افکارم که بیشتر می‌شود تلفن را برمی‌دارم باید تماس بگیرم با یک کارشناس کودک. او بهتر بچه ها را می‌شناسد. شماره خانم اعظم فعال را می‌گیرم و دغدغه هایم را با او در میان می‌گذارم. کاغذی می‌گذارم جلویم و گفته هایش را تند تند یادداشت می‌کنم. از همه چیز برایم می‌گوید از این که چطور به زبان ساده عید فطر و فطریه را برای لیلا بگویم تا تشویق و هدیه دادن به لیلا برای اولین روزه داری اش. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده ای از این مصاحبه است.

عید فطر به زبان ساده

به بچه ها به زبان ساده عید فطر را توضیح دهیم مثلا بگوییم این عید مخصوص کسانی است که  موفق به روزه داری شدند و در مقابل تمام وسوسه های شیطان پیروز شدند. شیطان با حیله های مختلف به روزه داران می‌گفت آب بخورید. حیف این غذای خوشمزه نیست که روزه باشی! خسته ای حالا استراحت کن و بعد نمازت را بخوان. اما روزه داران با تقوایی که داشتند و فرمانبری از خدا شیطان را از خودشان ناامید کردند و خداوند این عید را برای روزه داران قرار داده. در این روز همه انسان ها بخاطر سی روز عبادت خدا و پشت سر گذاشتن شب های قدر مثل کسانی هستند که تازه متولد شدند. پس خدا به ما فرصت دوباره ای داده تا از گناهانی که داشتیم توبه کنیم و اعمال صالحی که در این یک ماه تمرین کردیم را ادامه دهیم.   

از بچه‌ها در فطریه دادن کمک بگیرید

به بچه ها بگویید قبل از این که در نماز عید فطر شرکت کنند باید فطریه شان را کنار بگذارند. برایشان فطریه را اینطور معنا کنید که پس ازیک ماه، روزه گرفتن و تجربه زندگی نزدیک به نیازمندان و مستحقان به فرمان خدا باید هزینه ای را بابت کمک به نیازمندان کنار بگذاریم.

 شرکت در نماز عید فطر

از فرزندتان بخواهید وسایلی که برای شرکت در نماز عید فطر لازم دارد را از شب قبل آماده کند. پیش از رفتن دعای «اللهم اهل الکبریا و العظمه و اهل الجود و الجبروت» را برایش بخوانید و مفهوم آن را توضیح دهید.حتما برای فرزندتان سجاده بیاورید که در محل برپایی نماز مکان مشخصی داشته باشند. وقتی شما به فرزندتان احترام‌ می‌گذارید دیگران هم به تبعیت از شما به او احترام می‌گذارند. سجاده، لباس مناسب، چادر مناسب و... می‌تواند اشتیاق فرزندتان را به نماز بیشتر کند.

تربیت فرزندانی پایبند به دین

از آنجا که طبیعت آدمی، راحت‌طلب است باید کاری کنیم که بچه‌ها از فرمانبری خدا لذت ببرند. در واقع باید با تشویق بچه ها نیروی اراده‌شان را قوی کنیم تا از روزه گرفتن، نماز خواندن، راست گفتن و... لذت ببرند. جشن گرفتن می‌تواند در تشویق بچه‌ها برای انجام عبادات‌ و پایبندی به فریضه های دینی روش موثری باشد. می‌توانیم برای اولین تجربه روزه داری بچه ها جشنی بگیریم و آنها را تشویق به انجام واجبات دینی کنیم. روز عید فطر یا پس از آن روزی را انتخاب کنید و برای بچه ها مراسم ساده ای برگزار کنید.  

تجملات ممنوع!

 برای گرفتن جشنِ روزه‌داری نیازی به تجملات نیست. هدف ما از برپایی جشن این است که انگیزه عبادت را برای بچه هایمان بیشترکنیم. پس با دعوت کردن از یکی از دوستانش یا کسانی او دوست دارد می‌توانیم این جشن را برای فرزندمان برگزار کنیم. حتی ‌می‌شود که این مراسم به صورت خانوادگی و با اعضای خانواده برگزار بشود. پس در اولین قدم با دختر یا پسر روزه اولی تان تصمیم بگیرید که چه کسانی را دعوت کنید. البته دقت داشته باشید که دعوت کردن از کسانی که پایبندی بیشتری به مسائل مذهبی دارند. انگیزه عبادت و تکرار این عمل شایسته را در فرزندتان بیشتر می‌کند.

کارت دعوت به سبک بچه ها

می‌توانید برای جشن کوچک خانگی تان چند کارت دعوت هم درست کنید. برای درست کردن کارت دعوت ها از بچه ها کمک بگیرید. با استفاده از چند مقوا، قیچی،مداد رنگی و... کارت ها را آماده کنید. اجازه دهید طراحی کارت دعوت ها به عهده فرزندتان باشد. از فرزندتان بخواهید که با جمله دلخواه‌اش دیگران را دعوت کند مثلا روی کارت بنویسد :من شما را به اولین جشن روزه‌داری خودم دعوت می‌کنم. در آخر کارت ها را با تکه ای گل یا چند شکلات تزئین کنید.

فوت و فن هدیه دادن به روزه دار کوچک خانه

هدیه دادن به فرزندتان در پایان ماه مبارک رمضان می‌تواند خاطره خوبی از روزه داری در ذهن او به یادگار بگذارد. هدایا بهتر است که جنبه معنوی داشته باشد و گران قیمت نباشد. جانماز، سجاده، چادرنماز و... انتخاب خوبی برای هدیه دادن هستند. در کنار این موارد بازی های فکری هم می‌تواند مفید باشد. بعضی هدایا هم شاید در ظاهر جنبه معنوی نداشته باشند، اما هدف از هدیه دادن آنها می‌تواند تقویت معنوی ما باشد. مثلا می‌توانیم به فرزندمان ساعت هدیه بدهیم با این هدف که از این به بعد باید خودش نسبت به بیدار شدن برای نماز صبح دغدغه‌مند باشد.

فرزندتان را تحسین کنید

تحسین کردن بچه‌ها یکی از کارهایی است که در روز جشن توصیه می‌شود. پدر، مادربزرگ، خاله و... هرکسی که مورد محبت فرزند شما است و فرزندتان با او صمیمیت بیشتری دارد. در مقابل جمع از صبوری و توانایی نوجوان شما بگوید و برای اینکه تلاش کرده تا این ماه را همگام با بنده‌های خوب خدا روزه بگیرد، او را تحسین کند. این عمل باعث می‌شود اشتیاق فرزندتان به انجام وظایف دینی بیشتر بشود.

هم معنویت هم جذابیت!

سعی کنید جشن‌تان هم برای بچه ها جذاب باشد و هم محوریت دینی داشته باشد. با طراحی مسابقات هیجان انگیز جشن را برای بچه ها جذاب تر کنید از قبل سوال های کوتاه مربوط به مسائل دینی طراحی کنید و روز مراسم برای مهمان ها و روزه‌دارهای کوچک خانه‌تان مسابقه برگزارکنید. عکس یادگاری بیاندازید و بخشی از مراسم را به خواندن قرآن اختصاص بدهید. از مهمان ها بخواهید هر کس صفحه ای از قرآن را تلاوت کند.  

امضای یک میثاق‌نامه

برای بخش پایانی مراسم می‌توانید میثاق نامه‌ای طراحی کنید که در بندهای آن بچه‌ها متعهد به انجام واجبات و فریضات دینی بشوند. البته دقت داشته باشید که مواردی که می‌نویسید در حدتوان فرزندتان باشد. مثلا بنویسید من از این پس سعی می‌کنم نمازم را اول وقت بخوانم یا متعهد می‌شوم که به پدر و مادرم احترام بگذارم. از فرزندتان و مهمان های کوچک مراسم دعوت کنید که اگر دوست دارند این میثاق‌نامه را امضا کنند و بین خودشان یک قرار قشنگ این چنینی بگذارند.

منبع: فارس

کد خبر: 1139067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =