آغاز همکاری هسته‌ای آمریکا و ارمنستان

رسانه‌ها از یادداشت تفاهم همکاری آمریکا و ارمنستان در حوزه انرژی هسته‌ای خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رسانه‌های ارمنستان روز دوشنبه از دیدار وزرای خارجه ارمنستان و ایالات متحده و تعهد به همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای خبر دادند.به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در وزارت امور خارجه آمریکا دیدار کردند.

بیشتر بخوانید

آمریکا پشت عربستان را خالی کرد

بلینکن و میرزویان در این ملاقات یادداشت همکاری راهبردی و تفاهم متقابل در زمینه انرژی هسته‌ای غیرنظامی امضا کردند. جزئیات بیشتری از همکاری آتی هسته‌ای آمریکا و ارمنستان گزارش نشده است.

قرار است میرزویان در نشست گفت‌وگوی راهبردی «ارمنستان-آمریکا» شرکت کند. وی  با «سامانتا پاور» دستیار ویژه رئیس جمهور ایالات متحده و سایر مقام‌های آمریکایی از جمله نمایندگان ارشد کنگره آمریکا  نیز دیدار خواهد کرد.

ارمنستان سه‌ میلیون نفر جمعیت  دارد و  از مهم‌ترین مسائل پیش روی صنعت و اقتصاد این کشور، کمبود منابع انرژی است که موجب وابستگی این شده است و این موضوع از عوامل افزایش جایگاه راهبردی انرژی هسته‌ای در این کشور به شمار می‌رود. به طور مثال، طبق گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، ارمنستان گاز طبیعی را از ایران وارد نموده و  بخش زیادی از آن را به تولید برق در نیروگاه هرازدان اختصاص می‌دهد.

ترکیه بارها به ادامه فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای ارمنستان از جمله نیروگاه «متسامور» اعتراض کرده و خواستار تعطیلی آن شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی ترکیه در اوایل سال 2011 از نشت مواد اتمی در نیروگاه اتمی ارمنستان خبر داد.

ترکیه و جمهوری آذربایجان تاکنون نسبت به همکاری هسته‌ای آمریکا با ارمنستان واکنش نشان نداده‌اند. این در حالی است که رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفت که اولین واحد نیروگاه هسته‌ای ترکیه تا ماه مه ۲۰۲۳ تکمیل می‌شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مراسمی در استان «مرسین» در جنوب ترکیه، اهمیت انرژی هسته‌ای را برای آینده این کشور بیان کرد و گفت، در مجموع ۱۳۰۰۰ مهندس ترکیه و روس  برای تکمیل  این نیروگاه کار می‌کنند و این تاسیسات با جدیدترین و امن‌ترین فناوری در حال ساخت است. اردوغان گفت: «تاسیسات آق‌قویو با تولید برق و کاهش انتشار کربن به محیط زیست و پیشرفت‌های ما در زمینه فناوری کمک می‌کند.»

منبع: فارس

کد خبر: 1139083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =