فرود هواپیمای اسرائیل در عربستان

همزمان با اظهارات رئیس رژیم صهیونیستی درباره تمایل به سفر به عربستان سعودی، رسانه‌های عبری از فرود یک هواپیمای صهیونیستی در ریاض خبر دادند.

 به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رسانه‌های عبری، شامگاه دوشنبه، از فرود یک هواپیمای صهیونیستی در پایتخت عربستان سعودی خبر دادند.

بیشتر بخوانید

اسرائیل سفیر روسیه را احضار کرد

بنابر گزارش شبکه عبری «کان»، یک هواپیمای خصوصی (9H-JPC) پس از برخاستن از فروگاه تل‌آویو به سمت ریاض پایتخت عربستان سعودی حرکت کرده است. طبق داده‌های وب‌سایت‌های متخصص در رصد پرواز هواپیماها، این هواپیمای صهیونیستی پس از توقف کوتاه‌مدت در پایتخت اردن در پایتخت عربستان سعودی فرود آمده است.

این گزارش در حالی منتشر شد که «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی نیز شامگاه دوشنبه در مصاحبه‌ای خواستار سفر به عربستان سعودی و پیوستن ریاض به توافقات سازش شده است. رئیس رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: «هرتزوگ گفت می‌خواهم بازدید علنی از عربستان سعودی داشته باشم؛ ریاض باید به توافقات ابراهیم بپیوندد.»

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی پیشتر در مصاحبه‌ای اختصاصی با وبگاه آمریکایی «آتلانتیک» بیان کرده بود که تل‌آویو متحد بالقوه ریاض است. ولی‌عهد سعودی در این خصوص گفته بود: «اما در خصوص ما، امیدوار هستیم که مشکل میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حل شود. ما به اسرائیل به عنوان یک دشمن نگاه نمی‌کنیم بلکه به آن‌ها به عنوان یک متحد بالقوه در بسیاری از منافع که می‌توانیم با هم آن را به دست آوریم، می‌نگریم. اما برخی از مسائل باید پیش از دستیابی به این امر، حل و فصل شوند.»

ریاض و تل‌آویو طی سال‌های گذشته همکاری‌های مخفیانه‌ای با یکدیگر در زمینه‌های مختلف داشته‌اند. با این حال، ریاض تاکنون بر خلاف دولت‌های عربی نظیر امارات و بحرین هنوز عادی‌سازی روابط خود با تل‌آویو را علنی نکرده است.

پاییز گذشته برخی منابع رسانه‌ای نزدیک به رژیم صهیونیستی از مذاکرات دولت آمریکا با عربستان سعودی به منظور عادی سازی روابط ریاض با تل‌آویو خبر داده بودند.

 وبگاه آمریکایی «آکسیوس» در این باره گزارش داده بود که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تاریخ ۲۷ سپتامبر (پنجم مهرماه) این موضوع را در دیدار با محمد بن سلمان ولی‌عهد (عربستان) سعودی طی سفرش به پادشاهی (عربستان سعودی) مطرح کرد. طبق ادعای آکسیوس، در جریان گفت‌وگوی سالیوان و محمد بن سلمان و طرح این موضوع، ولی‌عهد عربستان سعودی احتمال عادی سازی (روابط) با اسرائیل را کاملا رد نکرد.

این رسانه صهیونیستی افزوده بود: «البته سعودی‌ها تاکید کردند که این کار (عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) زمان خواهد برد و حتی به سالیوان (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) فهرستی از اقداماتی که باید قبل از این کار انجام شود، ارائه دادند. برخی از این اقدامات، به بهبود روابط ایالات متحده و عربستان سعودی مرتبط است.»

بعد از این گزارش، «دیوید فریدمن» سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی هم در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» با بیان این که دولت بایدن شتاب گسترش توافقات عادی‌سازی روابط کشورهای عربی خلیج فارس و رژیم صهیونیستی را مختل کرده، گفت دولت ترامپ به ملحق کردن عربستان سعودی به «توافق ابراهیم» بسیار نزدیک شده بود.

فریدمن مدعی شده بود گرچه توافق‌های عادی‌سازی روابط همچنان قوی هستند، خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان در دولت بایدن و تلاش‌ها برای نزدیکی با ایران، اعتماد منطقه‌ای به تصویر آمریکا به‌عنوان متحدی قدرتمند که قادر است کشورهای بیشتری، به‌ویژه سعودی‌ها را به سمت توافقات مشابه با رژیم صهیونیستی بکشاند، متزلزل کرده است.

فریدمن که در کنار «جرد کوشنر» داماد ترامپ نقش مهمی در دستیابی به این توافقات داشت، مدعی شده بود: «در پایان دولت ترامپ، فکر می‌کنم ما در نقطه‌ای بودیم که بسیار نزدیک بودیم که سعودی‌ها را به طرف پذیرش و همراهی بکشانیم. فکر می‌کنم که با حضور سعودی‌ها، واقعاً معتقدم که شما به همه قصدها و اهداف درگیری اعراب و اسرائیل پایان می‌دهید. پس از آن کارهای پاکسازی زیادی برای انجام وجود خواهد داشت، اما من فکر می‌کنم که شما یک مسیر برگشت‌ناپذیر را برای پایان دادن به درگیری اعراب و اسرائیل آغاز می‌کنید. فکر می‌کنم ما اینجا بودیم. الان کجا هستیم؟ سعودی‌ها منتظرند ببینند آمریکا با ایران چه می‌کند.»

منبع: فارس

کد خبر: 1139124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =