قدرت خرید کارگران باید حفظ شود / لزوم جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها

یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه قدرت خرید کارگران در سال جاری باید حفظ شود، گفت: اگر قیمت کالاهای اساسی در سبد معیشت کارگران به شکل بی رویه در سال جدید تغییر کند، در آن صورت افزایش مزد خاصیت خود را از دست می دهد و قدرت خریدی برای کارگر ایجاد نمی کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ولی الله صالحی با اشاره به رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: دستمزدی که برای امسال تعیین شده بر مبنای هزینه های سبد معیشتی بوده که سال گذشته تنظیم شده است و در این سبد یکسری کالاها نقش اساسی دارند و تغییر قیمت آنها در سفره کارگران اثرگذار است.

وی ادامه داد: درست است که افزایش ۵۷ درصدی دستمزد با نیت کمک به قدرت معیشت کارگران اتفاق افتاد ولی اگر قیمتها در سال جدید بی رویه افزایش پیدا کند، افزایش مزد دیگر خاصیت خود را از دست می دهد و قدرت خریدی برای کارگر ایجاد نمی کند، در نتیجه محصول نهایی آن کاهش ارزش پول ملی و رواج بساط دلالی و واسطه گری خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

راهکار مسکن ارزان برای کارگران/ تشکیل تعاونی برای زمین رایگان

این کارشناس حوزه کار در عین حال افزایش حقوق و دستمزد را موجب انگیزه نیروی کار دانست و گفت: در بحث مولد بودن و ارتقای تولید داخلی، موضوع حقوق و دستمزد حایز اهمیت است.خوشبختانه سیاستها و نظام جامع تامین اجتماعی که ابلاغ شد می تواند برای مجموعه نیروی کار موثر باشد.

صالحی افزود: اگرچه سرمایه حرف اول را می زند ولی ما در کنار آن نیاز شدیدی به منابع انسانی و نیروی انسانی ماهر،‌ توانمند و دلگرم و علاقمند به کار داریم و افزایش دستمزد با هدف رونق فروش محصول کارفرما و بالا رفتن توان خرید و انگیزه کار صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه قدرت خرید کارگران در سال جاری باید محفوظ بماند، اظهار کرد: برای این منظور راهکارهای مختلفی وجود دارد که می توان به کار بست چراکه با بخشنامه و نظارتهای فیزیکی چندان نمی توان جلوی افزایش افسارگسیخته قیمتها را گرفت و هرچه تلاش کنیم نظام دلالی به قوت خود باقی است.

این فعال حوزه کار بر لزوم ارتباط مستقیم تولیدکننده و مصرف کننده تاکید کرد و گفت: یکی از راههایی که دولت می تواند دست واسطه‌ها و دلالان را کوتاه کند، این است که تولیدکننده و مصرف کننده را به هم وصل کند. یعنی کالاهایی که کشاورز تولید می کند، مستقیما در بازاری قرار گیرد که مصرف کننده آن کالا را خریداری کند تا دست واسطه‌ها کوتاه شود.

صالحی ادامه داد: در شهرهای بزرگ در میادین تره و بار نظام تولید به مصرف به راه افتاده است و می بینیم که خشکبار و مواد غذایی از تولیدکننده به دست مصرف کننده می رسد، اگر این اتفاق صورت گیرد، به نقطه مطلوبی می رسیم که واسطه‌ها جمع می شوند و قیمتها در مسیر واقعی قرار می گیرد.

وی درباره سپردن امور به دست تعاونی‌ها گفت: سیستم تعاونی خوب است و باید توسعه یابد ولی متاسفانه در این بخش ضعیف عمل شده که باید با اصلاح امور تقویت شود. نباید اجازه بدهیم که زحمات تولید کننده ای که شبانه روز زحمت می کشد، هدر برود و ماحصل آن به جیب کسانی برود که با یک تلفن محصول را جابه‌جا می کنند.

این کارشناس حوزه کار متذکر شد: اگر رابطه بین مصرف و تولید رابطه معقول و مستقیمی باشد، آثار و برکات خوبی برای نظام اقتصادی و نیروی کار دارد و در تحقق اهداف تولید نیز اثرگذار است.

صالحی با بیان اینکه مردم نیز باید در صحنه باشند، گفت: اگرچه تاکید بر واگذاری امور به مردم داریم ولی همه مردم تک تک نمی توانند حضور یابند؛ بنابراین تشکل‌ها باید فعال شوند. درحال حاضر بالای ۵۰ درصد مردم را جمعیت کارگری تشکیل می دهند، از این رو باید به تشکل‌های کارگری توجه ویژه داشت و از ظرفیتهای آنها استفاده کرد چراکه این تشکل‌ها به عنوان نماینده مردم می توانند در سیاستها و برنامه‌های دولت اثرگذار باشند و بخش خصوصی واقعی را تشکیل دهند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1139280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =