رکوردشکنیِ تجارت ایران با روسیه

نماینده تجاری روسیه در ایران گفت: ۱۰ سال و نیم سفیر روسیه در تهران بودم اما حجم مبادلات تجاری دو کشور هیچ گاه به رقم بی‌سابقه ۴ میلیارد دلار نرسیده بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رستم ژیگانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران در گفت و گو با خبرگزاری تاس گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ به ۴ میلیارد دلار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد، این یک رشد بی سابقه است، ۴ میلیارد دلار یک رقم بی سابقه در تجارت ما با ایران است.

بیشتر بخوانید:

صعود چشمگیر ارزش روبل روسیه در برابر دلار

این مقام روس تاکید کرد، من ۱۰ سال و نیم سفیر روسیه در تهران بودم و ما هرگز به چنین رقمی نرسیده بودیم. امیدوارم ما از این ارقام عبور کنیم. به نظر می رسد، ۴ میلیارد دلار، رقم بسیار زیادی است اما با ظرفیت کشورهای ما را مطابقت ندارد.

وی افزود، با توجه به اعمال تحریم ‌های بی ‌سابقه علیه روسیه، انگیزه بیشتری در همکاری میان دو کشور ایجاد شده است. کسب و کارهای ایرانی، تمایل زیادی برای توسعه همکاری با روسیه نشان می دهند. این (تمایل) قبل از اعمال تحریم‌ ها علیه روسیه وجود داشت، اما معتقدم که اکنون راحت‌ ترین زمان برای رسیدن به رقم های بالاتر است.

ژیگانشین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایران و روسیه در چه زمینه هایی می توانند، همکاری کنند، گفت: یک محدوده وسیع و گسترده نفت و گاز، حمل و نقل، ارتباطات، فناوری اطلاعات، علم و فناوری، اقدامات بشردوستانه، مواد غذایی، کشاورزی و موارد دیگر.

نماینده تجاری روسیه در ایران  توضیح داد، ما چند پروژه بسیار مهم با ایران داریم که تازه شروع نشده اند؛ یک پروژه، پروژه برقی ‌سازی راه ‌آهن گرمسار - اینچه برون است که از استان‌های مرکزی ایران تا مرز ایران و ترکمنستان ادامه دارد و دیگری، احداث نیروگاه حرارتی «سیریک»؛ فرض بر این است که این نیروگاه با گاز کار کند. ما پروژه های زیادی داریم و من بسیار خوش بین هستم.

وی با توضیح اینکه در ماه آوریل، چندین هیئت عالی رتبه از روسیه بازدید کردند، افزود، ما نیز منتظر هیئتی از روسیه در تهران هستیم. در ایران بیشتر به مناطق آستاراخان و داغستان علاقه نشان می دهند.

این مقام روس در مورد اینکه ایران چه محصولاتی می تواند به روسیه صادر کند، گفت، محصولات سنتی نظیر سبزیجات، میوه، میوه خشک، خشکبار و تولیدکنندگان ایرانی نیز محصولات پتروشیمی، دارویی، خودروسازی، مصالح ساختمانی، محصولات صنایع سبک، پوشاک و کفش را عرضه می کنند.

 وی خاطرنشان کرد، در مورد کیفیت هم نمی خواهم بگویم که (تولیدهای ایرانی) معادل برندهای مطرح دنیاست اما اگر به تناسب قیمت و کیفیت نگاه کنید چرا که نه؟ من اکنون کت و شلوار یک تولید کننده ایرانی ارمنی الاصل آقای هاکوپیان را پوشیده ام. کت و شلوار و پیراهن بسیار خوبی است، بنابراین، من خواه ناخواه به عنوان یک تبلیغ برای این محصولات عمل می کنم.

«ما باید به هر راه ممکن از ارتباطات حمل و نقلی که روسیه را دور نمی زند، حمایت کنیم.»

پروژه کریدور حمل و نقل شمال- جنوب مدت زیادی است میان ایران و روسیه آغاز شده است.

نماینده تجاری روسیه در پاسخ به پرسشی در مورد میزان پیشرفت این پروژه با توجه به متوقف شدن جریان حمل و نقل میان اروپا و روسیه و اینکه آیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است یا نه، گفت، کاملاً درست می گویید؛ این پروژه از اهمیت زیادی برخوردار است. ما مدت زیادی است که با شرکای ایرانی خود و نه تنها با ایرانی ها بر روی این پروژه کار می کنیم.

وی توضیح داد، در اینجا دو مسیر اصلی وجود دارد: یک راه زمینی از طریق ایران، آذربایجان و روسیه و راه دیگر از طریق دریای خزر با دور زدن کشورهای ترانزیتی. ما فعالانه در مورد این موضوع کار می کنیم و فعالیت های تجاری ما با ایران هم از طریق دریای خزر و هم از خاک آذربایجان انجام می شود.

وی تاکید کرد که با بسته شدن تعدادی از مسیرهای اروپایی برای روسیه، قطعا، اولویت کریدور شمال و جنوب برای مسکو بیشتر خواهد شد و من معتقدم که باید به هر طریق ممکن از ارتباطات حمل و نقلی که فدراسیون روسیه را دور نمی زنند حمایت و تشویق کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1139291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =