ارزیابی دانش‌بنیان‌ها به پارک‌های علم و فناوری واگذار شود/ کمبود ظرفیت ارزیابی و رسیدگی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران معتقد است که پارک‌های علم و فناوری توانایی ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان نوع سه را دارند و براین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌تواند با برون سپاری این وظیفه را به پارک‌های دانشگاهی واگذار کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ایرج اله‌دادی با بیان این که در حال حاضر مرجعیت ارایه صلاحیت دانش بنیانی شرکت‌ها در کشور برعهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که این خود یک ضعف و چالش است، اظهار کرد: چرا که دانش بنیانی شرکت‌ها فرآیندی دارد و در موادی ارزیابی این فرآیندها زمان‌بر است.

وی با یادآوری اینکه در کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان، کارگزاران ارزیابی فعال هستند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در کشور، می‌توانند شرکت‌های خصوصی یا شرکت‌های فناور در پارک های علم و فناوری دانشگاهی باشند، در فرآیند ارزیابی شرکت ها برای دانش بنیان شدن در هر ۲ گروه، پارک های علم و فناوری هیچ نقشی ندارند و این موضوع در واقع یک چالش است.

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ادامه داد: درحال حاضر ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۲۴ مرکز رشد و یک پردیس فناوری درحوزه علم و فناوری کشور فعال هستند و از این تعداد پارک فعال درکشور ۱۱ پارک علم و فناوری دانشگاهی است که بزرگ ترین آنها نیز پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است.

اله دادی از شرکت های فعال را در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عنوان کرد که ۹۰ شرکت دانش بنیان هستند چرا که مرجع احراز صلاحیت دانش بنیانی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، بنابراین این امر به عنوان یک چالش در توسعه زیست بوم دانش بنیان در کشوربه حساب می آید و نکته ای است که باید تلاش شود تا ارزیابی دانش‌بنیان‌ها به پارک‌های علم و فناوری هم واگذار شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر ما در رده بندی شرکت‌های دانش بنیان، دانش بنیان نوع سه را نیز داریم، پارک‌های فناوری می‌توانند ارزیابی این شرکت‌ها و تایید آنها را در اختیار بگیرد.

معاون پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه با توجه به شعار سال که تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است، گفت: در صورت افزایش ارایه درخواست شرکت های مستقر در پارک ها برای دانش بنیانی، ظرفیت ارزیابی و رسیدگی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود ندارد، در این خصوص اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ارزیابی دانش بنیان ها را به پارک های علم و فناوری دانشگاهی برون سپاری کنند، بسیار در توسعه زیست بوم دانش بنیان  و نوآوری کشور تاثیرگذار خواهد بود.

اله دادی ابراز امیدواری کرد: در آینده برنامه‌ای اجرا شود تا پارک‌های علم و فناوری منتخب تاحدی مرجع تعیین دانش‌بنیان‌ها در کنار معاونت علمی و فناوری کشور شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =