بحران کمبود نیرو بعد از اجرای رتبه بندی معلمان / خطر گودبرداری‌های عظیم رهاشده برای تهرانی‌ها

مطابق روال آخر هفته‌ها مروری داریم بر مهم‌ترین اخیار حوزه اجتماعی که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مطابق روال آخر هفته‌ها مروری داریم بر مهم‌ترین اخیار حوزه اجتماعی که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

گودال‌های بزرگ رها شده در تهران / خطر وقوع زمین لغزه پایتخت را تهدید می‌کند

بحران کمبود معلم

هفته‌ای که گذشت هفته معلم بود و یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که این روزها آموزش و پرورش با آن مواجه شده بحث کمبود نیرو است. مصطفی اسدی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص کمبود نیرو در این سازمان گفت: در بحث نیروی انسانی آموزش و پرورش فاجعه‌ای در حال رخ دادن است. در حال حاضر بسیاری از معلمانی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند، در انتظار اعمال رتبه ‌بندی هستند تا بازنشستگی خود را اعلام کنند. بالغ بر ۳۰۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت. در واقع بیش از یک سوم نیروی انسانی بازنشسته خواهند شد. ظرفیت دانشگاه فرهنگیان هم سالانه کمتر از ۵۰ هزار نفر است و این میزان خلا نیروی انسانی را پر نمی‌کند.

حیوانات حیات وحشی که در جست و جوی غذا به شهرها می‌آیند

یکی دیگر از موضوعات داغ هفته ماجرای ورود پلنگ، خرس و گرگ به شهر بود که در نهایت با مرگ این حیوانات به پایان رسید. ایمان معماریان؛ دامپزشک و کارشناس حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که چرا حیوانات حیات وحش وارد محیط زندگی انسان‌ها می‌شوند، گفت: یکی از این دلایل از بین بردن زیستگاه‌های طبیعی این حیوانات و یا تکه تکه کردن زیستگاه‌ آن‌ها است. کم شدن منابع غذایی حیوانات حیات وحش هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل باشد؛ برای مثال ممکن است که حیوان گوشت‌خواری به دلیل شکار بی‌رویه غذای مورد نیاز خود را از دست بدهد یا چرای بی‌رویه و خشکسالی دسترسی حیوان علف‌خواری را به غذا کم کند.  

معماریان توضیح داد: گاهی هم ممکن است که عدم مدیریت پسماند، ریختن زباله و حضور حیوانات اهلی منجر به این شود که حیوان حیات وحش در جست‌وجوی غذا به محیط زندگی انسان‌ها ورود کند.

این کارشناس حیات وحش عنوان کرد: مواردی که اشاره کردم قابل اصلاح و پیشگیری هستند تا بتوان تعارض انسان و حیات وحش کم شود. برخی موارد هم قابل پیشگیری نیستند برای مثال گاهی سن حیوان بالا می‌رود و قلمرویی ندارند و به دنبال پیدا کردن قلمرو و غذایی که در طبیعت موفق به پیدا کردن آن‌ها نشده‌اند، نزدیک محیط زندگی انسان‌ها می‌شوند. برعکس این موضوع هم وجود دارد و ممکن است حیواناتی که هنوز بالغ نشده‌اند و در پیدا کردن غذا مشکل دارند هم راهی محیط شهری شوند. این تعارضات اجتناب ناپذیر است و باید برای مدیریت آن‌ها فکر شود.

گودهای رها شده در تهران

موضوع دیگری که گروه اجتماعی در هفته گذشته بررسی کرد بحث گودال‌های بزرگ و رها شده در تهران و خطراتی بود که می‌تواند جان تهرانی‌ها را تهدید کند. فریبرز ناطقی‌الهی زلزله‌شناس و استاد مهندسی سازه و بنیانگذار مدیریت بحران در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره خطرات گودهای رها شده برای تهرانی‌ها گفت: درباره خطرات ناشی از گودبرداری‌های بزرگ رهاشده در تهران گفت: گودبرداری‌های بسیار بزرگ و رها شده‌ای در تهران وجود دارند که آن‌ها هم خطرات خاص خود را دارند. گودها به اشباع شدن آب در شرایط بارندگی بسیار حساس هستند اما متاسفانه در تهران برای پروژه‌های بزرگ گودبرداری‌های عظیم انجام شده اما به دلایل مختلف اعم از مشکلات مالی و بحث مجوز رها شده‌اند.

او اضافه کرد: اگر در بارندگی‌های متعدد شرایط اشباع برایشان به وجود آید مانند یک زمین لغزه حرکت خواهند کرد و تمام ساختمان‌های کناری را هم با خود خواهند برد. نظیر این گودها را در شهرک غرب، کنار برج میلاد و مناطق دیگر شهر داریم. این‌ها چیزهایی نیست که ما برای اولین‌بار شنیده باشیم بلکه در دنیا اتفاق افتاده است.

باغ شهر شیراز بهانه‌ای برای رانت و سودهای کلان

سوژه دیگر گروه اجتماعی باغ شهری بود که در شیراز در حال احداث است و آسیب‌هایی برای محیط زیست به بار خواهد آورد.  بهمن ایزدی؛ کویر شناس و فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: کسانی که می‌خواهند در منطقه با افق غایی باغ شهر درست کنند در جریان کشیده شدن اتوبان از سال‌ها قبل بودند و این نمی‌تواند کار مردم عادی باشد و حتما رانتی در این میان وجود دارد و طبیعتاً اگر آب به زمین‌هایی که با هزینه بسیار کم خریداری کرده‌اند برسد، مسیر رفت و آمد هم با اتمام بزرگراه شیراز- اصفهان از شیراز و دیگر مناطق استان فارس و استان‌های همجوار هموار شود، طبعا باغات مستحدثه آتی که طبعا تبدیل به قطعات کوچک و باغ شهری می‌ شوند با رشد چندین برابری افزایش قیمت پیدا خواهند کرد که با واگذاری و فروش آن‌ها،  برخی از سینه چاکان اجرای طرح انتقال آب مارگون هزاران میلیارد تومان سود خواهند کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1139332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =