توضیحات وزارت بهداشت درباره اصلاح آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص بازنگری و اصلاح آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران ضمن تاکید بر این بازنگری بر اساس درخواست اعضای شورای صنفی دانشجویان، گفت: مبنای اصلاح آیین نامه شورای صنفی دانشجویان و دستیاران بر اساس اصل انطباق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با قوانین بالا دستی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسئله اصلاح آیین نامه شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران که به دنبال درخواست از سوی دانشجویان و فعالان شوراهای صنفی دانشگاه‌ها در دستور کار معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت قرار گرفت، این امر پس از بررسی‌های اتفاق افتاده در جلسات متعدد و استفاده از نظرات کارشناسان و دانشجویان به نسخه اصلاح شده آیین‌نامه منتج شد که در جلسه هیأت نظارت مرکزی بر شوراهای صنفی با حضور نمایندگان دانشجویی شورای صنفی و معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها و سایر اعضاء در حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ارایه گردید که نکاتی را از سوی برخی از دانشجویان به دنبال داشت.

به دنبال این اتفاق در حاشیه اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت‌وگویی با عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص چرایی بازنگری و اصلاحات در اقدام آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران پرداخت.

وی در ابتدا در خصوص چرایی اصلاحات در آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویان، بیان داشت: این موضوع به دنبال درخواست مکتوبی بود که از سوی دانشجویان شورای صنفی به دست ما رسید که نیاز به بازنگری در آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشجویان را عنوان و جدولی از موارد پیشنهادی را ارایه داده بودند.

حضور و انتخابات نمایندگان شوراهای صنفی و فعالیت این عزیزان در کنار معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی می‌تواند فضای بهتری برای خدمت رسانی در دانشگاه ایجاد کند و ما خود را از این فضا محروم نخواهیم کرد

وی افزود: با توجه به تاکید و اصرار دانشجویان عضو در شوراهای صنفی در برگزاری هر چه سریعتر جلسات هیأت نظارت بر شوراهای صنفی و بازنگری در آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشجویان، برگزاری جلسه هیأت نظارت بر شوراهای صنفی برای رسیدن به یک آیین‌نامه ایده‌آل و مطلوب در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: این درخواست از سوی نمایندگان شورای صنفی که عضو هیأت نظارت بر شوراهای صنفی دانشجویان هستند مطرح شد و درخواست این عزیزان اکنون به صورت مکتوب در دسترس ما قرار دارد.

شیراوژن با تاکید بر این‌که مبنای اصلاح آیین نامه شورای صنفی دانشجویان و دستیاران بر اساس اصل انطباق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با قوانین بالا دستی است، یادآور شد: در مورد آیین‌نامه‌ شورای صنفی دانشجویان، قانون بالادستی وجود دارد که باید با آن هماهنگی صورت می‌گرفت، این قانون ضوابط ناظر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۷ است که تا کنون نیز این مصوبه قطعی و لازم‌الاجرا است و در وزارت علوم نیز حداکثر تلاش صورت گرفته شده است که آیین‌نامه منطبق بر ضوابط ناظر باشد.

این مقام مسئول اضافه کرد: بنابراین تلاش شد تا آن ضوابط که در وزارت علوم نیز قابلیت اجرا دارد و در حال اجرا شدن است و آیین‌نامه‌ شوراهای صنفی در وزارت علوم نیز بر همان اساس نوشته شده است مورد توجه قرار گیرد و بر اساس آخرین بندهای ضوابط ناظر حداکثر هماهنگی را داشته باشد. البته ساختار آموزشی وزارت بهداشت تفاوت‌های مختصری با وزارت علوم دارد، اما در دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها باید فرآیند و ساختار شورای صنفی در دو دستگاه باید حداکثر هماهنگی را داشته باشد.

رییس هیأت نظارت مرکزی بر فعالیت‌های شوراهای صنفی وزارت بهداشت تاکید کرد: متاسفانه آیین‌نامه‌ای که در سال‌های گذشته مصوب شده است، مغایرت حداکثری با ضوابط ناظر دارد و حتی عناوین و ارکانی که در ضوابط، مورد تصریح قرار گرفته است، در آخرین آیین‌نامه‌ مصوب به آن توجه کافی نشده است، اسامی تغییر پیدا کرده و موجب ناهمگونی و عدم تجانس بین این دو متن شده است. قطعا اگر بنا بود مراجع نظارتی نسبت به این آیین‌نامه ورود کنند حتما دچار مشکل می‌شدیم چرا که این آیین‌نامه از دقت قانونی و حقوقی کافی برخوردار نیست و می‌تواند مصوباتش مورد اعتراض حقوقی قرار گیرد.

 معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بر این اساس پیش‌نویس آیین‌نامه‌  به همت همکاران دبیرخانه آماده و قبل از جلسه هیأت مرکزی نظارت در اختیار دانشجویان و سایر اعضای هیأت نظارت بر شوراهای صنفی قرار داده شد. این هیأت متشکل از دو عضو اصلی دانشجویی، دو نفر از معاونان فرهنگی و دانشجوی دانشگاه‌های علوم پزشکی، مدیر کل دانشجویی و صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و رییس مرکز خدمات آموزشی بر اساس آیین‌نامه قبل است.

شیراوژن تصریح کرد: در ابتدای این جلسه که قریب به ۳ ساعت به طول انجامید ضوابط ناظر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مرور شد تا اعضای جلسه بدانند متن قانون بالادستی چیست و در ادامه متن پیش‌نویس آیین‌نامه‌ مورد بررسی قرار گرفت تا اصلاحاتی که نسبت به آیین‌نامه قبل داشت به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود، که در نهایت  با نظر اکثریت حاضران به تصویب رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: در این جلسه پیشنهادات اصلاحی در آیین‌نامه مورد توافق قرار گرفت، اما به این دلیل که نمایندگان دانشجویان تاکید داشتند که فرصت بیشتری برای ارایه پیش‌نویس بهتر در اختیار آنان قرار گیرد، این امکان را فراهم کردیم که تا انتهای هفته جاری بتوانند موارد پیشنهادی خود را به دست ما برسانند و اگر چناچه منطبق بر ضوابط ناظر شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، در ابتدای جلسه آینده هیأت نظارت بر شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران مطرح و مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گیرد.

از پیشنهادات خوب دانشجویان شوراهای صنفی که مخالفت و مغایرتی با ضوابط ناظر نداشته باشد در اصلاحات آیین‌نامه حمایت می‌کنیم

وی با تاکید بر تلاش معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در توجه به نظرات و دیدگاه دانشجویان، افزود: بنده در این جلسه تاکید کردم و قول مساعد را به دانشجویان عزیزمان دادم که اگر مواردی که پیشنهاد دارند، قابل استفاده باشد و مخالفت و مغایرتی با ضوابط ناظر نداشته باشد، حتما مورد استفاده قرار خواهند گرفت و به نظر اعضاء خواهد رسید و در صورت موافقت اعضاء به تصویب خواهد رسید.

معاون وزیر بهداشت در خصوص شایعات مطرح شده حاکی از محدود شدن شوراهای صنفی با متن پیش‌نویس جدید آیین‌نامه‌ شوراهای صنفی دانشجویان ضمن رد این موضوع، بیان داشت: ما به دو متن ضوابط ناظر در این خصوص و آیین‌نامه‌ای که وزارت علوم بر این اساس ابلاغ کرده است رجوع کرده و در این دو متن، لیست موارد را بررسی کردیم. به صراحت در این آیین‌نامه آمده است که شوراهای صنفی دانشجویی صرفا به موارد صنفی و رفاهی خواهند پرداخت و در چند سطر پایین‌تر آمده است که موارد صنفی و رفاهی شامل چه مواردی است و هیچ جای خالی و یا موردی که امکانی برای تفسیر داشته باشد در این متن وجود ندارد.

پراکندگی زمینه‌های کاری شوراهای صنفی موجب شده که آن تمرکزی را که انتظار می‌رود بر مسائل صنفی و رفاهی نداشته باشند

شیراوژن در خصوص نگاه اعضای شوراهای صنفی برای رفع مشکلات آموزشی دانشجویان، بیان داشت: در این ضوابط تصریح شده است که امور کمک آموزشی و تجهیزات کمک آموزشی جزء موارد صنفی و رفاهی است که ما نیز همین موارد را در آیین‌نامه‌های جدید ذکر کرده‌ایم. اتفاقا به نظر می‌رسد پراکندگی زمینه‌های کاری شوراهای صنفی موجب شده که آن تمرکزی که انتظار می‌رود را بر مسائل صنفی و رفاهی نداشته باشند و این در حالی است که اساسا انتخاب و فعالیت شوراهای صنفی بر مبنای پیگیری مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان است.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر زمینه‌های مختلفی را شوراهای صنفی به دست گرفته‌اند که دستیابی به نتیجه مطلوب را کاهش داده است. من فکر می‌کنم اگر شوراهای صنفی بتوانند در حوزه مسائل صنفی و رفاهی، انتقال داده‌های خوبی میان دانشجویان و مسئولان داشته باشند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و اعتماد بسیار خوبی میان دانشجویان و مسئولان شکل خواهد گرفت.

وی به گسترده شدن بیشتر شبکه شوراهای صنفی در واحدهای دانشگاهی در متن پیش‌نویس جدید  آیین‌نامه شوراهای صنفی اشاره و اضافه کرد: متن جدیدی که در جلسه هیأت نظارت تصویب شد فرصت جدیدی را فراهم کرده است و آن این‌که واحدهای دانشگاهی که شوراهای صنفی در آن تشکیل می‌شد تنها دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها بودند. در اصلاحات صورت گرفته مراکز آموزشی و درمانی که در ضوابط ناظر هم مورد تصریح قرار گرفته بود به فهرست واحدهای دانشگاهی افزوده شد؛ به این معنا که تمامی بیمارستان‌های آموزشی ما که کارآموزان، کارورزان، دستیاران و دانشجویان فوق  تخصصی در آن حضور و فعالیت می‌کنند، دارای شورای صنفی مستقلی خواهند شد.

در اصلاحات آیین‌نامه‌ای فضای توسعه شبکه‌ای شوراهای صنفی را بیش از گذشته خواهیم داشت

معاون وزیر بهداشت افزود: در اثر این اصلاحاتی که در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است، فضای توسعه شبکه‌ای شوراهای صنفی را بیش از گذشته خواهیم داشت و به جای یک شورای صنفی در کل دانشگاه، شوراهای صنفی متعددی در تمامی دانشکده‌ها، خوابگاه‌ها و مراکز آموزشی و درمانی خواهیم داشت، این مهم به موفقیت بیشتر شوراهای صنفی در خدمت رسانی به دانشجویان و همفکری با مسئولان و مدیران میانی دانشگاه‌ها خواهد انجامید که اثرات مثبتی می‌تواند داشته باشد.

این مقام مسئول متذکر شد: گاه دیده می‌شد دانشجویان عزیز در خوابگاه‌ها افرادی که درخود را به عنوان نماینده صنفی دانشجویان معرفی می‌کردند نمی‌شناختند و این به دلیل ارتباط ضعیف نمایندگان صنفی با دانشجویان است. بنابراین نظراتی که بر پایه آن خدمات رفاهی و تغذیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد باید دقیق باشد که پیش‌نویس جدید می‌تواند به رفع این مشکل و ایجاد ارتباط بیشتر شوراهای صنفی با بدنه دانشجویی منجر شود.

تلاش برای افزایش مشارکت دانشجویان در انتخابات شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی

وی در خصوص اهمیت مشارکت بالای دانشجویان در انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران، به توجه به این موضوع در متن پیش‌نویس جدید در آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران اشاره کرد و افزود: در آیین‌نامه قبلی به هر میزانی که دانشجویان در انتخابات شرکت می‌کردند آن انتخابات صحیح تلقی می‌شد ولی به نظر می‌آید همین امر موجب  شکل‌گیری انتخابات کم شور و نشاط و امکان انتخاب فردی بدون پشتوانه آرای مناسب می‌شد. اکنون لازم است که حداقل ۲۰ درصد دانشجوان واحد خوابگاهی، دانشکده و مراکز آموزشی درمانی در انتخابات شرکت کنند تا فضای پر نشاط انتخاباتی را در دانشگاه داشته باشیم واین خود موجب می شود شناخت نمایندگان منتخب شورای صنفی از سلیقه‌ها و مشکلات دانشجویان بیشتر باشد. در واقع وقتی شما منتخب کمتر از ۵ درصد دانشجویان باشید آن‌گونه که باید بر موضوعات جامعه هدف خود اشراف ندارید و شما آن چیزی را دغدغه دانشجویی می‌دانید و به مسئولان منتقل می‌کنید که دغدغه یا سلیقه و خواست اکثریت قابل توجه دانشجویان نیست.

فراهم آوردن شرایط حضور در شوراهای صنفی برای دانشجویان فوق تخصصی/عقلانیت و پختگی بیشتر با حضور شوراهای صنفی دانشجویان و دستیاران در کنار هم

شیراوژن با بیان این‌که در آیین‌نامه شوراهای صنفی قبل، شرایط برای حضور دانشجویان فوق تخصصی فراهم نبود، ابراز داشت: در آیین‌نامه اصلاح شده این امکان فراهم می‌شود تا دانشجویان فوق  تخصصی بتوانند در شوراهای صنفی حضور داشته باشند که بر این اساس در مراکز آموزشی درمانی نیز دبیران شوراهای صنفی مستقلی خواهیم داشت، که دبیران این شوراهای صنفی احتمالا از بین دستیاران انتخاب خواهند شد، زیرا دو سوم اعضای این شورای صنفی باید از جمع دستیاران باشند پس دبیر هم می‌تواند از میان دستیاران تخصصی باشد و حقوق دستیاران تخصصی را دنبال کنند. البته حضور دانشجویان و دستیاران در کنار هم در جلسات شوراهای صنفی از طرفی موجب عقلانیت و پختگی بیشتر و از سوی دیگر با خلاقیت، نوآوری و نشاط بیشتر همراه خواهد شد.

شیراوژن در پاسخ به این سؤال که نقش شوراهای صنفی را در رفع مشکلات دانشجویان چگونه می‌بینید؟ گفت: اگر ما بخشی از دانشجویان خوش‌فکر و با انگیزه را به عنوان بازوهای مشورتی و فکری در کنار خود داشته باشیم، هم به تصمیمات خلاقانه‌تر و نوآورانه‌تر می‌رسیم و هم می‌توانیم مسائل و مشکلات خود را با دانشجویان در ارتباط بگذاریم و همراهی بیشتر دانشجویان را خواهیم داشت. در این شرایط دانشگاه ما نیز دانشگاه بانشاط‌تر، معقول‌تر و منطقی‌تری خواهد بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ابراز داشت: بنابراین حتما حضور و انتخابات نمایندگان شوراهای صنفی و فعالیت این عزیزان در کنار معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی می‌تواند فضای بهتری برای خدمت رسانی در دانشگاه ایجاد کند و ما خود را از این فضا محروم نخواهیم کرد، اما قانون‌مداری و قانون‌مندی و رعایت مقررات برای همه کمک کننده است و باید ضوابط مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین‌نامه‌های ابلاغی به دانشگاه برای همه باید محترم باشد حتی اگر به مذاق برخی خوش نیاید.

این مقام مسئول اضافه کرد: من اعتقاد دارم انتخابات شوراهای صنفی، زمینه را برای مشارکت دانشجویان در مسائل خود فراهم می‌کند و این امکان را ایجاد خواهد کرد که در آینده مدیران توانمندتری را برای فعالیت‌های دانشگاهی داشته باشیم، البته بسیار اخلاقی‌تر و منصفانه‌تر است که عزیزان ما در شوراهای صنفی نیز از این ظرفیت ایجاد شده برای بهبود ارتباط با دانشجویان و کمک به مسئولان برای شناسایی مشکلات و رفع آن استفاده کنند نه برای تحت فشار گذاشتن مسئولان برای مواردی که به دلیل مشکلات اعتباری امکان حل آن را ندارند.

وی در پایان معاونان فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را مورد خطاب قرار داد و یادآور شد: معاونان فرهنگی و دانشجویی نیز با فراهم آوردن زمینه مناسب، امکان اجرا و برگزاری انتخابات پرشور دانشجویی را فراهم کنند و در اجرا و نظارت بر انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان، انصاف، عدالت و قانون را مد نظر قرار دهند و امیدواریم با برگزاری انتخابات پر شور شرایطی فراهم شود این شوراها بیش از گذشته آینه تمام نمای نظرات دانشجویان باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =