ماجرای آپدیت فیک اپلیکیشن‌ها واقعی است؟

جدال توییتری کافه بازار و مایکت توجه‌ها را به خود جلب کرده است. بازار، آپدیت‌های مایکت را غیر واقعی می‌داند و ادعا می‌کند ادله فنی برای اثبات این موضوع دارد.

به گزارش گروه علمی ایسکانیوز، دو اپ‌استور کافه بازار و مایکت از بزرگ‌ترین اپ‌استورهای ایرانی هستند که به صورت گسترده اپلیکیشن‌های خارجی و ایرانی را پوشش می‌دهند. هر دوی این اپ‌استورها برنامه‌های مخصوص دو سیستم عامل اندروید و iOS را در بر می‌گیرند و به تعداد بسیار زیادی از کاربران ایرانی خدمات‌رسانی می‌کنند. کافه بازار البته سابقه و قدمت بیشتری نسبت به مایکت دارد، اما مایکت هم توانسته با فضای کاربری جذابی که برای کاربرانش تدارک دیده، هم ردیف بازار قرار بگیرد. نظر کاربران درباره این دو اپ‌استور متفاوت است بعضی مایکت را ترجیح می‌دهند برخی هم بازار را.

جدال توییتری کافه بازار و مایکت بر سر چه بود؟

کافه بازار در صفحه رسمی خود در توییتر، توییتی منتشرکرد که به طور جدی مایکت را متهم به غیر واقعی بودن به‌روزرسانی‌هایش می‌کند. توییت کافه‌بازار را می‌خوانید:

بازار «به‌روزرسانی‌» غیرواقعی مایکت را برای برخی بازی‌ها و برنامه‌هایی که کاربران قبلا از بازار دانلود کرده‌اند را بررسی دقیق کرده و وقوع این اقدام توسط مایکت را تایید می‌کند و ادله فنی و غیر فنی لازم در این زمینه را در اختیار دارد. حق بازار برای اقدام قضایی در این رابطه محفوظ است.

نکته‌ی این توییت در این است که بازار ابتدا مایکت را به به‌روزرسانی غیر واقعی برنامه‌های دانلودی کاربران بازار متهم می‌کند و سپس ادعا می‌کند ادله فنی برای اثبات این موضوع دارد. اما بازار این ادله فنی را برای متهم کردن مایکت هنوز ارائه نداده است.

اپ‌استور مایکت نیز در جواب همین توییت به کافه بازار گفت: مایکت در یک کمپین مارکتینگ به کاربر خودش پیشنهاد تخفیف، اون هم از سهم درآمدی خودش میده. این موضوع برای شما ناراحت کننده است؟

در ادامه وحید رحیمیان مدیرعامل مایکت نیز در گفته است: کنار ساختن کلیپ تقلبی و دروغ‌پراکنی در جهت تخریب رقیب، اگر احیانا فرصتی دست داد روی محصولت هم کار کن تا شاید گوشی‌ها ویروس تشخیصت ندهند.

حسن آرمان‌دهی مدیرعامل بازار نیز در جواب رحیکیان گفت: ایشون مدیرعامل مایکت است. در یک توییت دو دروغ گفت. اول گفته‌اند که کلیپ که منتشر شده دروغ و تقلبی است، یعنی ادعا می‌کند که مایکت، به‌روزرسانی تقلبی به مصرف کنندگان غالب نمی‌کند. با مثال نقض هم ثابت کرده‌اند. چیزی که بعدا دیدند قابل تکذیب نیست و در توییت بعدی شرکتشان به عنوان روش مارکتینگ معرفی کردند.

جدال یا رقابت؟

به نظر می‌رسد روابط دو اپ استور مایکت و کافه بازار به عنوان دو رقیب همیشه پر تنش بوده است. این نخستین باری نیست که مایکت و کافه بازار بر سر مسئله‌ای با یکدیگر درگیر می‌شوند. برای مثال مایکت در سال 99 از کافه بازار شکایت کرده بود و این اپ استور را متهم به انحصار طلبی کرد. مایکت در گفت و گو با خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود که به زودی و پس از بحران کرونا، از کافه بازار در شورای ملی رقابت شکایت خواهد کرد. اکنون نیز شاهد شکایت و ادعای دعوای کافه‌بازار علیه مایکت هستیم.

به نظر می‌رسد این دعوا و شکایت‌های بین دو اپ‌ استور پر کاربرد ایرانی شباهت چندانی به رقابت سالم نداشته باشد و تنها جدالی باشد که هر از چندی شعله‌ور می‌شود. البته دعوای بین رقبا در هر زمینه‌ای وجود دارد. در ادامه این بحث و در صورت روشن شدن ادله فنی کافه‌بازار برای متهم کردن مایکت، تکراتو آن را به اطلاع خواهد رساند.

کد خبر: 1139388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =