آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان دوشنبه در دولت بررسی خواهد شد

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: آیین نامه اجرایی نظام رتبه بندی معلمان در روز دوشنبه هفته جاری در کمیسیون تخصصی دولت مورد بحث و بررسی و پس از آن جهت تصویب نهایی در هیئت وزیران طرح خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حامد صبوری در سخنانی به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم و ضمن تبریک این هفته به معلمان و خادمان عرصه تعلیم و تربیت، یاد و خاطره همه شهدا به ویژه بیش از ۴۰۰۰ شهید معلم و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و استاد شهید مرتضی مطهری را گرامی داشت و گفت: شهید مطهری به عنوان یک معلم بصیر، آگاه، انقلابی و تبیین‌گر الگوی مبارزه با جریانات منحرف و متحجر است و به حق اسوه و الگویی تمام عیار برای معلم در تراز انقلاب اسلامی است، معلمی که همه عمر خویش را صرف آموختن علم و حکمت کرد و زکات آن را با تعلیم و تربیت شاگردان بسیار و نگارش کتب مختلف ادا کرد.

وی افزود: "شهید مطهری شهید جهاد تبیین است" و شهادت در راه خدا و در مسیر متعالی انقلاب اسلامی ثمره مجاهدت و تلاش‌های بی‌وقفه او بود.

بیشتر بخوانید:

بحران کمبود نیرو بعد از اجرای رتبه بندی معلمان / خطر گودبرداری‌های عظیم رهاشده برای تهرانی‌ها

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در جامعه انسانی اساسی ترین عمل، تعلیم و تربیت است و کسی که این رسالت را به دوش می کشد معلم است.

وی ادامه داد: اولین معلم و مربی انسان خالق و آفریدگار اوست و نقش معلمی در مرحله نخست از شئون خداوند سبحان است، پس از خداوند کسی که تعلیم و تربیت افراد را برعهده می‌گیرد باید خلیفه خدا و مظهر او در این صفت باشد، لذا معلمی را از وظایف و مشاغل انبیاء الهی برشمرده‌اند به همین جهت در آیه دوم سوره جمعه پیامبر اسلام(ص) که رحمه للعالمین است، به عنوان شایسته ترین معلم برای بشریت از ناحیه خداوند برگزیده شده است.

صبوری سنجش اهمیت هر کاری را بر اساس نقش و ارزش آن کار برشمرد و ادامه داد: اهمیت کار تعلیم و تربیت و معلمی به اندازه‌ای است که ساختن و هدایت یک فرد مساوی زنده کردن همه افراد جامعه است.

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: معلمی که می‌خواهد شغل و وظیفه انبیای الهی را برعهده بگیرد و رسالت عظیم تعلیم و تربیت بشر و زمینه رشد و تعالی فرد و اجتماع را فراهم کند می بایست قبل از آنکه به این مهم یعنی ساختن دیگران و جامعه مشغول شود به خودسازی بپردازد و خودسازی به هیچ وجه میسر نیست مگر با خودشناسی که زمینه خداشناسی است و به فرموده امیرالمومنین حضرت علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع): « هرکس خویش را شناخت، خدایش را می‌شناسد.»

وی تاکید کرد: در دنیای امروز رشد و گسترش وسیع علم و فناوری بعنوان عامل مهم و اساسی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب می‌آید، لذا بر این اساس نقش و اهمیت نظام آموزش و پرورش جهت پیشرفت کشور و توسعه پایدار بیش از پیش مشخص می‌شود.

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اینکه؛ "معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند" متذکر شد: معلمان نقش عمود خیمه تعلیم و تربیت نسل آینده کشور را ایفا می کنند.

صبوری با اشاره به مزین شدن امسال به شعار "سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" اظهار کرد: نقش معلمان در تحقق این شعار به عنوان بستر ساز و پیشران جامعه دانش بنیان بی بدیل و بی نظیر است.

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش راهبردی ترین وزارتخانه جمهوری اسلامی ایران است و برای آنکه معلمان و خادمان تعلیم و تربیت در این وزارتخانه به عنوان معلم در تراز انقلاب اسلامی شناخته شده و پای ریز تمدن نوین اسلامی باشند، باید دارای شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی همچون؛ خودسازی در پرتو معنویت دین مبین اسلام ناب محمدی(ص)، بصیرت داشتن و بصیرت افزایی، داشتن روحیه انقلابی، آرمان خواهی، داشتن روحیه تحلیل گری، استدلال و تبیین گری، تولید فکر، مقاومت فرهنگی در پرتو آگاهی، خودباوری، امیدآفرینی، مقابله با استحاله فرهنگی، پاسداری از آرمان‌های والای انقلاب اسلامی و مسیر متعالی شهدا، داشتن روحیه جهادی و ... باشند.

صبوری تاکید کرد: لذا می توان گفت "معلمان باید پیشتازان عرصه جهاد تبیین در کشور باشند."

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تدوین سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش را پاسخ به ندای هوشمندانه و تاکیدات حکیمانه معلم حکیم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول بنیادین در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی-ایرانی و تدوین الگوی اسلامی-ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض برشمرد و سند تحول بنیادین را چراغ راه برون رفت از چالش‌های نظام آموزش و پرورش کشور و نقشه نورانی دستیابی به نظام آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی خواند.

صبوری گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به اجرایی‌سازی این سند راهبردی آنگونه که باید و شاید توجه جدی و اساسی نشده است و حتی در گذشته در برخی موارد به دنبال اسناد ننگین و استعماری که هدفی جز انحراف مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی نداشت بودند، که خوشبختانه با درایت و رهنمودهای روشنگرانه رهبری و بصیرت دلسوزان، فرهنگیان و معلمان، دشمن از دستیابی به اهداف خود ناکام ماند.

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت مردمی ایران قوی گفت: امروز دغدغه اصلی مسئولین نظام تعلیم و تربیت کشور از شخص وزیر تا یکایک مسؤولین عرصه تعلیم و تربیت اجرای سند تحول بنیادین و توجه به تربیت تمام ساحتی دانش آموزان جهت رساندن آنان به مراتبی از حیات طیبه است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است.

مدیرکل امور مجلس آموزش و پرورش تشکیل قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جهت فعال کردن همه ظرفیت‌های درون و بیرون وزارت آموزش و پرورش برای اجرایی سازی و به ثمر نشستن اهداف سند تحول بنیادین را یکی از اقدامات اساسی و مهم در دولت سیزدهم نامید.

صبوری افزود: تشکیل قرارگاه جهادی عدالت آموزشی و تربیتی و نصیب آموزشی برابر با همکاری نهاد ها، خیرین، مراکز دانش بنیان و خلاق، معلمان و جهادگران برای رسیدگی ویژه به دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار و شکوفا کردن استعدادهای آنان از دیگر اقدامات کلیدی وزارت آموزش و پرورش در ماه‌های اخیر است.

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی برای ارتقای فعالیت‌های پرورشی و تاثیر گذاری اقدامات در این حوزه را از دیگر موضوعاتی برشمرد که امروز به یکی از مسائل اساسی، مهم و اولویت دار وزارت آموزش و پرورش مبدل شده است که باید با کمک خانواده ها، مدارس، حوزه‌ها و مساجد کارهای عمیق و ریشه‌ای در این خصوص انجام شود.

وی با اشاره به تصویب نظام رتبه بندی معلمان که با عنایت و توجه ویژه دولت سیزدهم و مجلس یازدهم محقق شد، گفت: هدف نظام رتبه بندی معلمان افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی در مدارس و ارتقای شان، جایگاه و منزلت معلمان است.

صبوری افزود: آیین نامه اجرایی نظام رتبه بندی معلمان در وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور و با حضور دو عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر تدوین و به دولت تقدیم شد که در روز دوشنبه هفته جاری در کمیسیون تخصصی دولت مورد بحث و بررسی و پس از آن جهت تصویب نهایی در هیئت وزیران طرح خواهد شد.

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: دستور و تاکید رئیس جمهور تسریع در این کار و در اولویت قرار دادن بررسی این آیین نامه در هیئت وزیران و پس از آن اجرای میدانی آن جهت بهره مندی معلمان از مزایای این قانون و افزایش کیفیت تعلیم و تربیت در مدارس است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =