بازگشتِ پرسپولیس به مسیر موفقیت با پیکان!

شاگردان یحیی گل‌محمدی با برتری برابر پیکان اختلاف خود را با صدر جدول کمتر کردند.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز؛ پیش از هر چیز ذکر این‌نکته حائز اهمیت است که، داغ‌شدن تنور لیگ‌برتر و هیجانِ آن در صدر و قعر جدول، می‌تواند نقطه‌عطف فوتبال ما باشد، جایی که استقلال با تساوی که در مقابل سپاهانِ نویدکیا بدست آورد، سومین هفته متوالی را هم با کسب تنها یک‌امتیاز سپری کرد و پرسپولیس هم با برد در مقابل پیکانی که هفته گذشته استقلالِ فرهاد را متوقف کرده بود، خود را به چهار امتیازی صدر رساند تا تمام این‌اتفاقات در بالای جدول، نوید پنج‌هفته پر هیجان را برای فوتبال ما داشته باشد، اما برد مهم پرسپولیسِ یحیی در مقابل پیکان از چند جهت قابل‌بررسی است، نکاتی که اگر از ابتدای فصل برای این‌تیم از نگاه فنی و حواشی اطرافِ تیم به همین‌شکل لحاظ می‌شد، پرسپولیسی‌ها می‌توانستند، شرایط جدول را کاملا متفاوت از این‌روزها ببینند و شاید در صدر جدول قرار گرفته بودند.

 بازگشتِ موفق‌ِ کاپیتان جلال

بنظر کلیشه‌ای‌ترین جمله این چند سال فوتبال ما قدرت رهبری سید جلال حسینی در زمین است، گرچه خارج از همه تعاریف در داخل زمین کاپیتان حسینی قوت قلبی برای کل مجموعه پرسپولیس شده است؛ از هواداران گرفته تا کادرفنی و حتی بازیکنان تیم، فرقی نمی‌کند، حضور او در زمین دل آن‌ها را قرص می‌کند. ضمن اینکه پرسپولیس فعل خواستن را در زمین با رهبری او خیلی ساده‌تر و آسانتر صرف می‌کنند. سید جلال‌حسینی ناخواسته جزو لاینفک و جدانشدنی موفقیت‌های پرسپولیس این‌سالهاست.

 اهمیتِ کسب سه‌امتیاز

اما سبک و استراتژی بازی پرسپولیس فارغ از اولویت‌هایی مانند بازی زیبا و طراوت تاکتیکی، حالا بیشتر در این وانفسای امتیازگیری و جنگ برای قهرمانی، معطوف به گرفتن سه‌امتیاز است که از قضا، کاملا رویکرد مناسب و بجا و درستی از سمت کادرفنی این‌تیم در این برهه از زمان است.

 اندرحکایتِ دو گل

گل حامد پاکدل از همان‌سبک گل‌هایی بود که در حقیقت این فصل پرسپولیس درگیر نزدن‌های آن بود، توپ داخل باکس جریمه، پای چپ و ضربه مستقیم و با شدت و دقت کافی و بدون درنگ و معطلی، پیام‌آور شادی در همان یک‌ربع ابتدایی بازی برای پرسپولیسی‌ها شد. اما تصور تمام‌کنندگیِ با این‌سبک و سیاق در پرسپولیس مدت‌هاست با این‌مهاجمان به فراموشی سپرده شده است. پاکدل در نیم‌فصل دوم از خود توانایی بزرگ‌شدن را خوب نشان داده، اگر فیل او هم مانند بعضی دیگر در ادامه کار یاد هندوستان نکند.

 موثر اما همچنان بی‌خطر

اما حالا که حرف از پاکدل شد، حیف است در مورد مهاجم ازبکستانی این‌روزهای پرسپولیس صحبت نشود. مهاجمی که هر چقدر موثر است همان قدر بی‌خطر در گلزنی است. اتفاقا یک‌نکته مهمی که در وجود این بازیکن دیده می‌شود، به نوعی عِرق داشتن به پیراهن تیم است که با درگیری‌هایی که از خود با بازیکنان و حتی داور برای او در طول بازی شکل می‌گیرد، این شاخص در او بیشتر نمایان می‌شود. هرچند برای بزرگ شدن، او علاوه بر گل زدن نیاز به تفکرِ بیشتر و ایده برای بازی خود را هم دارد.

بازگشتِ هیجان و امید

جدال پرسپولیس و پیکان در حالی برگزار شد که استقلال ساعتی پیش از آن امتیاز از دست داده بود، بنابراین برای پرسپولیس که تعقیب‌کننده آنهاست، این‌فرصت غنیمتی بود تا صدای نفس‌های خود را به گوش صدرنشین برساند. اما یکی از نکاتی که در بازی پرسپولیس در مقابل پیکان دیده شد و  متفاوت از بازی‌های قبلی بود، غلبه بر هیجان کاذب در تیم بود، هیجانی که بیشتر تاثیر منفی در عملکرد یک‌تیم می‌گذارد. متفاوت از تمام فرصت‌های بربادرفته این فصل پرسپولیس براساس منطق و استراتژی مورد نظر خود و مختص این بازی سعی به بازی کردن داشت.

 عملکرد نعمتی؛ نتیجه یک‌اعتماد

علی نعمتی را شاید بتوان بهترین خرید این فصل پرسپولیس نامید، اما مشکلات فنی و اتفاقات این‌فصل روی او هم بی‌تاثیر نبوده است. او حالا با گلی که او در دربی با سر به ثمر رساند و در بازی با پیکان هم به همان شکل کپی برابر اصل آن را زد، دارای یک‌کاریزمای مناسب برای ثبات در ترکیب پرسپولیس شده است، ضمن اینکه اعتماد به نفس لازم را هم قاعدتاً بدست آورده است. این موارد در آینده می‌تواند کیفیت بازی او را متاثر از این شخصیت و ثبات به ما نشان دهد.
 پرسپولیس؛ مدلِ پنج دفاع

پنج دفاع شدن پرسپولیس با رونمایی از علیرضا ابراهیمی همراه شد که البته این بازیکن در همین مجال محدود، تسلط بالایی خود را روی توپ‌های بلند نشان داد. رفتن به ترکیب پنج دفاع در نصف بیشتر دقایق نیمه‌دوم نشان از فشار پیکان و اضافه شدن مهاجمین آن‌ها روی دروازه پرسپولیس داشت. به هر حال پرسپولیس هم ده‌نفره شدن را تجربه کرد و هم گل زدن در این‌شرایط را و هم بخاطر کمبود یک‌بازیکن تغییر آرایش داد و در نهایت به ابراهیمی بازی رسید، شاید او باید قدردان اخراج کاپیتان عالیشاه هم باشد.

عادت خوبِ بردن

پرسپولیس در آزادی عادت به بردن دارد، اما در پنج‌هفته آینده باید جز یک بازی باقی بازی‌ها را در خارج از خانه برگزار کند. حالا گل‌محمدی و تیمش باید برای رسیدن به میل و خواسته خود روی این چالش هم فائق آیند وگرنه داستان قهرمانی عملا منتفی می‌شود.

 حرف‌های درستِ یحیی

یحیی گل‌محمدی بعد از این بازی با اعتماد به نفس بالایی مصاحبه کرد؛ " لیگ تازه شروع شده است و امتیازات زیاد و مهمی برای ما و رقیب هنوز مانده". بی‌تردید این‌جمله، منحصر به فرد است که اگر آن را بهترین مصاحبه سرمربی پرسپولیس در فصل اخیر بنامیم پربیراه نگفته‌ایم. از این دست دیالوگ‌ها می‌تواند برای تهییج و تحریک مثبت تیم مورد استفاده قرار گیرد و از آن برای بحث روانی بهترین استفاده را در درون تیم کرد. بدون تعارف نوع مصاحبه و جلسات خبری بعد و قبل بازی بسیار از لحاظ روانی تاثیرگذار بر شرایط تیم‌ها است، که جداً مربیان ما در این مورد هم آموزش صحیح ندیده‌اند و هم مشاوران مناسبی ندارند.

امیر کریمی

کد خبر: 1139497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =