تنزل جایگاه معلم در نظام آموزشی/ دانش‌آموزان فعالیت علمی و گروهی را جدی نمی‌گیرند

این دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان گفت: در گذشته معلمان تنها منبع یادگیری در مدارس بودند، این امر باعث شده بود که شان و مقام علمی و آموزشی آنها حفظ شود؛ اما در حال حاضر کلاس‌های تقویتی، معلمان خصوصی، کتاب‌های حل‌المسئله و غیره باعث شده تا جایگاه علمی معلمان مانند گذشته نباشد.

محسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به وضعیت نظام آموزش و پرورش در مدارس اظهار کرد: هم‌اکنون در مدارس مشکلات بسیاری وجود دارد که باعث شده است معلمان به صورت صد در صد کارآمدی لازم را نداشته باشند. آموزش و پرورش نتوانسته است رسالت خود را در زمینه تعلیم و تربیت همه جانبه دانش آموزان به طور کامل انجام دهد. متاسفانه برای حل این مشکلات چاره اندیشی مناسبی از سوی مسئولان صورت نمی‌گیرد.

 وی بحران هویت در دانش آموزان را از چالش‌های اساسی نظام آموزش عالی کشور دانست و گفت: نبود هویت تحصیلی در دانش‌آموزان در دوران کرونا و آموزش مجازی نمود بیشتری پیدا کرده است، به گونه‌ای که آنها به ویژه مقاطع ابتدایی آمادگی ذهنی و جسمانی لازم را برای حضور در مدارس و کلاس‌های درس ندارند. 

این دانشجو معلم خاطرنشان کرد: معلمان در حال حاضر در عصر انفجار اطلاعات امروز، با دانش‌آموزانی در کلاس درس سر و کار دارند که اطلاعات آنها  در برخی مواقع و حوزه ها بیشتر از معلمان است. آنچه آموزش و پرورش در این برهه زمانی، نیاز مبرم و اساسی به آن دارد، نیروی انسانی متخصص و با انگیزه است که بتواند کار تربیتی را همگام با آموزش انجام دهد؛ اما متاسفانه در حال حاضر کمبود این نیروها به وضوح احساس می‌شود. 

تنزل جایگاه معلم در نظام آموزشی

وی درباره مشکلات حال حاضر معلمان در نظام آموزش عالی عنوان کرد: در گذشته معلمان تنها منبع یادگیری در مدارس بودند، این امر باعث شده بود که شان و مقام علمی و آموزشی آنها حفظ شود؛ اما در حال حاضر کلاس‌های تقویتی، معلمان خصوصی، کتاب‌های حل‌المسئله و غیره باعث شده تا جایگاه علمی معلمان مانند گذشته نباشد.

به گفته مرادی؛ نزول شان علمی معلمان باعث شده تا آنها انگیزه کافی برای حضور در کلاس های درس را نداشته باشند و این نبود شور و نشاط را به دانش‌آموزان نیز انتقال دهند. در نتیجه دانش آموزان نیز حضور و فعالیت علمی و گروهی در کلاس های درس را جدی نمی‌گیرند. 

این دانشجوی دانشگاه فرهنگیان کاهش منزلت معلمان در جامعه و در کلاس درس و کاهش درآمد و مشکلات معیشتی و اقتصادی را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی معلمان برشمرد و گفت: در حال حاضر معلمان به جای مطالعه، به‌روزرسانی علم و فراگیری روش‌های نوین مطالعه باید به فکر حل مشکلات اقتصادی خود باشند یا در اعتراض به دیر پرداخت حقوق در تجمعات اعتراضی شرکت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =