آموزش پرورش و نکات نگهداری از کاکتوس دم موشی

یکی از کاکتوس‌های پرطرفدار برای نگهداری در منزل کاکتوس دم موشی است، زیرا گل های صورتی بسیار زیبایی دارد و همیشه شاداب میماند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آپوروکاکتوس یا کاکتوس دم موشی که در ایران با نام کاکتوس ماری نیز شناخته می شود، یکی از زیباترین انواع کاکتوس گلدار با ساقه و برگ‌های گوشتی آویخته و گل‌های صورتی رنگ است که رشد سریع و نگهداری آسان داشته و بهترین گیاه برای آپارتمان است.

بیشتر بخوانید:

قسمت سمی گیاه ریواس کجاست؟

کاکتوس دم موشی مربوط به جنوب غرب مکزیک و بخش‌ هایی از آمریکای مرکزی است. ساقه بلندی شبیه به دُم دارد که اگر بالغ شود، به طول مناسبی می رسد. این گیاه در فصل بهار و اوایل تابستان شکوفه می زند. شکوفه‌ های بسیار زیادی دارد که رنگ آن صورتی و نارنجی است و قطعاً از زیبایی آن لذت خواهید برد.

این گیاه روی خاکِ زمین رشد می کند و حتی می تواند آنقدر بزرگ شود که به اندازه یک درخت برسد. معمولاً آن را داخل گلدان های آویز و سبد های گلدانی قرار می دهند؛ زیرا ساقه های بسیار بلندی دارد. خیلی راحت می توانید این گیاه را از برش هایی که ایجاد کرده اید، قلمه بزنید و آن ها را پرورش دهید.

شرایط لازم برای مراقبت و پرورش گیاه کاکتوس دم موشی

کاکتوس دم موشی زمانی بهترین حالت رشد را دارد که داخل سبد های آویز باشد و از مواد و خاک ارگانیک گلدان برایش استفاده کرده باشید. در برابر خشکی خیلی خوب دوام می آورد؛ حتی اگر مدت زمان طولانی به آن توجه زیادی نداشته باشید، باز هم سرحال و شاداب باقی می‌ ماند. باید سالانه گلدان آن را عوض کنید و به آن مواد مغذی برسانید تا در فصل بهار، شکوفه های صورتی زیبایی داشته باشد.

نور

نوری که به این گیاه می‌ رسد، بسیار مهم است. این گیاه را باید در فضای روشن با نور مستقیم قرار دهید. پنجره ای که این گیاه کنارش قرار می گیرد؛ باید به سمت غرب یا جنوب باشد تا به اندازه کافی نور مستقیم دریافت کند.

خاک مناسب

خاک گلدان بهترین خاک برای استفاده در این گیاه است. باید به طور منظم به این گیاه آب بدهید تا بتواند رشد خوبی داشته باشد. در فصل پاییز باید میزان آب دادن به آن را کم کنید و در فصل زمستان هم نباید به آن آب بدهید تا به حالت تعادل برسد.

دما و رطوبت

دما و رطوبت برای این گیاه بسیار مهم است، مخصوصاً در فصل بهار، تابستان و پاییز که باید به کود آن توجه کنید. در فصل زمستان هم معمولاً توصیه می شود که گیاه در حالت استراحت باشد. 10 درجه سانتی گراد، دمای ایده آلی در این فصل برای آن محسوب می‌ شود. این گیاه در خانه هایی که دمای مرطوب دارند بهتر دوام می اورد.

کود دهی مناسب

بهتر است که از کود مایع مخصوص کاکتوس برای این گیاه استفاده کنید. هر دو هفته یک بار؛ به این گیاه کود بدهید و این کار را فقط در فصل بهار و تابستان به انجام برسانید.

عوض کردن گلدان

گیاه کاکتوس دم موشی خیلی خوب رشد می‌ کند و هر سال باید گلدان آن را عوض کنید. شاید با گذشت یک سال نیاز به سبد یا گلدان بزرگ تری داشته باشد. وقتی که می خواهید گلدان را عوض کنید، باید صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی بالغ شود.

قلمه زدن گیاه

این گیاه را می توانید از دانه پرورش دهید. برای تکثیر گیاه به روش قلمه گیری، ساقه‌ای سالم و قوی از گیاه را انتخاب کنید، سپس آن را به کمک یک تیغ یا چاقوی تیز و استریل با احتیاط از گیاه مادر جدا کنید؛ اجازه دهید محل بریدگی قلمه‌ها برای چند روز خشک شود و بعد از این مدت قلمه‌ها را در گلدانی با خاک غنی بکارید. در عرض چند هفته قلمه ها جوانه می زنند.

گلدهی کاکتوس دم موشی

کاکتوس دم موشی تنها در اواخر زمستان و اوایل بهار گل می دهد. گل های دم موشی دارای 5 سانتی‌متر عرض با رنگ های قرمز و بنفش و لوله ای شکل هستند. این گیاه را مانند سایر گیاهان آویزی روی پایه های مخصوص قرار دهید تا ساقه ها از فضای کافی برای رشد و تکثیر شدن برخوردار باشند.

هرس کردن

برای گلدهی بیشتر و افزایش تعداد شاخه های گل دهنده آن را در طول سال و با آغاز فصل بهار یک مرتبه هرس نمایید زیرا گل های کاکتوس دم موشی روی ساقه های جوان ایجاد می شوند.

آفات و بیماری های کاکتوس دم موشی

کاکتوس دم موشی گیاه مقاومی در برابر آفت ها و بیماری ها است و به ندرت دچار مشکل می شود اما ممکن است بیماری های قارچی و حشراتی مانند کنه ها و شپشک ها برای این گیاه مشکلاتی را ایجاد کنند. این گیاه در صورت آبیاری بیش از اندازه دچار پوسیدگی ریشه می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آخرالزمان IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 0
      عالی بود