تفاهم ایران و عراق در مورد صادرات گاز

سخنگوی وزارت برق عراق در گفت‌وگویی به جزئیات جدیدی درخصوص صادرات گاز از ایران به عراق پرداخت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، احمد موسی العبادی، سخنگوی رسمی وزارت برق عراق در گفت وگو با روزنامه الصباح گفت که بر اساس توافقات قبلی تهران و بغداد کشور عراق در فصل تابستان و زمستان روزانه به میزان ۵۰ تا ۷۰ متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کرد.

وی گفت که در مرحله اخیر شاهد کاهش میزان واردات گاز از ایران بودیم و این میزان تقریبا روزانه به ۵ تا ۸ متر مکعب رسید و این امر بر تجهیز نیروگاه های برق تاثیر گذاشت و فعالیت برخی واحدهای تولیدی متوقف شد.

بیشتر بخوانید:

افول هسته‌های داعشی در عراق

العبادی گفت که بر اساس اطلاعات به دست آمده از دولت و تلاش‌های نخست وزیر، تفاهمات جدید ایران و عراق بر این اساس است که میزان واردات گاز از ایران از روزانه ۸ میلیون متر مکعب به روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب رسید البته با توجه به نزدیک بودن فصل تابستان این گاز نیز برای فراهم کردن برق عراق کافی نیست.

سخنگوی وزات برق عراق خاطرنشان کرد که مذاکرات با طرف ایرانی همچنان ادامه دارد و اخیرا هیاتی از بغداد به تهران رفت تا درخصوص بالا بردن میزان واردات گاز و همچنین توافق درخصوص پرداخت پول آن در بازه زمانی ۳ ساله رایزنی کند.

به گزارش ایسنا، پیش از این عادل کریم، سرپرست وزارت برق عراق در گفت وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) تاکید کرد: در سفر اخیر به تهران در خصوص واردات گاز از ایران به عراق در تابستان به توافق رسیدیم و طرف ایرانی متعهد شد که نیروگاه ها و واحدهای تولید برق را تجهیز کنند.

وی گفت که بغداد به خاطر واردات گاز از ایران بدهی‌هایی به تهران دارد و برای پرداخت این بدهی ها به توافق رسیدیم، آن ها اوضاع عراق را می دانند و انتظار داریم که در فصل تابستان و زمستان تامین گاز به خوبی انجام شود.

عادل کریم در ادامه خاطرنشان کرد که تامین گاز در سطح جهانی نیز با کمبود مواجه است و این سوخت به یک کالایی بسیار مهم تبدیل شده است و دست یابی عراق به گاز یک دستاورد به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، جواد اوجی، وزیر نفت ایران در دیدار با عادل کریم، وزیر برق عراق و هیات همراه بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز تاکید کرد و گفت: امیدوارم در این چند روزی که در ایران هستید تصمیم‌های خوبی اتخاذ شود.

وزیر برق عراق نیز در این دیدار ایران را کشور دوست خواند و افزود: خوشحال هستم که برای دومین بار شما را ملاقات می‌کنم. ما دوست شما هستیم و دوست داریم همکاری‌های دو کشور تداوم یابد.

دو طرف در این دیدار بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها به‌ویژه در بخش گاز تأکید کردند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1139596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =