رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد، نقطه عطفی در تاریخ علمی کشور/ 70 هسته پژوهشی از کرمان در این رویداد شرکت می‌کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با بیان این‌که رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد نقطه عطفی در تاریخ علم و فناوری کشور و استان کرمان خواهد بود، گفت: با جمع‌آوری ایده‌های نوین و ارائه آن‌ها در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توان سرمایه‌گذاران خوبی برای افزایش سطح تولید و اشتغال‌زایی آن‌ها در راستای تحقق شعار سال جذب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین سال‌های انقلاب اسلامی، در ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۶۱، با هدف گسترش دسترسی آسان به تحصیلات تکمیلی در تمام نقاط نزدیک و دور کشور و با تاسیس واحد تهران شکل گرفت. این دانشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه غیرحضوری دنیا شناخته‌می‌شود. در سال‌های اخیر دانشگاه با تغییر ریل، تحول کمی و کیفی در تمامی عرصه‌های فعالیت خود را آغاز کرده‌است. از اقدامات قابل توجه در این حوزه، تدوین و رونمایی از سند تحول ۵ ساله دانشگاه و برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس خود است. چرخش از دانشگاه آموزش محور به یک مرکز کارآفرین و فن‌آور از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح در سند مذکور است.

علی‌رضا منظری توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون تاسیس و گسترش دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس یک نیاز مهم جامعه بوجود آمد و آن تربیت نیروی متخصص برای بخش‌های مختلف جامعه بود. تقاضای روزافزون خانواده‌ها برای تحصیلات فرزندان خود موجب شده‌بود تا عده زیادی از داوطلبین تحصیلات عالی به خارج از کشور مهاجرت کنند که به این ترتیب کشور هزینه‌های مادی و انسانی زیادی مانند آسیب‌های فرهنگی و مشکلات روانی دوری از خانواده  متحمل می‌شد. لذا دانشگاه آزاد اسلامی با هدیه دو میلیون تومانی امام خمینی (ره) و اخلاص ایشان تاسیس و نهال آن به درخت تنومندی تبدیل شده است که بر سراسر نقاط کشور سایه افکنده است.

وی افزود: در ابتدا اهداف دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با رسالت دانشگاه نسل اول؛ یعنی انتقال دانش و مطابق با نیازهای آن روز جامعه تعریف شده بود. رویکرد بعدی دانشگاه تولید دانش با استفاده از پژوهش بود که موفقیت‌های بزرگی در این زمینه کسب شد. در سال‌های اخیر، تولید ثروت از طریق علم مورد توجه مسئولان و کارشناسان دانشگاه آزاد قرار گرفت و برنامه‌ریزی‌ برای مسئله محورشدن دانشگاه بر این اساس انجام و منتج به تدوین سند تحول و تعالی 5 ساله دانشگاه شد

توکلی معتقد است، ایجاد سراهای نوآوری، شرکت‌های دانش بنیان و رشته‌های مرتبط با صنعت موجب شده تا نیاز صنایع مختلف به خارج برای تامین قطعات و تجهیزات مختلف کاهش یابد.

او تاکید کرد: اغلب شرکت های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در طراحی و ساخت قطعات صنعت و معدن فعال هستند؛ برای مثال با توجه به فعالیت صنایع خورویی در استان ما، سرای نوآوری خدمات خودرویی در استان تشکیل شده که در حال احصاء نیازهای سطح کشور است. همچنین با توجه به خشکی آب و هوای استان کرمان و کاهش بارندگی و میزان سفره‌های آب زیرزمینی و نیاز مبرم به تولید محصولات کشاورزی با مصرف آب کم‌تر و بازدهی بیشتر، اقدام به ایجاد مرکز کشت بافت رفسنجان در واحد دانشگاهی این شهرستان کردیم که توانسته است در زمینه تولید پسته و خرما، پاسخگوی بخشی از تقاضا باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در پایان تشریح کرد: 70 هسته پژوهشی، 6 شرکت دانش بنیان، 3 سرای نوآوری، 10 مرکز رشد و 74 استاد از دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در رویداد گام دوم دانشگاه شرکت می‌کنند که به گمان بنده این رویداد با چنین وسعتی نقطه عطفی در تاریخ علم و فناوری کشور و استان کرمان خواهد بود. با جمع آوری ایده‌های نوین و ارائه آن‌ها در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توان سرمایه‌گذاران خوبی برای افزایش سطح تولید و اشتغال‌زایی آن‌ها در راستای تحقق شعار سال جذب کرد.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

کد خبر: 1139643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =